قیمت طلا پایین میآید یا بالا میرود؟

15:08 - 1400/01/21
قیمت طلا در پایان هفته کاری بعد نزولی میشود یا صعودی
قیمت طلا پایین میآید یا بالا میرود؟

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصادنیوز نوشت: در آخرین روز معاملات هفته جهانی، نفت برنت و بیت کوین هر دو با کاهش قیمت روبه‌رو شدند. این در حالی است که قیمت طلا روندی افزایشی داشته است. برخی سرمایه گذاران می گویند میانه زمستان موعد کلیدی برای طلا است.

با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و امید به آغاز روند پایان همه‌گیری، سرمایه‌گذاران در تلاش هستند که گزینه‌های سرمایه‌گذاری‌های مطمئنی را انتخاب کنند تا از اتفاق‌های غیرقابل‌پیش‌بینی در امان باشند. این نگاه یعنی آینده خوبی در انتظار بازار طلا است.

بر اساس گزارش کیتکو، سرمایه‌گذار میلیاردر، توماس کاپلان می‌گوید قیمت طلا برای رسیدن به بالاترین «حد از گذشته» حرکت کرده است. با عین این طلا نیست که موردنظر این میلیاردر است بلکه

نقره ممکن است اولین عشق توماس کاپلان باشد زیرا او پیش‌بینی می‌کند که این فلز گران‌بها درنهایت به 100 دلار برسد. بااین‌حال، او همچنین طلا را رها نمی‌کند زیرا فلز زرد را در موج سوم بازار صعودی می‌بیند که قرار است اوج‌های جدیدی را تجربه کند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران در اواسط سال 2020 به سمت خرید طلا حرکت کردند؛ زیرا بانک‌های مرکزی و دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد جهانی که از بیماری همه‌گیر COVID-19 ویران‌شده بود، بازارهای مالی را با نقدینگی گسترده غرق کردند. بااین‌حال، کاپلان خاطرنشان کرد که طلا مدت‌ها قبل از بروز همه‌گیری درروند صعودی قرار داشته است.

عناصر تعیین‌کننده قیمت نفت در هفته پیش رو

بر اساس گزارش کیتکو، طلا درست در مرز 1850 دلار با مقاومت شدید روبرو است؛ بنابراین پرسش بازار این است که آیا طلا می‌تواند این مرز مقاومتی را بشکند و هفته آینده به 1925 دلار در هر اونس برسد؟ تحلیلگران این پیش‌بینی را رد نمی‌کنند، اما به نظر می‌رسد همه‌چیز به بسته محرک مالی ایالات‌متحده بستگی دارد.

طلا در هفته فقط اندکی افزایش‌یافته است، اما نکته مهم این است که این فلز هنوز از نقطه مقاومت طولانی‌مدت قبلی خود یعنی 1850 دلار در هر اونس دست نکشیده است.

دوره تازه هفته جاری به نفع طلا شروع می‌شود. مدیر شرکت تجارت والش، شان لوسک به کیتکو نیوز گفت، بر اساس الگوهای معاملات تاریخی، یکی از بهترین زمان‌ برای سرمایه گذاران طلا از اواسط دسامبر (دی‌ماه) تا روز ولنتاین (۲۵ بهمن) است. در واقع این دوره را ماه طلایی می نامند.

لوسک گفت: عوامل فصلی اثرات خود را زودتر نشان می‌دهند اما در عین حال او نیز تاکید دارد 1880 تا 1900 دلار همچنان مقاومت اساسی در برابر رشد قیمت طلا است.

لوسک معتقد است: در حال حاضر، طلا موفق به حفظ سطح 1830 دلار شده است، این بدان معناست که این فلز از ابتدای سال تاکنون 20٪ افزایش‌یافته است. با توجه به اینکه طلا در چند ماه گذشته در حالت ثابت داشته است، این افزایش قابل‌توجه است.

او خاطرنشان کرد: تا پایان سال، طلا به‌احتمال‌زیاد بالاتر خواهد رفت و روند آهسته‌ای در پایان سال میلادی نقطه 1850 تا 1900 دلار را خواهیم دید.

قیمت طلای نقدی در آخر هفته بازارها

در حال حاضر قیمت هر اونس طلا ۱۸۳۹ دلار و ۲۰ سنت است که این نسبت به آخرین قیمت روز گذشته حدود ۳ دلار افزایش داشته است. البته نسبت به زمان مشابه سال گذشته قیمت هر اونس طلا ۲۴ درصد رشد داشته است.

بازگشت نفت به روند نزولی

بر اساس گزارش اویل پرایس، قیمت نفت در صبح جمعه (۲۱ آذر) به دنبال افزایش احتمال در توافق‌نامه OPEC پلاس و انتشار واکسن‌های جدید COVID-19 در سراسر جهان کاهش یافت.

برنت روز پنجشنبه برای اولین بار از ماه مارس (فروردین) به 50 دلار در هر بشکه رسید، این افزایش براثر خوش‌بینی پیرامون واکسیناسیون، توافق اوپک پلاس به‌علاوه تقاضای شدید در آسیا افزایش یافت. بااین‌وجود، در روز جمعه، با کاهش تقاضا در اروپا و ایالات‌متحده، قیمت‌ها کمی کاهش یافت و از سوی دیگر مبتلایان Covid-19 همچنان در حال گسترش هستند. EIA (اداره اطلاعات انرژی آمریکا) همچنین از افزایش ذخایر نفت خام در هفته گذشته به 15.2 میلیون بشکه‌ای خبر داد.

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس با کاهش کمتر از ۰.۵ درصدی به ۴۶ دلار و ۶۰ سنت رسید. قیمت نفت خام برنت با کاهش ۰.۵ درصدی به ۵۰ دلار دقیق رسید.

کاهش نزدیک ۲ درصد بیت کوین

بیت کوین نیز در آخرین روز معاملات هفته جهانی با کاهش ۱.۸۹ درصدی به 18 هزار دلار رسید؛ اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با این روند کاهشی دلسرد نخواهند شد و همچنان پیش‌بینی‌ها برای آینده بیت کوین را صعودی مطرح می‌کند.