پذیره نویسی یک صندوق سرمایه گذاری از دی امسال

15:06 - 1400/01/21
صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی سپیدار دی‌ ماه ۱۳۹۹ پذیره‌نویسی خود را آغاز میکند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد،پیش‌بینی می‌شود صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی سپیدار که درحال گذراندن مراحل دریافت مجوز پذیره‌نویسی است، دی‌ ماه ۱۳۹۹ پذیره‌نویسی خود را آغاز کند. تعهدی بودن ساختار صندوق یکی از ویژگی‌های این صندوق است که مدیریت آن بر عهده شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج قرار دارد.

مجموعه‌های ویتانا و شهدین گام از موسسان عمده این صندوق  هستند؛ بدین‌ترتیب که سرمایه‌گذاران هنگام پذیره‌نویسی فقط ۳۵ درصد واحدهای خریداری شده را پرداخت خواهند کرد و بقیه آن در تعهد آنها باقی می‌ماند و در دوره سرمایه‌گذاری بر اساس فراخوان مدیر دریافت می‌شود.

رئيس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج و مدیر صندوق سپیدار در نشست خبری خود با بیان اینکه عمر این صندوق هفت سال است و در موضوع صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی، شوینده، آرایشی و بهداشتی و سایر صنایع حوزه FMCG فعالیت می‌کند، گفت: سرمایه صندوق ۳۵۰ میلیارد تومان است که 30 درصد آن توسط موسسان صندوق تعهد شده و عملا ۷۰ درصد آن در انتظار پذیره‌نویسی است.

مریم رمضانیان با تاکید بر اینکه در هنگام پذیره‌نویسی باید به رقم ۳۵۰ میلیارد تومان دست یابند، تصریح کرد: درغیر این صورت صندوق منابع سرمایه‌گذاران را باز خواهد گرداند.

وی حداقل میزان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی را بر اساس اعلام سازمان بورس، 100 میلیون تومان بیان کرد و افزود: حداقل رقم سرمایه‌گذاری در صندوق سپیدار ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شده  زیرا به‌واسطه تعهدی بودن سرمایه‌گذاری، خرید شرکت و رساندن آن به رشد مطلوب و تغییر ارزش آن زمان‌بر خواهد بود و نقدشوندگی کمی دارد بنابراین مناسب سرمایه‌گذاران خرد نیست.

رمضانیان استراتژی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی سپیدار را سرمایه‌گذاری با رویکرد تملک سهام مدیریتی، عضویت فعال در هیئت مدیره و پیاده‌سازی برنامه‌های رشد بیان کرد و اظهار داشت: صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی سپیدار در بازار فرابورس دارای بازار ثانویه خواهد بود و بازارگردان ندارد و به‌هیچ‌وجه ابزار مناسبی برای نوسان‌گیری و نقدشوندگی بالا نیست.

وی در عین حال تاکید کرد: صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی سپیدار ابزاری مناسب برای سرمایه‌گذاران بزرگ، با اهداف سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تر و ریسک‌پذیری بالاتر است و انتظار می‌رود بازدهی بیشتری از شاخص‌های بازار بورس داشته باشد.

رئيس هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی با جذب منابع از سرمایه‌گذاران، آن را در سهام شرکت‌های خصوصی خارج از بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی که موظف به خرید سهام شرکت‌های خصوصی هستند، عمر محدودی دارند و با تزریق منابع مالی، دانش مدیریتی و اصلاح مشکلات ساختاری شرکت‌های خصوصی موجب بهبود عملکرد، رشد و افزایش سودآوری آنها در بازه زمانی چهار تا پنج ساله شده و سپس از آن شرکت خارج می‌شوند.

به‌گفته رمضانیان خروج از سرمایه‌گذاری معمولا از طریق فروش سهام به سرمایه‌گذاران استراتژیک، صندوق‌های دیگر یا از راه عرضه‌ عمومی اولیه در بورس اتفاق می‌افتد.