وضعیت تولید آهن اسفنجی و گندله

15:08 - 1400/01/21
تولید آهن‌اسفنجی در ۷ ماهه امسال با رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۸ میلیون و ۱۲۰ هزار و ۱۹۰ تن رسید.
وضعیت تولید آهن اسفنجی و گندله

به گزارش «دنیای بورس»، بر پایه جداول آماری مجموعه‌های فولاد مبارکه، فولاد سفیددشت، سبا، هرمزگان، کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، خوزستان، خراسان، میانه، سبزوار، شادگان، صبا فولاد، نی‌ریز، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد گل‌گهر، جهان فولاد سیرجان، بافت و چادرملو در مهر ماه میزان تولید آهن اسفنجی رقم دو میلیون و ۵۴۹ هزار و ۸۰۵ تن را نشان داد که نسبت به مهرماه پارسال افزایش ۱۹ درصدی دارد.

بررسی داده‌های مربوطه تولید بریکت گرم صبا فولاد در هفت ماهه امسال با رشد ۶۷ درصدی بالاترین بازدهی را نشان می‌دهد، ضمن اینکه فولاد مبارکه نیز با افزون بر چهار میلیون و ۵۵۲ هزار و ۵۳۷ تن در این دوره بیشترین تولید را ثبت کرد. 

افزایش گندله سنگ‌آهن

براساس آمارهای مورد بررسی در هفت ماهه امسال میزان تولید گندله سنگ‌آهن به ۲۶ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۳۰۵ تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی دارد.فولاد مبارکه، خوزستان، میدکو، خراسان، گل‌گهر، سنگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر و صبا نور در مهرماه سه میلیون و ۹۸۵ هزار و ۸۰۴ تن گندله سنگ‌آهن تولید کردند که در مقایسه با مهر سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین میزان تولید گندله در 7 ماه امسال توسط فولاد مبارکه با رقم چهار میلیون و ۴۳۳ هزار و ۶۶۶ تن و بالاترین رشد عملکرد نیز با ۴۰درصد نسبت به هفت ماه مشابه پارسال مربوط به فولاد سنگان خراسان است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مصرف ظاهری آهن‌اسفنجی در سال گذشته را افزون بر ۲۶ میلیون و ۹۶۵ هزارتن اعلام کرد که در مقایسه با رقم ۲۵ میلیون و ۹۶۵ هزار تن عملکرد سال ۹۷ افزایش 4 درصدی داشت.  

اخبار جهانی

به گفته فعالان صنعتی، بهبود تولید فولاد و آهن چدنی در بازارهای حوزه اقیانوس اطلس منجر به تقاضای بیشتر برای گندله سنگ‌آهن و زغال سنگ متالورژی و همین طور تثبیت قیمت‌ها و پرمیوم‌ها شده است. پرمیوم‌های 3ماه گندله سنگ‌آهن در فصل چهارم امسال در پایین‌ترین میزان قرار گرفت.  پرمیوم قراردادهای گندله نسبت به قیمت کلی گندله ضعیف‌تر بوده است. پرمیوم در ماه نوامبر نزدیک به هزینه‌های حاشیه‌ای گندله‌سازی بود و به جای آن فروش کنسانتره سنگ‌آهن را تشویق می‌کرد. به طور کلی افزایش قیمت سنگ‌آهن، بهبود تقاضای چین و کاهش تولید سنگ‌آهن در برزیل از قیمت گندله در سال 2020 حمایت کرده است.

مذاکرات برای تعیین پرمیوم سنگ‌آهن در سال 2021 همچنان ادامه دارد، زیرا تولید جهانی فولاد جهش کرده و قیمت‌ها افزایش یافته است. پرمیوم قراردادها پس توقف پرمیوم سالانه در اواسط سال 2019 از سالانه به 3 ماه منتقل شد و گفت‌وگوهای بازار بر فصل نخست 2021 متمرکز شد. عرضه کمتر گندله از سوی برزیل، سوئد و کانادا همراه با بهبود تقاضا در بازارهای اقیانوس اطلس و هند باعث فشار بر سمت عرضه بازار شده است.  از سوی دیگر، شرکت روسی متالو اینوست اعلام کرد: گندله سنگ‌آهن را با کیفیت بالاتر و ناخالصی کمتری عرضه می‌کند تا تقاضا برای آهن‌اسفنجی و فولاد با انتشار کمتر را تامین کند. 

از زمان شروع جایگزینی زغال در ذوب‌آهن در انگلیس در قرن هجدهم، کک همچنان روش اصلی استخراج متداول‌ترین فلز جهان از سنگ معدن و سوخت حاصل از زغال‌سنگ، یک ماده اساسی برای کوره‌های بلند است. هر تن فولاد تولید شده به طور متوسط منجر به تولید 85/ 1 تن دی اکسیدکربن می‌شود و این بخش را مسوول 7 تا 9 درصد از کل انتشار مستقیم سوخت‌های فسیلی می دانند.