اوراق دولتی چقدر بازدهی داشتند + نمودار

15:08 - 1400/01/21
منحنی بازدهی اوراق دولتی منتشر شد.
اوراق دولتی چقدر بازدهی داشتند + نمودار

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: امروز ۲۳ آذرماه ۱۳۹۹ روند معاملات اوراق بدهی با روند کلی چند روز اخیر این بازار تفاوت‌ داشت.

دیروز معاملات اوراق با کاهش 52 درصدی حجم معاملات نسبت به روز کاری پیش از آن  به 93 میلیارد تومان رسید که این رقم کف حجم معاملات در چند ماه اخیر بوده و 132 میلیارد تومان کمتر از متوسط حجم معاملات روزانه به شمار می‌رسید، با این حال امروز معاملات اوراق افزایش 121 درصدی داشت و به 205 میلیارد تومان رسید.

نرخ بازده  اوراق با سررسید یکسال ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۹.۴ درصد رسید و نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال کاهش ۱ دهم درصدی داشت و به ۲۰.۲۷ درصد رسید

نرخ بازدهی آتی اوراق نیز امروز کاملا با کاهش در سررسیدهای بلند مدت از سررسید ۳۰۰ روز تا ۱۲۰۰ روز کمی بالاتر از محور ۲۱ درصد قرار گرفت.

نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.