بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار و سکه

15:10 - 1400/01/21
سکه و دلار دوباره افزایشی شدند. آیا بازار رفتار متناقض را در پیش میگیرد.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: در چهارمین روز هفته، رفتار معامله‌گران ارزی تغییر کرد. آنها که در روزهای قبل جسارت چندانی برای ورود به بازار نداشتند، روز سه‌شنبه با قدرت زیادی خریدار شدند. نتیجه تغییر رفتار آنها، برگشت دلار به بالای مرز ۲۶هزار تومانی بود. ساعت ۳ بعدازظهر اسکناس آمریکایی در بازار با قیمت ۲۶ هزار و ۵۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت که ۲۳۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. پس از ساعت ۴ بعدازظهر هم گفته می‌شد که ارقام بالاتری برای دلار ثبت شد که ممکن است روند بازار در روز جاری را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی راه صعودی را در پیش گرفت و توانست ۱۹۰ هزار تومان رشد را به ثبت برساند و به محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قدم بگذارد. جدا از افزایش قیمت دلار، تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، بهای اونس طلا در بازارهای جهانی هم روند افزایشی داشت و این مساله موجب شده بود که معامله‌گران سکه با فراغ‌بال بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند.

سکه روز دوشنبه به بالای مرز ۱۲ میلیونی برگشته بود و پیشروی بیشتر قیمت آن در روز سه‌شنبه تا حدی انتظارات افزایشی بازار را تقویت کرد. سکه در صورتی که بتواند خود را بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حفظ کند، هدف ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را در مقابل خود خواهد دید و در صورت شکست این هدف، ارقام بالای ۱۳ میلیون تومان برای بازار قابل تصور خواهند بود.

با این حال، برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که هنوز زود است که از برگشت بازار به مسیر افزایشی سخن گفت. از نگاه آنها، همچنان قیمت سکه می‌تواند به زیر مرز ۱۲ میلیون تومان بازگردد و برای این منظور کافی است که دلار محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد. با این حال، حداقل دیروز بازیگران ارزی تمایلی برای قرار گرفتن در موقعیت فروش نداشتند.

دلایل متناقض رشد قیمت دلار

برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند، ریزش بازار سهام تاثیر هیجانی در بازار ارز داشته است و گروهی معتقد بودند بازار همچنان تا ابتدای دی ماه تحت‌تاثیر تقاضاهای فصلی خواهد بود. در این میان، گروهی نیز عنوان می‌کردند، بازار تصور می‌کند که اختلافات بین مجلس و دولت وجود دارد و در این شرایط، برخی معامله‌گران ترجیح می‌دادند ریسک خاصی را با فروش ارز نکنند.

این گروه عنوان می‌کردند که در هفته‌های اخیر صحبت‌های متناقضی در سطح مجلس و دولت مطرح شده و برداشت شماری از معامله‌گران این است تا زمانی که اختلافات داخلی وجود دارد، حل مشکلات مربوط به تحریم‌ها دشوار خواهد بود.

با این حال، بسیاری از معامله‌گران هم باور دارند، اتفاقات سیاسی پس از انتخابات آمریکا چندان تاثیر هیجانی بر قیمت‌ها نداشته‌اند و نوسان دیروز نیز ارتباطی به اخبار سیاسی نداشته است. از نگاه آنها بازار مدتی است محدوده قیمتی خود را بر اساس عرضه و تقاضای واقعی تعیین می‌کند.

این گروه از معامله‌گران عنوان می‌کنند که طبیعی بود هر قدر به سمت ابتدای دی‌ماه حرکت کنیم، تقاضا برای تسویه‌های دلاری شرکت‌های تجاری افزایش پیدا کند و گروهی از افراد هم‌، برای تهیه ارز موردنیاز خود به منظور گذراندن تعطیلات سال نو میلادی وارد بازار ارز شوند.

در کنار این، زمانی که بازار سهام به‌صورت هیجانی نزولی می‌شود، چنین انتظاری در میان برخی معامله‌گران ارزی ایجاد می‌شود که بخشی از سرمایه‌ها به سوی بازار ارز روانه خواهند شد. به عبارت دیگر، نزول بورس از نگاه این دسته از معامله‌گران به معنای آن است که تمایل برای خرید و فروش در این بازار کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه از یکسو سرمایه‌های جدید ترجیح می‌دهند که بیشتر وارد بازار ارز و سکه شوند.

از نگاه برخی معامله‌گران، ضررهای متوالی در بازار سهام برای برخی افراد ممکن است موجب شود که ترجیح دهند از این بازار خارج و به بازار ارز و سکه وارد شوند. البته نزول شدید بازار سهام از اواسط تابستان اثر زیادی در بازار ارز نداشت و این مساله می‌تواند ذهنیت این گروه از معامله‌گران را به چالش بکشد.

افزایش قیمت دلار در روز سه‌شنبه در حالی رخ داد که نمایندگان منتخب هر ایالت آمریکا به‌صورت رسمی نتایج رای مردمی را اعلام کردند و در هیچ‌کدام از ایالت‌های مورد نظر ترامپ، نتیجه به نفع او تغییر نکرد.

در این شرایط، تنها یک گام که همان تایید کنگره است، باقی مانده که بایدن به‌صورت قانونی رئیس‌جمهور آمریکا شود. بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که با اعلام این خبر، قیمت دلار راه نزولی در پیش بگیرد. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و به نظر می‌رسد بازار از قبل دیگر به برد بایدن مطمئن شده و در نتیجه این خبر نتوانست روند بازار را منفی نگه دارد.

در این میان، عده‌ای هم باور دارند که بازار توان زیادی برای افت و افزایش قیمت ندارد و در چنین شرایطی، نوسان‌گیران با رفتارهای هیجانی برای افزایش تغییرات قیمت اقدام می‌کنند تا بتوانند حداقل سودی را از بازار کم‌رونق روزهای اخیر به دست بیاورند. از این زاویه دید می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار در روزهای آتی افزایش بیشتری را تجربه نکند و به سوی محدوده ۲۵هزار و ۸۰۰ تومان حرکت کند. این در حالی است که عده‌ای انتظار دارند اسکناس آمریکایی شانس خود برای شکست محدوده ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان را مورد آزمون قرار دهد.

بازار جهانی در انتظار اخبار جدید

پس از آنکه طلا در اولین روز معاملاتی هفته جاری با افت ۶۴/ ۰ درصدی به زیر مرز ۱۸۳۰ دلاری رفت، روز گذشته با افزایش بیش از یک درصد مجددا به میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری بازگشت.

در حالی که ‌بازارها از جمله بازار طلا در هفته جاری در انتظار آخرین نشست سیاست پولی فدرال رزرو در سال ۲۰۲۰ هستند، افزایش امیدواری‌ها به تصویب بسته محرک مالی جدید در بحبوحه افزایش تعداد بیماران و فوتی‌های ویروس کرونا در آمریکا سبب کاهش تمایل به ریسک سرمایه‌گذاران و افزایش تقاضای طلا به‌عنوان پناهگاه بدون ریسک سرمایه‌ها شد.

اوله هانسن، تحلیلگر ساکسو بانک در این باره گفت وضعیت پاندمی در نقاط مختلف دنیا از جمله آمریکا، اروپا و کشورهای آسیایی انتظارات برای حمایت‌های بیشتر از سوی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی را افزایش داده و همین موضوع سبب حمایت از قیمت طلا شده است.

در هیمن راستا در هفته جاری که آخرین هفته کامل معاملاتی سال‌جاری نیز به حساب می‌آید آخرین نشست‌های دو بانک مرکزی مهم نیز برگزار می‌شود: نشست سیاست پولی فدرال رزرو در آخرین ساعات روز سه‌شنبه و نشست بانک مرکزی انگلیس در روز پنج‌شنبه. تحلیلگران بر این باورند که با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات کریسمس رونق بسیاری از بازارها کاهش پیدا کرده و جریان نقدینگی نیز افت کرده است، هرگونه خبر جدیدی می‌تواند منجر به تغییراتی عمده در بازارها شود.

در وضعیتی که پاندمی کرونا منجر به محدودیت‌های جدیدی در هلند، آلمان، لندن و نیویورک شده بسیاری از بازارهای سهام نیز به دلیل عواقب اقتصادی این محدودیت‌ها در انتظار حمایت‌های جدید هستند. بعد از آنکه مجمع الکترال آمریکا پیروزی جو بایدن در انتخابات را تایید کرد و با توجه به اینکه بدون بسته حمایتی جدید، ریکاوری اقتصادی آمریکا در معرض خطر بزرگی قرار خواهد گرفت، بسیاری از معامله‌گران در انتظار اخبار بیشتر از بسته‌های حمایتی جدید هستند.