نقشه نیمروز یک آذر 99

تحلیل بورس امروز | دو نیمه متفاوت

15:00 - 1400/01/21
معاملات امروز سهام زیر سایه دو نیمه متفاوت با افزایش 20 هزار واحدی شاخص به پایان رسید. ناظران بازار چه دیدی از دادستدها در بازار سهام در روزهای آینده دارند.
تحلیل بورس امروز | دو نیمه متفاوت

دنیای بورس | شنبه هیجانی بورس در ابتدای آذرماه، دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه ابتدایی، هیجان خرید بر کلیت بازار سایه انداخته بود اما در یک ساعت پایانی و با حجم سنگین عرضه‌ها، بازار قرمزپوش شد و بسیاری از نمادها به صف فروش رسیدند. با این حال در پایان بازار شاخص‌کل  رشد 21 هزار واحدی را به ثبت رساند و تا ارتفاع یک میلیون و 366 هزار واحد رشد داشت.

با شروع معاملات امروز و عرضه شدن صف خرید «شستا» مشخص بود که با روز متفاوتی روبه‌رو هستیم و نباید انتظار بازار یکدست سبزپوش با صف خریدهای سنگین داشته باشیم. ادامه روند معاملات اما اتفاق دیگری را هم نوید می‌داد و آن شکسته شدن رکورد ارزش معاملات خرد بود. حجم بالای داد و ستد در بازار امروز به قدری زیاد بود که معاملات نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به بیش از 2400 میلیارد تومان رسید. برای درک بهتر افزایش ارزش معاملات در نظر بگیرید که دو هفته پیش کل ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در یک روز به این عدد رسیده بود! بعد از «شستا» که بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند، دو نماد گروه خودرو قرار دارند که امروز کولاک کردند و حجم معاملات در هر یک از دو نماد به بیش از 3 میلیارد سهم رسید. در نهایت ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 21 هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین عدد از ابتدای مهرماه به حساب می‌آید.

با داد و ستد بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون سهم از نماد«خساپا»، سایپا توانست رکورددار حجم معاملات در بازار امروز باشد اما روند معاملات «خودرو» که در جایگاه دوم قرار داشت، به گونه‌ای بود که حتی بر جو کلی بازار نیز تاثیر گذاشت. در یک ساعت پایانی و با افزایش عرضه‌ها ، ایران خودرو تا آستانه پایین قیمتی، کاهش داشت و در ادامه صف فروش بیش از 500 میلیون سهمی روی این نماد تشکیل شد. نباید از این موضوع غافل شد که حدود نیمی از صف فروش این سهم در دقایق پایانی جمع شد. بانک تجارت نیز که بعد از حدود یک ماه توقف امروز به جریان معاملات بازگشت در جایگاه سوم نمادهای پرمعامله قرار گرفت و در حدود یک ساعت بیش از دو میلیارد و 200 میلیون سهم از آن جابه‌جا شد.

اگرچه در یک ساعت پایانی، قرمز رنگ غالب بازار بود اما گروه پالایشی عملکرد جالب توجهی داشتند به گونه‌ای که نه تنها سبزپوشی خود را حفط کردند بلکه صف خرید «شپنا» و «شتران» تا پایان بازار پابرجا باقی ماند. بازگشایی برخی نمادها در معاملات امروز با رشد قابل توجهی همراه بود. رشد 18 درصدی «کنور»، صعود 8 درصدی «وتجارت» و رشد 15 درصدی «دی» از جمله بازگشایی های امروز بود که با رشد قابل توجه همراه بود.

بازار امروز با حجم سنگین عرضه‌ مواجه شد و دور از انتظار نخواهد بود که قرمزپوشی یک ساعت پایانی امروز بر روند معاملات فردا تاثیر منفی بگذارد. اما افزایش قابل توجه ارزش معاملات نکته مثبتی است که اگر ادامه دار باشد، بورس را متعادل نگه می دارد. ناگفته نماد که دماسنج بازار توانست سبزپوشی خود را برای هفتمین روز کاری پیاپی حفظ کند.