تفاوت قیمت شمش با میلگرد به کمتر از 7 درصد رسید!

15:00 - 1400/01/21
به دلیل رکود فصلی و همچنین نوسان نرخ ارز تقاضا برای خرید شمش و میگرد کاهش پیدا کرده و این کاهش تقاضا منجر به افت قیمت فولاد شده اما در این بین نورد کاران متضرر این افت قیمت ها هستند.

به گزارش «دنیای بورس»، عضو انجمن نورد کاران فولادی ایران با بیان مطلب فوق اظهار داشت :مابه التفاوت بین قیمت شمش و میلگرد در بورس کالا تا حدی کاهش پیدا کرده که منجر به ضرر و زیان نورد کاران شده است .

کریم سلیمی افزود : در حالیکه وزارت صمت نیز ما به التفاوت تبدیل شمش فولادی به میلگرد را 11 درصد تعیین کرده ، متاسفانه در معاملات امروز چهارشنبه 28 آبان ماه در بورس کالا این رقم به کمتر از ۷ درصد رسید که فقط بخشی از هزینه های تولید را پوشش میدهد .

وی تصریح کرد : در معاملات ۲۸ آبان ماه قیمت پایه میلگرد 99 هزار و 745 ریال تعیین شد این در حالیست که روز قبل قیمت پایه شمش فولادی 93هزار و 395 ریال تعیین شده بود و بدین ترتیب ما به التفاوت قیمت شمش به میلگرد کمتر از 7 درصد رسید.

کریم سلیمی ادامه داد : این در حالیست که شمشی که امروز در کارخانه تبدیل به میلگرد میشود که یک ماه پیش با نرخ ۱۲ هزار ریال خریداری شده و باید با ضرر آن را به میلگرد تبدیل کرده و به فروش برسانیم.

این تولید کننده فولاد اظهار کرد: نکته ای که گذر از این شرایط را سخت تر میکند این است که نورد کاران در ماههای گذشته به دلیل تمایل بازار در فصل ساخت و ساز رغبت بیشتری به خرید شمش داشتند اما با عرضه قطره چکانی شمش فولادی در بورس کالا مواجه شدند و نتوانستند این ماده اولیه را به میزان کافی و قیمت مناسب خریداری کرده و حاشیه سودی با توجیه اقتصادی داشته باشند.

وی ادامه داد: حال که بازار با رکود همراه شده و کمتر مصرف کننده ای در این شرایط حاضر به ساخت و ساز است حجم عرضه شمش فولادی افزایش یافته اما باز هم مجبور به تولید میلگرد با شمش هایی که پیشتر گرانتر خریده ایم ، هستیم و این بار باید ضرر نیز متحمل شویم.

سلیمی تاکید کرد: امیدوارم مسوولان و سیاست گذاران به فکر تولید کنندگانی که در این شرایط سخت در حال فعالیت هستند بوده و تصمیماتی اخذ کنند که منجر به ضرر و زیان واحد های تولیدی نشود .