نقشه نیمروز 19 آذر 99

تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

15:06 - 1400/01/21
اوج و فرود شاخص را امروز چگونه باید تحلیل کرد. هفته آینده شاخص چه سمتی را در پیش می‌گیرد. ناظران نسبت به هفته آینده چه پیش بینی در نظر می‌گیرند.
تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

دنیای بورس | اوج و فرود شاخص‌کل امروز هم ادامه داشت و در نهایت با افت اندک 1224 واحدی خاتمه یافت. رشد ابتدای بازار که تا ارتفاع یک میلیون و 515 هزار واحد بالا آمده بود، دوامی نداشت و درنهایت موج عرضه‌ها به افت نماگر بازار منجر شد. در مقابل شاخص‌کل هم‌وزن امروز هم رشد 1.5 درصدی را تجربه کرد. در این جا دو نکته حائز اهمیت است. نخست آن که همانند روزهای گذشته توجه سهامداران از سمت نمادهای لیدر و شاخص‌ساز به سمت گروه ها و نمادهای کوچک‌تر معطوف شده است.

برای مثال اغلب نمادها در گروه‌های بیمه و بازنشستگی، غذایی، سیمانی، کاشی و سرامیک و رایانه در محدوده مثبت و در برخی موارد صف خرید معامله می شدند. این مسئله جریان ورود پول سهامداران حقیقی‌ و حقوقی‌ نیز مشخص است. امروز بیشترین ورود پول حقیقی‌ها در نمادهای «حفاری»، «خدیزل» و «ودی» بود و حقوقی‌ها از نمادهای «وتجارت»، «شستا» و «فولاد» استقبال بیشتری داشتند.

  از سوی دیگر با رسیدن شاخص‌کل به محدوده 1.5 میلیون واحد، حجم عرضه‌ها اگرچه افزایش یافته است و به نوعی دست به دست شدن سهام افزایش یافته اما در مقابل حجم تقاضا نیز به قدری بوده که نگذاشته روند بورس وارد فاز اصلاحی شود. در چند روز گذشته نوسان بورس در همین محدوده بوده است و حالا برخی از تحلیل گران این مسئله را نکته مثبتی می دانند. به اعتقاد این گروه از تحلیلگران، عدم ریزش بازار و بالا بودن ارزش معاملات خرد روزانه، می‌تواند به ایجاد محدوده حمایتی مناسبی منجر شود.

ارزش معاملات خرد روزانه حدود 16.5 هزار میلیارد تومان بود که برای روز پایانی هفته عدد قابل قبولی است.  «خساپا»، «وتجارت» و «وبصادر» به ترتیب بیشترین حجم معاملات امروز را به ثبت رساندند و حدود یک میلیارد سهم از هر کدام دادوستد شد.  در عرضه اولیه «وکبهمن» حدود 4 میلیون و 600 هزار نفر مشارکت داشتند که اگرچه نسبت به عرضه اولیه قبلی رشد حدود 200 هزار نفری داشته است اما نسبت به رکوردهای مشارکت در عرضه اولیه افت قابل توجهی داشته است.

امروز نیز اگرچه زمان خرید عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی تا ساعت 12.30 دقیقه تمدید شد اما بعید است رکورد تازه‌ای ثبت شود.  برآیند بورس در هفته‌ای که ارزش معاملات خرد افزایش قابل توجهی داشت، رشد 45 هزار واحدی شاخص‌کل بود.