نقشه نیمروز 23 آذر 99

تحلیل بورس امروز | انتظارات محقق شده

15:08 - 1400/01/21
با انتظارات تحقق یافته از دادوستدهای امروز بازار سهام، فردا شاخص چه مسیری را دنبال میکند. کدام خبر گروه پالایشی ها را مثبت کرد.
تحلیل بورس امروز | انتظارات محقق شده

دنیای بورس | طبق آن چه انتظار داشتیم و از نیم ساعت پایانی معاملات روز گذشته مشخص بود، بازار امروز با حجم سنگین عرضه‌ها و البته اختلال اندک سامانه معاملات کار خود را آغاز کرد تا در نیم ساعت ابتدایی، نماگر بازار افت 17 هزار واحدی را تجربه کرده و دوباره به کف کانال یک میلیون و 500 هزار واحد نزدیک شود. حجم عرضه‌ها در اغلب گروه ها زیاد بود اما موج فروش در گروه خودرو به خصوص نمادهای «خودرو» و «خساپا» بیشتر بود و در نهایت این دو نماد بیشترین حجم معاملات امروز را رقم زدند.

اما در میانه‌های بازار خبر مثبت گروه پالایشی باعث شد هم جو این گروه مثبت شده و هم جو کلی بازار بهتر شود. در جلسه علنی امروز مجلس با افزایش فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها موافقت کرد. با انتشار این خبر «رنج» مثبت در گروه پالایشی ایجاد شد و نمادهای مطرح این گروه به صف خرید رسیدند.

جو مثبت گروه پالایشی برای اولین بار روی صندوق «پالایش» هم تاثیر گذاشت و تا 8 درصد مثبت نوسان داشت. با توجه به این موضوع «پالایش» و «شپنا» بیشترین ارزش معاملات را در روز جاری به ثبت رساندند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 18 هزار میلیارد تومان رسید.

گروه بانکی، خودرویی، چند رشته صنعتی، سرمایه گذاری ها و کانه های فلزی از جمله گروه هایی بودند که بیشترین حجم عرضه را داشتند و در مقابل گروه فرآورده های نفتی و غذایی از جمله گروه های پراستقبال امروز بود.

شورای عالی بورس هم دو مصوبه مهم داشت اما تاثیر بالایی بر روند بازار نداشت. افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت در بورس و اوراق بهادار از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان و الزام صندوق‌های با درآمد ثابت به تخصیص ۵۰ درصد حد نصاب سرمایه‌گذاری خود برای خرید سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت دو مصوبه‌ای بود که اگر چه نتوانست شاخص‌کل را به بالا پرتاب کند اما در صورت عملی شدن می تواند نقش حمایتی خوبی ایفا کند.