شمش فولادی بالاتر از میلگرد قیمت خورد!

15:04 - 1400/01/21
چرا بورس و فولاد سازان به گران فروشی اصرار دارند؟ پرسشی که نیازمند پاسخ دقیق از سوی فولادسازان است.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از انجمن نوردکاران ایران، با برگزاری جلسات توجیهی در خصوص شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد بر اجرای هر چه سریعتر این شیوه نامه تاکید شد اما به رغم تمامی این موارد باز هم شاهد تخلف بورس کالا و فولاد سازان هستیم به طوریکه قیمت پایه عرضه شمش فولادی از سوی بورس کالا برای معاملات روز سه شنبه 11 آذر ماه با 840 تومان رشد نسبت به هفته گذشته 9 هزار و 770 تومان اعلام شد.

گران فروشی به سبک بورس کالایی

این پایه قیمت حتی از نرخ معاملات میلگرد در بازار نیز بالاتر است ، در حال حاضر قیمت میلگرد در بازار 10 هزار و 200 تومان معامله میشود در حالیکه قیمت شمش فولادی درب کارخانه از سوی بورس کالا با لحاظ 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود 10 هزار و 700 تومان اعلام شد و بدین ترتیب قیمت شمش فولاد در بورس کالا کیلویی 500 تومان گران تر از میلگرد در بازار آزاد ، قیمت خورد و دلیل گران فروشی بورس کالا و فولاد سازان در این شرایط مشخص نیست؟

وزارت صمت با متخلفان برخورد کند

البته کاملا واضح است که این گران فروشی به قصد عرضه بی ثمر در بورس کالا و دریافت مجوز صادرات است و امید آن میرود مسولان در وزارت صنعت ، معدن و تجارت که برای رسیدن به شیوه نامه و اجرای آن ساعت ها وقت گذاشتند به موضوع ورود کرده و مانع گران فروشی بورس کالا شده و قیمت پایه را بر اساس نرخ های شیوه نامه تعیین کنند و با متخلفان برخورد قانونی داشته باشند ، چرا که اگر قرار باشد در بدو اجرای این شیوه نامه شاهد شیطنت هایی باشیم مشخصا این شیوه نامه اجرایی نخواهد شد.

این رشد قیمت پایه در حالی صورت گرفته که طبق شیوه نامه در صورت عدم دریافت تقاضا برای محصولی باید درهفته بعدی با 5 درصد کاهش قیمت عرضه میشد و اگر با نرخ های سی آی اس نیز قیمت گذاری صورت میگرفت باید رقم 8 هزار و 870 تومان لحاظ میشد که نسسبت به هفته گذشته کاهشی بود اما برخلاف توقع بازار و انتظار کاهش نرخ بورس کالا در حرکتی ناگهانی و بدون دلیل، قیمت پایه را نسبت به هفته گذشته 9 درصد افزایش داد .

این رشد قیمت شمش فولادی در بورس کالا که همه تولید کنندگان پایین دستی را شوکه کرده در حالی رخ داده که واحد های القایی تولید کننده شمش فولادی که هزینه تمام شده آنها بسیار بالاتر از واحد های ذوبی است نیز در بازار شمش را با نرخ 9 هزارو 200 تومان میفروشند. انجمن نوردکاران از این دسته از فولادسازانی که در شرایط نا برابر اصول اخلاقی را حفظ کرده تقدیر و حمایت میکند.

متولی نورد کشور انجمن نورد کاران فولادی است

از سویی انجمن فولاد کشور اقدام به برگزاری جلسه ای برای رسته نورد کاران کرده است این در حالیست که تاکنون در مقابل نورد کاران جبهه گرفته و در طول ماه های گذشته نیز تمامی اقدامات انجام شده انجمن فولاد بر مخالف منافع و خواسته نورد کاران بوده از همین رو نورد کاران از این انجمن منفک شده و با تشکیل انجمن مستقل نورد کاران این انتظار میرود که دیگر مداخله ای سوی سایر انجمن ها را در این رسته شاهد نباشیم.

در همین حال همچنین اعلام شد:با توجه به اعلام نرخ پایه شمش فولاد در بورس کالا بر خلاف مفاد شیوه نامه ، انجمن نورد کاران فولادی ایران در نامه ای به مسولان خواستار برخورد با این آشکار شده است.