نقشه نیمروز 24 آذر 99

پیش بینی بورس امروز | روند فردا

15:08 - 1400/01/21
با افزایش حجم عرضه ها در بازار سهام شاخص امروز را با ریزش سنگینی مواجه بود. اما دلیل این ریزش چیست و ناظران فردا را چگونه می بینند.
پیش بینی بورس امروز | روند فردا

دنیای بورس |  بعد از مدت‌ها امروز شاخص‌کل بورس افت سنگین و 31 هزار واحدی را تجربه کرد. در پایان بازار، بیش از 300 نماد مختلف در صف فروش قرار داشتند و ارزش صف های فروش به بیش از 2600 میلیارد تومان رسید.

بازار امروز را متعادل آغاز کرد و حتی در دقایق ابتدایی نماگر بازار سبزپوش بود اما در ادامه حجم عرضه‌ها به یکباره افزایش یافت تا اغلب نمادها با «رنج»های منفی و سنگین، تا محدوده صف فروش افت داشته باشند. برخی از سهامداران به دنبال خبر یا اتفاق مهمی بودند که دلیل این ریزش دسته جمعی و سنگین را توجیه کند اما تا این لحظه خبر تاثیرگذاری منتشر نشده است. برخی دیگر نیز اعتقاد داشتند فروش حقوقی‌ها عامل اصلی قرمزپوش شدن بازار است.

به اعتقاد این گروه، عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها در صف خرید شنبه فولادی ها ، عرضه سنگین حقوقی‌ها در صف خرید یکشنبه پالایشی ها و همچنین موج سنگین عرضه‌ها در نمادهای بانکی در معاملات امروز به بازیگران حقوقی و بازارگردانان باز می گردد. تا این لحظه نیز این گروه از فعالان بازار آمارهای مختلفی از عرضه‌ سنگین حقوقی‌ها منتشر کرده‌اند.

نقد مهمی هم که به این موضوع وارد می شود، نبود سازوکار مشخص برای عملیات بازارگردانی است چرا که پایه و اساس عملیات بازارگردانی برای حفظ تعادل در خرید و فروش سهام مختلف است.  برخی نیز اعتقاد دارند عرضه اولیه‌هایی که معمولا در روز آخر هفته انجام می ‌شود به افزایش میزان عرضه‌ها منجر می شود چرا که برای این عرضه اولیه حدود 3840 میلیارد تومان نقدینگی از سطح بازار جمع خواهد شد.

در هر حال بازار با افت 31 هزار واحدی بیش از 2 درصد کاهش یافت و بار دیگر کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی را از دست داد. ارزش معاملات خرد اگرچه همچنان بالاست و امروز بیش از 18 هزار میلیارد تومان سهام و حق تقدم مبادله شد، اما برآیند ورود و خروج پول سهامداران حقیقی بیانگر خروج نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی بازیگران حقیقی است. با از دست رفتن کانال 1.5 میلیون واحد، ترس افت سنگین بورس در روزهای آینده تشدید شده است و در این میان رفتار حقوقی‌ها در بازار فردا تعیین کننده خواهد بود.

دو نماد بانکی «وتجارت» و «وپارس» و دو نماد خودرویی «خودرو» و «خساپا» به ترتیب بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند. بانک پارسیان که این هفته را با حاشیه آغاز کرده بود، امروز نیز در کانون توجه قرار داشت. صف خرید سنگین این نماد در حالی عرضه شد که با موج فروشی که در میانه بازار ایجاد شد تا محدوده 3.5 درصد منفی هم افت داشت. در معاملات امروز بیش از 1.7 میلیارد سهم از بانک پارسیان معامله شد که این حجم از معاملات حداقل در سه ماه بی سابقه بوده است.