نقشه نیمروز 4 آذر 99

تحلیل بورس امروز | هیجان فروش

15:02 - 1400/01/21
هیجان فروش امروز اگر چه به اوج خود رسید اما با افزیش ارزش معاملات خرد، کوچک‌ترهای بورسی خودی ز خود نشان دادند.
تحلیل بورس امروز | هیجان فروش

دنیای بورس | هیجان فروش در بازار امروز به اوج خود رسید و شاخص در نهایت بیش از 18 هزار واحد افت داشت ولی نکته قابل تامل اوج‌گیری مجدد ارزش معاملات خرد بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد امروز به حدود 22 هزار میلیارد تومان رسید.

اما این تنها نکته مهم بازار امروز نبود چرا که در کنار افت 1.35 درصدی شاخص کل، شاخص‌هم‌وزن رشد 0.76 درصدی داشت. به عبارت دیگر در برابر نمادهای شاخص‌سازی همانند «فارس»، «فملی»، «فولاد»، «شستا» و «کگل» که بیشترین تاثیر منفی را در کاهش شاخص‌کل داشتند، نمادهای کوچک‌تر  عملکرد بهتری داشته‌اند.

بعد از ریزش سنگین بورس، رشد نمادهای شاخص‌ساز بیشتر و زودتر از دیگر نمادها بود و حالا طبیعی است در روزهایی که نمادهای بزرگ با حجم سنگین عرضه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، گروه‌های کوچک‌تر خودی نشان دهند.

در بازار امروز گروه های غذایی، دارویی، سیمانی و قندوشکر شرایط بهتری داشتند و نیمه سبز بازار در کنار گروه بانک، به این گروه‌های کوچک اختصاص داشت. در مقابل گروه پالایشی، فلزات اساسی، شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی نیمی از بازار را قرمز کرده بودند.

با توجه به رشد شاخص‌کل از کف کانال یک میلیون و 200 هزار واحد تا بدین جا، سرمایه‌گذاران کوتا‌ه مدت به فکر ذخیره سود بوده و ترجیح می‌دهند در اصلاح احتمالی بعدی، دوباره اقدام به خرید کنند. در سوی دیگر سهامدارانی که دید میان مدت و بلندمدت دارند، همچنین چشم انتظار بازگشت نقدینگی و اعتماد سهامداران خرد به بورس هستند.

در جریان معاملات امروز «شپنا» رکورددار ارزش معاملات بود به گونه‌ای که بیش از هزار و 600 میلیارد تومان از سهام آن دادوستد شد. پالایش نفت اصفهان اگرچه در یک ساعت ابتدایی صف خرید سنگینی داشت اما با افزایش عرضه‌ها حتی برای دقایقی صف فروش را هم تجربه کرد. «شستا» که روزهای پیش در رتبه نخست این بخش قرار داشت، با توجه به صف فروش های متوالی که در بازار امروز داشت، تا رتبه ششم سقوط کرد.

اما در سوی دیگر رقابت قابل توجهی در بین نمادها با بیشترین حجم معامله وجود داشت و در نهایت با معامله بیش از 4 میلیارد سهم از بانک تجارت، «وتجارت» بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند و این در حالی است که ایران خودرو با جابه‌جایی بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون سهم، در رتبه بعدی قرار گرفت.

در اواخر بازار خبری منتشر شد که باعث شد صف فروش گروه فلزات اساسی جمع شود. آن طور که اعلام شده است قرار است جلسه‌ای با حضور نهاوندیان و انجمن فولاد، اتاق بازرگانی، بورس کالا و برخی از تولیدکنندگان فولاد تشکیل شده تا با اعمال اصلاحات ضروری، زمینه اجرای شیوه نامه دولت برای تنظیم بازار فولاد فراهم شود. به نظر میرسد فردا روز سرنوشت سازی برای گروه فلزات اساسی باشد.

در بازار امروز پذیره نویسی شرکت ریل گردش ایرانیان نیز انجام شد و اگر چه مدت پذیره نویسی آن تا 30 روز ادامه داشت اما با استقبال سهامداران، این پذیره نویسی امروز به پایان رسید. در نهایت به هر کد حداکثر ۷۰۳۴ عدد سهم تخصیص داده شده است که به معنای مشارکت حداقل ۵۷هزار نفر است. ۴۰۰ میلیون سهم «حگردش» امروز در بازار فرابورس عرضه گردید.