قیمت دلار و سکه امروز تغییر میکند؟

15:12 - 1400/01/21
بازارساز برای مدیریت نوسانات در بازار ارز و سکه چه میکند؟

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: بازار ارز از دو کانال تحت فشار است انتظارات و فروش شرکت های پتروشیمی بابت تسویه ریالی.

«خسته اش کن؛ سپس او را از پا بیانداز»؛ توصیه ای که ماتادورها در مسابقات گاوبازی به دقت رعایت می کنند. برخی از تحلیل گران اعتقاد دارند، بازارساز ارزی مدت هاست چنین تاکتیکی را برای دلار به کار می برد. بازارساز در هفته های اخیر از یک سو اجازه نوسان شدید را به قیمت دلار نداده است و از سوی دیگر، فاصله قیمت صرافی های بانکی را با بازار آزاد چنان کاهش داده است که اجازه کسب سود از این فاصله برای کسی ایجاد نشود.

کاهش نوسان و کم کردن فاصله قیمت ها موجب شده است که جذابیت بازار ارز برای بسیاری از معامله گران پایین بیاید. به باور تحلیل گران، ضربه بعدی بازارساز زمانی است که به صورت غیرمنتظره با افزایش فروش ها، موج خروج معامله گران ارزی از بازار را کلید خواهد زد. در واقع دسته ای ازمعامله گران اعتقاد دارند قیمت دلار در سال جاری یک افت سنگین را پیش رو خواهد داشت. عده ای اعتقاد دارند این اتفاق پس از تعطیلات ژانویه و قبل از ریاست جمهوری بایدن اتفاق خواهد افتاد و گروه دیگری باور دارند در ماه آخر سال با افزایش فروش ها به واسطه تسویه های ریالی شرکت های پتروشیمی، قیمت دلار افت خواهد کرد. سناریوی دیگر این است که بازارساز به صورت آرام افت قیمت ها را پی گیری کند. در صورتی که امروز درهم به زیر 7 هزار تومان برود، می توان از آغاز روند کاهشی قیمت دلار سخن گفت.

با این حال، کسانی هم در بازار هستند که به افزایش دوباره قیمت ها باور دارند. تفسیر آن ها این است که بازار در حال تثبیت کف قیمت خود است و به تدریج با خروج از فاز احتیاطی ناشی از انتخاب بایدن، به سوی نرخ های بالاتر حرکت خواهد کرد. در کنار این، این دسته باور دارند، قیمت دلار دلیل دیگری هم برای افت بیشتر ندارد و تمام خبرهای منجربه قیمت را پیش خور کرده است.

در معاملات فردایی قیمت فروش پایین تر از قیمت روز پنج شنبه است این روند نشان می دهد که انتظارات معامله گران در بازار دلار حداقل در شروع افزایشی نیست.

در بازار هرات نیز که برخی تحلیل گران فنی بر اساس آن پیشنهاد می دهند توجه به سوی کف است و توصیف ها حول نزول می چرخد گرچه برخی دیگر اعتقاد دارند این روند موقتی است و قیمت دلار برگشت خواهد زد.

قیمت طلایی درهم که مبنای عمل برخی معامله گران است در مقایسه با روز پنج شنبه نزول کرده است این قیمت برای امروز 7 هزار و 135 تومان تومان برآورد شده است اگر قیمت زیر این مرز بماند می تواند تا کانال 6 هزار تومان پایین بیاید.

پیش از گشایش بازار و در معاملات فردایی قیمت درهم در محدوده 7 هزار و 100 تومان معامله شده است این قیمت به معنای ارزش دلار در کانال 26 هزار تومان است اما این در بازار نقدی فاصله قیمت با این سطح حداقل 250 تومان فاصله دارد.

مقاومت شکننده در بازار سکه

اقتصادنیوز در مطلب دیگری نوشت: سکه امامی در روزهای اخیر توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداده است، ولی هم زمان در برابر نزول شدید قیمت ها، مقاومت شدیدی را بروز داده است.

چنین اتفاقی موجب شد که دامنه نوسان سکه محدودتر شود و حجم معاملات سفته بازی نیز کاهش پیدا کند. روند کم نوسان اخیر سکه، پیش بینی قیمتی آن در هفته جاری را دشوار می کند. با این حال، دو موضوع مشخص است: اول اینکه، سکه در ابتدای هفته برای حفظ مرز مقاومتی 12 میلیونی دشواری های زیادی خواهد داشت و دوم اینکه، امید سکه بازان افزایش تقاضای فیزیکی در بازار سکه و طلا در آستانه شب یلداست.

با وجود اینکه سکه هفته گذشته افت بیشتری را نسبت به دلار تجربه کرده بود، گروهی از معامله‌گران باور دارند که این فلز گرانبها در ابتدای هفته جاری به کمک اونس طلا  می‌تواند افزایش قیمت را تجربه کند. به گفته برخی تحلیلگران در صورتی که اونس طلا بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلار به کار خود پایان دهد، جسارت سکه‌بازان در ابتدای هفته برای خرید بیشتر خواهد شد و ممکن است حتی فلز گرانبهای داخلی بار دیگر به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی بازگردد.

در کنار این، عده‌ای از بازیگران سنتی بازار اعتقاد دارند در آستانه شب یلدا، تقاضا برای سکه‌های کوچک‌تر نیز بیشتر خواهد شد و این مساله موجب می‌شود که به احتمال زیاد قیمت ربع سکه و سکه یک گرمی هم بیشتر شود. ربع سکه در هفته گذشته حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد، ولی ممکن است در دو روز ابتدایی هفته جاری روایت متفاوتی را برای خود رقم بزند.

البته برخی از معامله‌گران باور دارند خرید ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه به قصد سرمایه‌گذاری درازمدت، ریسک بیشتری به‌دنبال خواهد داشت. استدلال آنها این است که ربع سکه نسبت به سایر انواع سکه حباب بیشتری دارد و از ارزش ذاتی خود به شدت فاصله گرفته است، در نتیجه افت قیمت آن را محتمل تر می‌دانند .

به باور تحلیل گران،  رفتار سکه در 8 روز گذشته تغییر و میزان تقاضا در این بازار به شکل معناداری کاهش پیدا کرده است. بازدهی بالای منفی 4 درصد طی یک هفته و کاهش حباب به زیر 5 درصد در همین بازه زمانی، از جمله نشانه هایی هستند که خبر از کاهش تقاضا در بازار می دهند. در این شرایط، این گروه باور دارند، حفظ مرز 12 میلیونی برای سکه سخت است و رفتار معامله گران پشت خطی که تمایل به فروش این فلز گران بها در محدوده 11میلیون و 800 هزار تومان داشتند، از نگاه آن ها، سیگنال دیگری از تمایل بازار برای افت قیمت هاست.

با این حال، برخی از سکه بازان عنوان می کنند تا زمانی که دلار بالای محدوده 25 هزار و 800 تومان است، نباید انتظار شکست مرز 12 میلیونی سکه را داشت. آن ها حتی امیدوارند، با توجه به نزدیک شدن قیمت بازاری سکه به ارزش بازاری آن در آستانه شب یلدا، تقاضا در بازار افزایش پیدا کند. یکی از مهم ترین عواملی که در افت حباب سکه اثر داشت، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود که فلز گران بهای داخلی در هفته گذشته به آن توجهی نکرد.