نقشه نیمروز 16 آذر 99

تحلیل بورس امروز | رونق ادامه دارد؟

15:06 - 1400/01/21
شاخص بورس امروز را با عبور از کانال 1.5 میلیون واحد عبور کرد. اگرچه رونق فعلا ادامه دارد، اما ناظران تاکید دارند هر رونق شتاب‌آلودی ممکن است شکننده باشد.
تحلیل بورس امروز | رونق ادامه دارد؟

دنیای بورس | فقط چند دقیقه لازم بود تا پس از شروع معاملات، سقف یک میلون و 500 هزار واحدی شکسته شود. در ده دقیقه نخست معاملات امروز شاخص بیش از 21 هزار واحد رشد کرد تا خیال سهامداران بابت عبور از این مقاومت روانی راحت شود. تا ساعت 10 صبح، عمده رشد شاخص کل انجام شد و بعد از آن روند بازار کند شد و در نهایت نماگر بازار در ارتفاع یک میلیون و 523 هزار واحد به کار خود پایان داد.

ناگفته نماند که در یک ساعت پایانی حجم عرضه ها افزایش یافت اما تقاضا به قدری در بازار وجود داشت که نگذارد تحول خاصی در روند معاملات به وجود آید. حالا سهامداران خوشبین، در رویای فتح مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحد هستند، محدوده‌ای که از ابتدای مهر در عبور از آن ناموفق بوده است.

امروز نیز همانند روزهای گذشته «خودرو» هم در حجم و هم در ارزش معاملات پیشتاز بود و بیش از دو میلیارد و 500 میلیون سهم از شرکت ایران خودرو، دادوستد.

حجم تقاضا در نماد «شستا» نیز امروز افزایش قابل توجهی داشت به طوری که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در چندین نوبت به صف خرید هم برسد و در نهایت نزدیک به هزار میلیارد تومان از سهام آن معامله شد. در بین نمادهایی که بیشترین حجم معامله را داشتند و پس از «خودرو»، چهار نماد «وتجارت»، «وپارس»، «وبصادر» و «وبملت» قرار داشتند.

در نیمه دوم بازار امروز حجم عرضه ها در گروه بانکی افزایش یافت و اغلب نمادهای این گروه تا محدوده منفی عقب نشینی کردند. در سوی دیگر گروه پالایشی وضعیت مساعدی داشتند و نمادهای مطرح این گروه به صف خرید رسیدند. دو صندوق ETF دولتی اما نوسان خاصی نداشتند.

صندوق «پالایش» همانند روزهای گذشته در محدوده NAV خود معامله شد و در مقابل «دارایکم» با اختلاق سنگین با NAV خود همچنان در محدوده 19 تا 20 هزار تومان معامله می شود. «دارا یکم» تا چند هفته پیش، رکورددار ارزش معاملات بود اما حالا و به خصوص بعد از بازگشایی «پالایش»، با افت معامله مواجه شده است.

بازگشایی نماد «خساپا» بعد از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی به خاطر رشد 50 درصدی، مهم‌ترین اتفاق امروز بود. در زمان بازگشایی  صف خرید سایپا به بیش از یک میلیارد سهم رسید که به نوعی تداعی کننده صف خرید سنگین این نماد در اردیبهشت ماه امسال است. در نهایت ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 20 هزار میلیارد تومان رسید که با وجود صف خریدهای متعدد، آمار قابل توجهی است.