نقشه نیمروز 15 آذر 99

تحلیل بورس امروز | انتظارات فردا

15:06 - 1400/01/21
با تحولات امروز بازار سهام حالا ناظران بازار معتقدند انتظار میرود شاخص کل احتمالاً فردا وارد کانال 1.5 میلیون واحد میشود.
تحلیل بورس امروز | انتظارات فردا

دنیای بورس | شاخص کل اگرچه در دقایق ابتدایی بازار قرمزپوش بود و افت نزدیک به شش هزار واحدی را تجربه کرد اما در ادامه کفه تقاضا سنگین‌تر شد و نمادها یکی پس از دیگری به محدوده مثبت پا گذاشتند.نکته قابل توجه این بود که نمادها و گروه‌های کوچک‌ترزودتر از نمادهای بزرگ به مدار مثبت بازگشتند.

در نهایت با تشکیل صف خرید نیم میلیارد سهمی در نماد «خودرو»، تقاضا در کلیت بازار افزایش یافت و به این ترتیب دماسنج بازار تا ارتفاع یک میلیون و 490 هزار واحد بالا آمد. با توجه به شرایط معاملات امروز دور از انتظار نخواهد بود که فردا شاخص‌کل بتواند وارد کانال یک میلیون و 500 هزار واحد شود.

 صف خرید چند صد میلیونی ایران خودرو اگرچه تا پایان بازار پابرجا بود اما با معامله نزدیک به دو میلیارد سهم، رکورددار بیشترین ارزش و حجم معاملات امروز بود. بعد از خودرو و طبق انتظار، «پالایش» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. معاملات صندوق پالایشی یکم در محدوده NAV آن انجام شد و بر خلاف «دارایکم» که همچنان اختلاف زیادی با NAV خود دارد، این صندوق تا کنون رفتار معقولانه‌ای در پیش گرفته است. نقشه پایانی بازار حکایت از سبزپوشی اغلب نمادها داشت.

در این میان گروه پالایشی بیشترین تاثیر منفی را بر روند شاخص‌کل داشت و نمادهای مطرحی همانند «شپنا»، «شبندر» و «شتران» تا پایان بازار در محدوده منفی باقی ماندند. «شستا» نیز که یکی از بزرگ ترین نمادهای بورس از نظر ارزش بازار است، امروز نوسانات زیادی داشت و در نهایت در محدوده صفر تابلو باقی ماند.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز کمی بیش از 15 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفته گذشته که در محدوده 19 تا 20 هزار میلیارد تومان بود، اندکی افت دارد. با این حال با توجه به صف خریدهایی که تا پایان بازار پابرجا بود، عدد قابل قبولی است.