کدام شرکت‌ها قصد افزایش سرمایه دارند؟

15:04 - 1400/01/21
۴ شرکت حاضر در بازار سهام گام نخست برای افزایش سرمایه شرکت خود را در وب‌سایت کدال اطلاع‌رسانی کردند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: هر مرحله از فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها در این سایت اطلاع‌رسانی می‌شود و برای اینکه بدانیم هرکدام از این آگهی‌ها مربوط به کدام مرحله از این پروسه است، ابتدا لازم است نگاهی اجمالی به مراحل مختلف افزایش سرمایه شرکت‌ها داشته باشیم.  در اولین مرحله از مراحل افزایش سرمایه در بورس، اطلاعیه‌ای به‌عنوان «پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه» در سایت کدال منتشر خواهد شد.

این اطلاعیه طبق ماده ۳ دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس انجام می‌شود و فایل ضمیمه شده آن، گزارشی به‌عنوان «گزارش توجیهی افزایش سرمایه» است که جهت اظهارنظر حسابرس مورد نظر تهیه شده است. در این گزارش پیشنهاد هیات‌مدیره درباره محل افزایش سرمایه و هدف از افزایش سرمایه آورده شده است.

در ادامه «اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی» نسبت به آن گزارش انتشار خواهد یافت که طبق آن اظهار نظر، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر می‌کند. گاه گزارش توجیهی افزایش سرمایه در اطلاعیه «اظهار نظر حسابرس» ضمیمه می‌شود. در مرحله بعد مجوز افزایش سرمایه به وسیله سازمان بورس صادر خواهد شد. این مجوز به‌عنوان «مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه» در سایت کدال قابل نمایش خواهد بود.

در این اطلاعیه میزان افزایش سرمایه و محل افزایش سرمایه به‌صورت دقیق مشخص خواهد شد. از تاریخ صدور مجوز افزایش سرمایه، شرکت مورد نظر ۶۰ روز فرصت دارد که پذیره‌نویسی را شروع کند و عدم شروع پذیره‌نویسی در مهلت مقرر، باعث ابطال این مجوز می‌شود و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از سازمان است. در مرحله بعد اطلاعیه‌ای به‌عنوان «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» در سایت کدال منتشر می‌شود.

در این مرحله مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور سهامداران شرکت تشکیل می‌شود و با توجه به مجوز صادر شده در مرحله پیش، تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه و میزان و محل افزایش سرمایه صورت می‌پذیرد. در گام بعدی اطلاعیه‌ای به‌عنوان «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» در سامانه کدال منتشر خواهد شد و تصمیمات اخذ شده در مورد افزایش سرمایه و میزان و محل افزایش سرمایه به اطلاع عموم می‌رسد و دیگر مراحل طبق این تصمیم پیش خواهد رفت. در مراحل بعد «اعلام زمان تشکیل جلسه هیات‌مدیره» و مرحله «تصمیمات هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه» را داریم.

در واقع افزایش سرمایه‌‌هایی که در دو مرحله صورت می‌پذیرند، پس از انجام مرحله نخست که در تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده به تصویب می‌رسد، مرحله بعدی آن با تشکیل جلسه هیات‌مدیره و اخذ تصمیمات در آن صورت می‌پذیرد و در آن هیات‌مدیره سرمایه شرکت را در اساس‌‌نامه تغییر می‌دهد. طبق گزارش‌هایی که در سایت کدال منتشر شده، روز گذشته ۴ شرکت بورسی در روند افزایش سرمایه خود در مرحله اولیه «پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده» قرار دارند. 

این ۴ شرکت شامل سرمایه‌گذاری کارکنان برق منطقه زنجان و قزوین «وبرق»، بانک گردشگری «وگردش»، ملی سرب و روی ایران «فسرب» و کارخانه‌های پلاسکوکار سایپا «پلاسک» می‌شوند که روز گذشته اطلاعیه خود را روی این سایت قرار دادند.  طبق اطلاعیه وبرق گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۷/ ۱۱ میلیارد تومان به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی و حفظ و توسعه پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها و همین‌طور فراهم کردن امکان ارتقای شرکت از بازار پایه زرد فرابورس به بازار بالاتر به تصویب هیات‌مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. گفته شده که اظهارنظر بازرس قانونی نسبت به گزارش مذکور متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.