نقشه نیمروز 18 آذر 99

تحلیل بورس امروز | انتظارات روز آخر

15:06 - 1400/01/21
درحالی شاخص بورس کانال 1.5 میلیون واحدی را از دست داد که در بازارهای موازی قیمت ها با نوسان اندکی روبه‌رو بود.
تحلیل بورس امروز | انتظارات روز آخر

دنیای بورس | بازار امروز با حجم سنگین عرضه‌ها کار خود را آغاز کرد و در یک ساعت ابتدایی با افت 20 هزار واحدی، کانال یک میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد. اغلب نمادهای شاخص‌ساز همانند «فارس»، «شستا»، «کگل»، «شپنا» و «تاپیکو» یا به صف فروش رسیدند یا در محدوده 3 تا 4 درصد منفی معامله شدند.

در شرایطی که همه انتظار یک بازار یک دست قرمزپوش را داشتند، بازگشایی «فملی» معادلات را بر هم زد. صنایع ملی مس با رشد 12.5 درصدی بازگشایی شد اما برخلاف انتظارها و در زمان حراج پیوسته تا نزدیکی های صف خرید هم پیش رفت.

در نهایت «فملی» به تنهایی تاثیر مثبت 10 هزار واحدی بر شاخص‌کل داشت و به این ترتیب شدماسنج بازار دوباره به کانال یک میلیون و 500 هزار واحد وارد شد. بازگشایی «فملی» جو روانی بازار را هم بهبود بخشید و اغلب نمادها دوباره به تعادل رسیدند. در نهایت شاخص کل در شرایطی حدود 0.37 درصد افت را تجربه کرد که شاخص‌هم‌وزن رشد 0.37 درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 17 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران حقیقی نیز به 190 میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق کردند و در این میان بیشترین میزان نقدینگی حقیقی‌ها در نماد «فملی» بود. در مقابل حقوقی‌ها از نمادهای «خودرو»، «فولاد» و «ووغدیر» بیشترین استقبال را داشتند.

طبق آن چه انتظار میرفت، صنایع ملی مس بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و در سمت مقابل حدود یک میلیارد و 600 میلیون سهم در هر یک از  سه نماد «خودرو»، «وبصادر» و «وتجارت» دادوستد شد تا به ترتیب حائز بیشترین حجم معاملات در بازار امروز باشند.

اگرچه شاخص‌کل دوباره توانست از مرز یک میلیون و 500 هزار واحد عبور کند، اما روند عرضه و تقاضاها و حجم معاملات نشان میدهد در این محدوده بازار روند قطعی نداشته و سهامداران در حال محک زدن شرایط هستند.  از سوی دیگر  فشار فروش جهت تامین نقدینگی برای خرید «وکبهمن» در روز جاری و «بوعلی» در روز چهارشنبه، بر حجم عرضه‌ها افزوده است.

بازار ارز امروز نوسان خاصی نداشت و نرخ دلار در بازار متشکل ارزی و بازار آزاد در کانال 25 هزار تومان قرار داشت اما با افزایش قیمت اونس در بازار جهانی، قیمت هر قطعه سکه در بازار داخلی به مرز 12 میلیون و 600 هزار تومان رسید.