نظر سنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | این هفته بازار سهام جذاب می‌شود؟

15:10 - 1400/01/21
تحلیلگران و سهامداران در نخستین هفته زمستان در دی معتقدند که بازار سهام در این هفته با جذابیت بالایی روبه‌روست.
پیش بینی بورس هفته | این هفته بازار سهام جذاب می‌شود؟

دنیای بورس | معاملات  هفته گذشته بازار سهام با افت حدود 2/6 درصدی شاخص کل به پایان رسید.داد و ستد سهام طی هفته مزبور نسبتا پرنوسان دنبال شد. روندی که درمیانه هفته با افت فراگیر سهام  نیز همراه شد.با این حال در آخرین روز هفته تعادل به بورس  بازگشت و شاخص کل با رشد به کار خود پایان داد تا امیدها به آغاز رشد مجدد قیمت ها افزایش یابد.

نتایج نظر سنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» نیز حاکی از این موضوع است؛ به طوری که عمده سهامداران و کارشناسان  شرکت کننده در این نظر سنجی روند شاخص کل در اولین هفته دی ماه را صعودی پیش بینی کرده اند. نکته جالب توجه اینکه هیچ یک از تحلیلگران حاضر در این نظر سنجی روند بورس در هفته جاری را نزولی پیش بینی نکرده اند.امری که می تواند تا حدی گویای جذابیت قیمت سهام از منظر کارشناسان باشد.

کارشناسان چه پیش بینی از آینده بازار سهام دارند؟

صعودی: 73 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس »روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد غالب سهام در شرایط کنونی از پشتوانه بنیادی نسبتا قدرتمندی همراه است که می تواند موجب افزایش تقاضا و حرکت بورس در مسیر صعودی باشد.همین پشتوانه بنیادی در روزهای اخیر علی رغم سیطره هیجان در سمت عرضه مانع از افت قابل توجه قیمت سهام شد.عواملی همچون ثبات نرخ ارز و قیمت های مناسب در بازارهای جهانی همچنان بر جذابیت بسیاری از سهام تاکید می کند.

بسیاری از  پیش بینی ها روند بازارهای جهانی را حداقل تا نیمه اول سال آینده میلادی مثبت ارزیابی می کنند که با توجه به میزان سهام مربوطه در بورس تهران می توان به افزایش قیمت سهام امیدوار بود .نرخ ارز نیز به نظر روند با ثباتی را تجربه کند.این دو عامل به خصوص در مورد سهام کالایی و صادراتی می تواند زمینه رشد قابل توجه سهام را فراهم آورد.در این میان عزم دولت برای حذف دلار 4200 تومانی نیز موثر است.جایی که چشم انداز افزایش تورم ناشی ازحذف این دلار بر تقویت تقاضای سهام موثر است.

طی این هفته بازار با انتشار گزارش های نه ماه شرکت ها مواجه خواهد شد.جایی که به نظر می رسد عوامل بنیادی خود را در محتوای این گزارش ها منعکس کند.این موارد با ارزیابی مثبت از آینده سهام فرصت برای خرید سهام را مناسب عنوان می کند و بر همین اساس احتمالا بازار سهام در مسیر مثبت حرکت کند.

بررسی مجدد FATF  در مجلس نیز زمزمه های تصویب لوایح آن را افزایش داده است و این امر نیز در خوش بینی نسبت به آینده سهام موثر خواهد بود.علاوه بر این گزارش نه ماهه عملکرد شرکت ها نیز در روزهای آتی منتشر خواهد شد که با توجه به گزارش های میان دوره ای قبل در سال جاری انتظار می رود بازار شاهد انعکاس محتوای مناسبی از سوی این شرکت ها باشد.در مجموع پس از عقب نشینی قیمت ها در هفته گذشته، بر اساس موارد مزبور پیش بینی می شود شاخص کل با دیگر به دوران صعود بازگردد.

کم نوسان: 27 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» روند شاخص اصلی بازار سهام در هفته جاری را کم نوسان پیش بینی کرده اند.این دسته از کارشناسان می گویند: علی رغم سطوح مناسب قیمت ها در غالب نمادها با توجه به عوامل بنیادی و افت ماه های اخیر ،با این حال هنوز هم آثار باقیمانده از یک دوره پرتلاطم در نگاه سهامداران زمینه ساز احتیاط و مانع از تقویت تقاضای سهام خواهد شد.در این میان به دلیل جذابیت قیمت ها عرضه چندانی نیز در بازار مشاهده نخواهد شد.

برهمین اساس به نظر می رسد در کوتاه مدت سهامداران با احتیاط تحرک خود  را در بازار کاهش دهند.امری که نوسان اندک قیمت ها را به دنبال خواهد داشت.همچنین در این هفته احتمالا بازار شاهد انتشار گزارش های نه ماهه شرکت ها خواهد بود ، امری که خود تا زمان بررسی از منظر فعالان موجب سیطره روند کم نوسان قیمت ها خواهد شد.

سهامداران جه پیش بینی از آینده بازار سهام دارند؟

صعودی: 58 درصد  سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» روند شاخص کل بورس را صعودی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند پس از نزول قیمت ها در هفته اخیر فرصت مناسبی برای افزایش تقاضا به وجود آمده است. بهبود وضعیت بازارهای کالایی و همچنین ثبات سطوح نرخ دلار شرایط برای صعود مجدد قیمت ها را فراهم کرده است.ضمن آنکه خوش بینی ها نسبت به آینده اقتصاد تا حدی بهبود یافته است.بر همین اساس به نظر می رسد شاخص سهام به واسطه رشد قیمت این نمادها که ارزش بازاری بالایی دارند ، ادامه یابد..

کم نوسان: 23 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد این دسته شرایط بازار سهام با نوعی دوگانگی مواجه است.به طوری که برخی عوامل بنیادی از قیمت سهام حمایت می کند با این حال ابهامات نسبت به آینده از جسارت برای تقاضای سهام به صورت قابل توجهی می کاهد.از این رو بعید است تحرک قابل توجهی در جهت نزول یا صعود قیمت ها در آن مشاهده شود. بر همین اساس به نظر می رسد بورس در هفته آینده روند کم نوسانی را در پیش بگیرد.

نزولی: 19 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد.این سهامداران می گویند  بورس با عدم اعتماد مواجه است.عدم اعتمادی که دوره نزول اخیر زمینه آن را فراهم کرد.علاوه بر این بورس بر دوش افزایش نرخ دلار در مسیر صعودی حرکت می کرد که احتمال اصلاح نرخ آن به دلیل تغییر دولت در آمریکا و برخی تغییرات در عرصه داخلی وجود دارد.بر این اساس بعید نیست بار دیگر خروج نقدینگی از این بازار اتفاق افتد و بورس بازان شاهد افزایش عرضه سهام و عقب نشینی قیمت ها باشند.