نقشه نیمروز 12 آذر 99

تحلیل بورس امروز | امیدواری به هفته بعد

15:04 - 1400/01/21
اگرچه در پایان دادوستدهای امروز افت اندکی شاخص را قرمز کرد اما همچنان ارزش معاملات خرد بالاست و البته از دید ناظران، عرضه‌های بالا در پالایشی یکم روی ریزش بازار تاثیرگذار بود.
تحلیل بورس امروز | امیدواری به هفته بعد

دنیای بورس | هجوم عرضه‌کننده‌ها در ابتدای بازار امروز منجر به افت حدود 4700 واحدی شاخص‌کل شد. با گذشت نیم ساعت از شروع بازار، روند معاملات بهبود پیدا کرد و حجم تقاضا به قدری افزایش یافت که بتواند نماگر بازار را دوباره سبزپوش کرده و تا ارتفاع یک میلیون و 480 هزار واحد بالا ببرد. اما این روند هم تا پایان بازار ادامه نداشت. در نهایت موج بعدی عرضه‌ها به قدری زیاد بود که که آخرین آمار تابلوی بازار نشانگر افت 2682 واحدی شاخص کل باشد. این در شرایطی است که شاخص‌کل هم‌وزن سبزپوش باقی ماند و رشد نزدیک به 0.8 درصدی را به ثبت رساند.

طبق انتظاری که داشتیم «پالایش» بیشترین ارزش معاملات امروز را به ثبت رساند؛ جایی که بیش از 181 هزار نفر واحدهای خود را در این صندوق فروختند. موج عرضه‌ها در این صندوق در نهایت به افت 9 درصدی آن منتهی شد تا قیمت معامله واحدهای این صندوق نیز همانند «دارایکم» به زیر قیمت NAV برسد. جو منفی حاکم بر صندوق پالایشی یکم، بر نمادهای پالایشی تاثیر گذاشت و آن‌ها را تا مرز صف فروش پایین برد. 

به غیر از گروه پالایشی که اغلب نمادها رفتار مشابه و ریزشی داشتند، شرایط بقیه گروه‌ها متعادل بود به نحوی که در برابر نمادهایی که افت داشتند، نمادهای دیگر هم بودند که حتی با صف خرید به کار خود پایان دادند. «تاپیکو» و »اخابر» بیشترین تاثیر مثبت و «وبملت» و «کگل» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص‌کل بورس داشتند.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 19 هزار میلیارد تومان رسید. این میزان از ارزش معاملات در آخر هفته های چهارماه گذشته سابقه نداشته است. این موضوع نشان می دهد حتی در روزهایی که بازار با حجم زیادی از عرضه‌ها مواجه است، در سوی دیگر تقاضا خوبی هم وجود دارد و نقدشوندگی بازار به بالاترین میزان خود رسیده است. در نهایت نماگر بازار در عبور از مقاومت پیش روی خود ناموفق بود و برای فتح کانال یک میلیون و 500 هزار واحد باید منتظر هفته های آتی باشیم.

دلار در بازار متشکل ارزی امروز افت مختصری داشت و به کانال 24 هزار تومان بازگشت اما در بازار آزاد حدود 25700 تومان در حال نوسان بود. هر قطعه سکه تمام نیز در محدود 12 میلیون تومان و بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله شد. مهم‌ترین اتفاق حاشیه‌ای امروز به بودجه  1400 بازمیگشت. اگرچه در سال های گذشته رئیس جمهور این کار را شخصا انجام می داد اما این بار حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد. با این حال روحانی در جلسه هیئت دولت از این گفت که سال آينده شرکت‌های دولتی بيشتری بورسی می شوند.