نقشه نیمروز 29 آذر 99

تحلیل بورس امروز | صعود ادامه دارد؟

15:12 - 1400/01/21
بورس با رشد مثبت و امیدوارکننده‌ای به استقبال اولین روز هفته رفت تا در نخستین هفته زمستان بسیاری به صعود دوباره بورس امیدوار شوند.
تحلیل بورس امروز | صعود ادامه دارد؟

دنیای بورس | بورس با رشد مثبت و امیدوارکننده امروز به پیشواز شب یلدا رفت. بعد از یک هفته ناامیدکننده که زیان 6 درصدی برای سهامداران به همراه داشت، یک روز مانده به پایان پاییز ، بازار سرمایه  با رشد 2.23 درصدی کار خود را آغاز کرد. در همان 15 دقیقه دوره پیش گشایش مشخص بود که بازار امروز روند صعودی خواهد داشت و با رشد بیش از 25 هزار واحدی در نیم ساعت ابتدایی بازار، نماگر بازار از کف کانال 1.4 میلیون واحدی فاصله گرفت.

اگرچه در میانه‌های زمان معاملات، بازار به حالت تعادل رسید و حتی موج عرضه‌ها قیمت سهام مختلف را از اوج پایین‌تر آورد اما موج بعدی صعود شاخص‌کل با صف خرید «شستا» شکل گرفت. با «رنج» مثبت در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، جو کلی بازار بهبود یافت و بسیاری از نمادها دوباره به صف خرید رسیدند.

در شرایطی که 82 درصد خریدها در شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی توسط حقیقی‌ها انجام شد، صف خرید این نماد تا پایان بازار پابرجا ماند. در نقطه مقابل فولاد مبارکه قرار داشت. اگرچه برای چندین بار «فولاد» برای رسیدن به صف خرید تلاش کرد اما عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها نمی گذاشت صف خرید فولاد مبارکه تداوم داشته باشد. حدود 45 درصد فروش‌ها در این نماد توسط حقوقی‌ها انجام شد و به نوعی یادآور شنبه گذشته بود که حقوقی‌ها در مقام فروشنده بیش از 300 میلیون سهم در این نماد عرضه کردند.

اما بیشترین ارزش معاملات امروز به نماد «شپنا» اختصاص داشت. در شرایطی که آخر هفته گذشته خبر گزارش توجیهی هیئت مدیره پالایش نفت اصفهان برای افزایش سرمایه 101 درصدی از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها منتشر شد، این نماد در ابتدای بازار با حجم بالای عرضه ها به صف فروش رسید و تا پایان بازار نیز در محدوده کف قیمت نوسان داشت. با معامله بیش از 700 میلیارد تومانی، «شپنا» رکورددار بیشترین ارزش معامله بود.

بعد از آن نیز «کاما» قرار داشت. شرکت باما بعد از تصویب افزایش سرمایه، امروز با نوسان مثبت 20 درصدی بازگشایی شد و مورد استقبال سهامداران حقیقی قرار گرفت به نحوی که 99.4 درصد خریدها در این نماد توسط سهامداران حقیقی انجام شد.

در سمت مقابل این بار «خگستر» توانست عنوان بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهد و این در شرایطی است که فقط 842 میلیون از سهام این شرکت دادوستد شد. آمار بیشترین ارزش و حجم معاملات بیانگر این است که بر خلاف روزهای قبلی، حجم معاملات در کل بازار پخش شده و نمادهای کوچک‌تر نیز حجم معاملات بالاتری داشته‌اند.در نهایت ارزش معاملات خرد امروز به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسید.