نظر سنجی هفتگی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | امید به سهام بر می‌گردد؟

15:00 - 1400/01/21
نظرسنجی‌های «دنیای بورس» از سهامداران و فعالان بورسی حکایت از این دارند که بیشتر حاضران در این نظرسنجی با اشاره به تجربه هفته گذشته بورس، روند بازار سهام این هفته را امیدوارانه دنبال می‌کنند.
پیش بینی بورس هفته | امید به سهام بر می‌گردد؟

دنیای بورس | معاملات بورس اوراق بهادار تهران در آخرین هفته آبان ماه با افزایش بیش از 10 درصدی شاخص کل به پایان رسید.در حالی که در هفته ماقبل هیجان فروش، عمده معاملات سهام را در مسیر نزولی قرار داده بود،در آخرین روزهای آبان ماه از فشار فروش سهام به طرز قابل توجهی کاسته شد و در ادامه بورس در مسیر صعود قرار گرفت.

همزمان با بازگشت بورس ، خوش بینی ها نسبت به تداوم این روند نیز تقویت شد.بر این اساس عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار در هفته جاری را صعودی پیش بینی کرده اند.

کارشناسان چه نظری دارند

صعودی:63 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی« دنیای بورس» روند شاخص سهام را در هفته جاری صعودی ارزیابی کرده اند.این کارشناسان مهمترین دلیل از سرگرفتن صعود بورس را رسیدن اکثر سهام به کف قیمتی پس از بیش از سه ماه نزول عنوان می کنند. علاوه بر این بسیاری ازکارشناسان خوش بینی موجود در بازار را ناشی از افزایش احتمال عزم دولت برای حمایت دوباره از بورس می دانند.

برخی از این حمایت ها در قالب اصلاح برخی از قوانین و محدودیت ها در بازار سهام و برخی در قالب سیاست های کلان اقتصادی است.به طور مثال لغو محدودیت خرید و فروش روزانه سهام  و کاهش 15 دقیقه ای زمان پیشگشایش در فروکش هیجان در بازار موثر بودند.خبر کاهش نرخ سود بین بانکی به 19.5 درصد نیز در تقویت معاملات اثرگذار خواهد بود.

خبر آزادسازی قیمت ها در صنایع مختلف و افزایش قیمت محصولات شرکت ها  از عوامل دیگر تقویت معاملات بازار است. خبر کشف واکسن موثر برای کرونا از سوی دو موسسه داروسازی واکنش مثبت بازارهای جهانی را به دنبال داشت.در این میان صعود قیمت فلزات جهانی به سطوح بالاتر از زمان آغاز شیوع کرونا نیز بسیار قابل توجه است.جایی که قیمت مس ، روی  و دیگر فلزات پایه در سطوح بالای قیمتی قرار گرفته اند.این امر در جذب مجدد نقدینگی موثر خواهدبود.

ارزش بازار بالای این گروه ها در صورت کاهش محدودیت صادراتی این شرکت ها و خروج از رکود فعلی می تواند، این صنایع را مد نظر سهامداران قرار دهند. سطوح دلار نیز با وجود اصلاح هفته گذشته همچنان عامل حمایتی از بازار سهام است و از طرفی با شروع اصلاح در بازار ارز بخشی از نقدینگی از سوی این بازار به بورس وارد خواهد شد.

از این روز می توان به شروع یک مرحله صعود دیگر در بازار امیدوار بود.خوش بینی ها نسبت به پیروزی بایدن و احتمال از سرگرفتن صادرات نفت و خروج از رکود اقتصادی نیز در تقویت تقاضای سهامداران موثر خواهد بود.برخی از کارشناسان نیز تعطیلی دو هفته ای به دلیل کرونا را عامل تقویت قیمت سهام ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد طی این دو هفته بخشی از نقدینگی کسب و کارها می تواند جذب بورس شود.

کم نوسان: 32 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.این کارشناسان می گویند: با وجود برخی عوامل حمایت کننده از رشد عمومی قیمت سهام به ویژه پس از اصلاح قابل توجه اخیر ،بازار هنوز با عدم اعتماد و نگرانی از سیطره دوباره هیجان در بازار مواجه است.

بر این اساس ممکن است صعود قیمت سهام در روزهای اخیر و احتمالا در ابتدای هفته جاری باز هم فرصت خروجی برای معامله گران باشد.با این حال باید توجه داشت که سهام در برخی از نمادها حتی اصلاح قیمتی بیش از 50 درصدی را نیز تجربه کرده است و از این رو افت چندان قابل توجهی نیز انتظار نمی رود.علاوه بر این بسیاری از سهامداران در شرایط فعلی در انتظار گزارش های ماهانه عملکرد شرکت ها و ارزیابی آنها خواهند بود ، تا با دید  جامع تری وارد معاملات سهام شوند.همچنین ابهامات نسبت به اثرگذاری واقعی پیروزی بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا بر وضعیت اقتصادی و سیاسی در احتیاط سهامداران موثر خواهد بود.

نزولی: 5 درصد از تحلیلگران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل در هفته جاری را نزولی ارزیابی کرده اند.این دسته از کارشناسان معتقدند هیجان هنوز با معاملات سهام همراه است.بی اعتمادی نیز همچنان در بازار وجود دارد.در زمینه سیاسی و اقتصادی نیز اتفاق شایان توجهی رخ نداده است تا بتواند بی اعتمادی و هیجان موجود در بازار را مغلوب کند.از این رو به نظر می رسد این صعود مجدد سهام باز هم با فشار عرضه از سوی معامله گران همراه شود.

سهامداران چه نظری دارند

صعودی:80 درصد سهامداران  شرکت کننده در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» صعود روند نماگر اصلی بازار سهام را ادامه دار ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام بعد از اصلاح قابل توجه اخیر، مستعد ورود نقدینگی است.سطوح بالای نرخ ارز ، صعود قیمت فلزات در بازارهای جهانی ،خوش بینی ناشی از پیروزی بایدن و افزایش احتمال تسهیل صادرات و واردات در بخش های مختلف و حرکت به سوی رونق نسبی در کشور و همچنین پیش بینی ها از وضعیت اقتصادی جهان به دنبال کشف واکسن موثر واکسن کرونا از سوی دو شرکت داروسازی آمریکایی  معامله گران را در سمت تقاضا فعال خواهد کرد. بر همین اساس به نظر می رسد در هفته جاری شاخص سهام به مسیر صعودی ، برگردد.

کم نوسان: 10 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی «دنیای بورس» معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم نوسانی را تجربه خواهد کرد.این سهامداران معتقدند بورس تا حدی از کف اخیر قیمتی فاصله می گیرد اما در ادامه عبور از سطوح قبلی شاخص کل و رسیدن به قله تاریخی چندان موثر نخواهد بود و برهمین اساس بورس احتمالا در یک فضای انتظاری قرار خواهد گرفت.بر همین اساس به نظر می رسد تا بر طرف شدن ابهامات و انعکاس تحلیل ها از وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور با تغییرات در سطح  ریاست جمهوری آمریکا ،بورس در یک فضای انتظاری و کم نوسان قرار بگیرد.

نزولی: 10درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی دنیای بورس معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد.این سهامداران در دلایلی مشابه کارشناسان می گویند  ترس و هراس سهامداران بعد از تجربه ریزش های هیجانی اخیر یک شبه از بین نمی روند و از این رو  دسته ای سهامداران از تحرکات صعودی قیمت برای خروج نقدینگی خود استفاده خواهند کرد و بر اساس آن از بازار خارج می شوند.بر همین اساس تجربه سهامداری بسیاری از افراد در دوره های افت ، ممکن است بر فشار فروش سهامداران دامن بزند و نزول مجدد نماگر بازار را به دنبال داشته باشد.از سوی دیگر اصلاح نرخ ارز و احتمال کاهش تورم در فضای اقتصاد کلان در عقب نشینی قیمت سهام موثر خواهد بود.