تورم چه اثری روی بازار سهام می‌گذارد

15:00 - 1400/01/21
اثرات تورم بر بازار سرمایه چیست.
  • زهره صفری | کارشناس صندوق سرمایه‌گذاری

تورم نیز یکی از فاکتورهای بنیادی است که بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد. ما همواره در فضای اقتصادی تورمی به سر می‌بریم و در همه دوره‌ها با تورم مواجهیم. گرچه برخی مواقع این تورم اندک و در برخی مواقع بسیار قابل توجه است! اما همواره وجود دارد. در ساختار اقتصادی تورمی که در آن هر روز ارزش پول ملی پایین می‌آید و در مقابل آن، ارزش دارایی‌ها رشد می‌کند، منطقی است که همه افراد مازاد سرمایه خود را به دارایی‌های با ارزش تبدیل کنند.

گاهی چنان تورم چشمگیر است که حتی تبدیل سرمایه به کالاهای مصرفی بهتر از نگهداری ریال است. زیرا ریال در حال بی‌ارزش شدن است اما حتی کالاهای مصرفی در حال رشد قیمت هستند. البته بسیار مطلوب‌تر است که افراد بتوانند همواره سرمایه خود را در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال بخشی را به سکه و بخشی را به سهام تبدیل کنند. حضور در بازار سهام معمولا آسان‌تر است و مزایای بیشتری نیز نسبت به سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری دارد.

مثلا در بازار سهام نقدشوندگی بسیار بالاست، با حجم اندک سرمایه نیز می‌توان وارد این بازار شد و علاوه بر همه اینها، در بازار سهام می‌توانیم وارد هر حوزه‌ای شویم که آینده مثبتی را برای آن متصوریم.

در بورس حتی می‌توان نوسانات طلا را گرفت یا می‌توان با خرید سهام شرکت‌های صادرات محور، از نوسانات ارز منتفع شد. بورس، بازار جامعی برای کسانی است که آن را می‌شناسند و با شناخت و آگاهی و به دور از تعصب و هیجان در آن معامله می‌کنند.

شرکت‌های تولیدی که نرخ‌های خرید و فروششان به ارز ارتباطی ندارد، بسیار تحت تاثیر تورم هستند. این شرکت‌ها معمولا در دوره‌های زمانی چند ماهه، افزایش نرخ دریافت می‌کنند تا بتوانند با وجود رشد هزینه‌ها تحت تاثیر تورم، روند سودآوری خود را حفظ کنند. بسیاری از این شرکت‌ها در بازار سرمایه حضور دارند و می‌توان در دوران تورمی با خرید سهام آنها، ارزش سرمایه خود را از اثرات مخرب تورم حفظ کرد.