نتیجه جلسه کارگروه فولادی ها + جزییات

15:10 - 1400/01/21
نتیجه جلسه کارگروه تخصصی فولاد در خصوص بررسی دستورالعمل اجرایی شیوه نامه جدید تنظیم بازار فولاد چه شد.

به گزارش «دنیای بورس»، در سومین جلسه بررسی شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد چه گذشت ؟

نوردکاران چه گفتند و چه نوشتند؟

جزئیات شیوه نامه در سومین جلسه بررسی شیوه نامه زنجیره فولاد از سوی دست اندر کاران و مجریان و نهاد های نظارتی مورد بررسی قرار گرفت .

انجمن نورد کاران فولادی ایران در خصوص ماده دوم که در مورد قیمتهای پایه محصولات در بورس کالاست پیشنهاداتی مطرح کرد تا اشتباهاتی که طی ماه جاری در بورس کالا شاهد آن بودیم و منجر به رشد قیمت و از بین رفتن مابه التفاوت قیمت شمش به میلگرد شد تکرار نشود .

در خصوص ماده ۸ شیوه نامه نیز که الزام به عرضه تمامی تولیدکنندگان زنجیره فولاد را شامل میشود ، مقرر شد سهمیه واحد ها بر اساس اطلاعات ثبت شده آنها در سایت بهین یاب باشد .

همچنین در خصوص تکلیف به عرضه نورد کاران در مورد میلگرد تولیدی حاصل از خرید شمش فولاد در بورس کالا عدد ۹۳ درصد مطرح شد از سویی این عدد برای تولیدکنندگان ورق خریدار اسلب بورسی ۸۵ درصد اعلام شد اما این ارقام مورد تایید واقع نشده و مقرر شد تا در جلسه ای کارشناسی روز شنبه برگزار میشود این موضوع مورد بررسی قرار گیرد .

همچنین عرضه محصولات انباری و غیر استاندارد در بورس کالا از سوی وزارت صنعت تاکید شد که از سوی انجمن نورد کاران فولادی در خصوص عواقب عرضه اینگونه محصولات غیر استاندارد تذکر داده شد و مقرر شد در نامه پیشنهادی انجمن این موضوع مطرح شود .

در خصوص عرضه ورق که منجر به رشد ۳۵ درصدی ورق از نرخ پایه شده بود نیز مباحثی مطرح و مورد اعتراض شدید صادقی انارکی و داریوش اسماعیلی معاونت های وزارت صمت قرار گرفت و قرار بر این شد این معاملات ابطال شود و نماینده بورس در خصوص رشد بی رویه توضیحاتی ارائه دهد .

فولادسازان چه گفتند و چه نوشتند؟

عصر ۲۵ آذرماه، جلسه کارگروه تخصصی فولاد با دستور کار بررسی دستورالعمل اجرایی شیوه نامه اخیر دولت برای تنظیم بازار فولاد برگزار شد.

شنیده ها حاکی از این است که در این جلسه که علاوه بر معاونین وزارت صمت، معاون پایش سیاست‌های اقتصادی معاونت اقتصادی رئیس جمهور، نهادهای نظارتی و تشکل‌های تخصصی حضور داشتند، تا ماده ۸ شیوه‌نامه جدید تنظیم بازار فولاد بررسی شد.

 بر اساس شنیده‌ها وزارت صمت یک پیش‌نویس برای دستورالعمل اجرایی شیوه نامه تنظیم بازار فولاد تنظیم کرده و نظرات موافق و مخالف را اخذ کرده است.

 منابع آگاه گفتند که وزارت صمت برخلاف نظر بسیاری از کارشناسان و تشکل‌های تخصصی اصرار دارد که تمام محصولات فولادی حتی محصولات درجه ۲، انباری و خارج از محدوده استاندارد نیز در بورس کالا عرضه شود! وزارت صمت حتی اصرار دارد که اکسید شمش نیز در بورس کالا عرضه شود. با این حال، وزارت صمت اصرار دارد که لوله و پروفیل که به‌عنوان محصولات مصرفی به دست مردم می‌رسد در بورس کالا عرضه نشود. تأکید وزارت صمت بر عدم عرضه لوله و پروفیل در بورس کالا از این حیث بسیار تعجب‌برانگیز است.

 بر اساس شنیده‌ها، وزارت صمت پذیرفته که مبنای قیمت جهانی عرضه فولاد در بورس کالا قیمت هفته پیش این محصولات باشد و بر این اساس به نظر می‌رسد عرضه فولاد در بورس کالا بر اساس قیمت هفته آخر ماه گذشته منتفی شده است. این امر باعث می‌شود تا قیمت‌های جهانی و تلاطمات آن، انعکاس بهتری در قیمت‌های داخلی فولاد داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی در خصوص دستورالعمل اجرایی شیوه نامه اخیر دولت برای تنظیم بازار فولاد در جلسه امروز حاصل نشد و جلسه بعدی روز یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود.