نقشه نیمروز 3 آذر 99

تحلیل بورس امروز | حامیان صعود

15:02 - 1400/01/21
صعود 16 هزار واحدی امروز شاخص کل را باید مدیون کدام صنایع و گروه‌ها در بازار سهام بدانیم. ناظران بازار امروز را چگونه تحلیل کردند.
تحلیل بورس امروز | حامیان صعود

دنیای بورس | صعود 16690 واحدی شاخص‌کل در بازار امروز در حالی رقم خورد که بعد از مدت‌ها رشد شاخص‌کل و شاخص‌هم‌وزن تقریبا برابر با یکدیگر و حدود 1.2 درصد بود. این مسئله نشان می‌دهد روند کلی بازار امروز مشابه روند کلی شاخص‌سازها بوده است. لیدرهای گروه پالایشی، استخراج کانه‌های فلزی و بانکی، بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

از سوی دیگر در میان شاخص‌سازهایی که روزهای قبل بیشترین کمک را به رشد شاخص‌کل می کردند، «فولاد» و «فملی» نمادهایی بودند که امروز در محدوده منفی معامله می‌شدند. به غیر از فولاد مبارکه و صنایع ملی مس، این جو منفی در کل گروه فلزات اساسی جاری بود. حاشیه‌های نرخ گذاری دستوری فولاد بر روند معاملات این گروه سایه انداخته است و حداقل تا پایان این هفته نیز ادامه خواهد داشت، این حاشیه‌ها و ترسی که از کاهش درآمد شرکت‌های فولادی ایجاد شده، جامه قرمز بر تن نمادهای این گروه کرده است و در مقابل استقبال از گروه سنگ‌آهن را افزایش داده است.

برخی از نمادهای فولادی نیز امروز درباره آثار «شيوه نامه ساماندهي عرضه و تقاضاي زنجيره فولاد» شفاف‌سازی کردند که اغلب از کاهش قیمت فروش محصولات خود خبر دادند.

در پایان معاملات امروز اگرچه نقشه بازار حاکی از سبزپوشی اکثر نمادها بود اما در مقابل نمادهای تاثیرگذاری همانند «شستا»، «فولاد»، «حکشتی» و «تاپیکو» با حجم سنگین عرضه‌ها مواجه بودند. بازگشایی نمادهای زیادی هم در بورس و هم در فرابورس با رشد قابل توجهی همراه بود که از آن جمله می تواند به رشد قابل توجه «بکهنوج»، «زقیام»، «غشان» و «غپاک» اشاره کرد.

همانند روزهای گذشته «شستا» در معاملات امروز بیشترین ارزش معاملات را به جای گذاشت و این در حالی است که نتوانست همانند دو روز گذشته بیش از هزار میلیارد تومان معامله شود. با معامله یک میلیارد و 890 میلیون سهم از «خودرو»، ایران خودرو بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند. با پایان یافته بازار، ارزش معاملات خرد به بیش از 13 هزار میلیارد تومان رسید. نماگر بازار امروز نیز صعود قابل توجهی داشت و تا ارتفاع یک میلیون و 375 هزار واحد رشد داشت اما همچنان بیش از 100 سهم درگیر صف فروشی هستند که به نظر نمی رسد به این زودی‌ها جمع شود.