انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی

15:08 - 1400/01/21
۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی برای تولید منتشر شد.

به گزارش «دنیای بورس»، شاتا نوشت: معاون وزیر صمت گفت: طی سال‌جاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد اما هنوز هم این سهم، پایین است.

سعید زرندی در جلسه کارگروه تا‌مین مالی با بیان اینکه در دنیا بخش مهمی از تا‌مین مالی واحدهای تولیدی از انتشار اوراق است، اظهار کرد: در سال ۹۸ از مجموع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه، تنها حدود ۵/  ۲ درصد سهم بخش صنعت و معدن بوده است که سهم قابل قبولی نیست. در واقع تنها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انتشار اوراق در بخش صنعت و معدن داشتیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت تصریح کرد: ارقام اوراق بدهی منتشر شده برای شرکت‌های تولیدی نشانگر این است که کمتر از یک درصد منابع مالی پرداختی به بخش تولید از شبکه بانکی از محل اوراق تا‌مین شده که این سهم حتما باید افزایش یابد. وی گفت: اتکای بیش از حد تولید به سیستم بانکی و محدودیت‌های مالی بانک‌ها برای این بخش، دچار اشکال است که باید برای آن چاره‌اندیشی عملیاتی شود. زرندی افزود: طی سال‌جاری بیش از ۸ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی برای بخش تولید منتشر شده و تا پایان سال این عدد افزایش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه باید مسیر استفاده از این ابزارها تسهیل شود اما سیستم‌های سنتی مالی در بنگاه‌ها هم باید تغییر کند و به جای اینکه تمام وقت و تلاش بنگاه‌ها صرف دریافت تسهیلات از نظام بانکی شود باید به طرف بهره‌مندی از ابزارهای نوین مالی حرکت کنند. زرندی با اشاره به اینکه مساله اصلی بنگاه‌ها در استفاده از تا‌مین مالی در بازار بدهی موضوع رکن ضامن است، گفت: رتبه‌بندی اعتباری بنگاه‌ها که اخیرا عملیاتی شده کمک بسزایی به تسریع و تسهیل تا‌مین مالی در بازار سرمایه خواهد کرد که می‌بایست تقویت شود.

زرندی یکی از اوراقی که بنگاه‌های تولیدی می‌توانند از آن استفاده کنند را اوراق گام نامید و افزود: با استفاده از اوراق گام، ضمن عملیاتی شدن تا‌مین مالی زنجیره تا‌مین در زنجیره مثل قطعات خودرو، نساجی و پوشاک، تجهیزات صنعتی و... ظرفیت مناسبی برای جهش تولید در این صنایع ایجاد خواهد شد که با توجه به تعاملات خوب صورت گرفته با شبکه بانکی و بانک مرکزی می‌تواند جایگزین بخشی از روش‌های مرسوم تا‌مین سرمایه در گردش باشد.

وی گفت: امکان خرید اعتباری مواد اولیه مورد نیاز در سررسیدهای یک تا‌ ۹ ماه؛ عدم شمولیت سقف‌های در نظر گرفته شده در آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان؛ منوط نبودن صدور اوراق گام به اخذ گواهی تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم؛ عدم ضرورت استعلام وضعیت بدهی غیرجاری بنگاه متعهد توسط بانک عامل؛ پرداخت کارمزد حدود ۲ درصدی به جای سود تسهیلات از مزایای اوراق گام است.

زرندی افزود: امکان نقل و انتقال بدون کارمزد اوراق در مدت یک‌ششم عمر اوراق در سیستم بانکی؛ نرخ تنزیل منطقی در بازار سرمایه به دلیل تضمین نقدشوندگی اوراق توسط بانک عامل، از دیگر مزایایی است که بنگاه‌های تولیدی با استفاده از اوراق گام از آن بهره‌مند می‌شوند. وی با بیان اینکه اوراق گام می‌تواند نسبت به تا‌مین مواد اولیه کارخانه‌ها در کشور بدون پرداخت وجه نقد و با ساز وکار اعتباری کمک بسزایی کند، این روش را موثر در جهش تولید دانست.