نقشه نیمروز 28 آبان 99

تحلیل بورس امروز | دورنمای هفته آینده

15:00 - 1400/01/21
حالا با هفته سراسر سبز، شاخص دوباره توانست خود را برای ورود به کانال 1.4 میلیون آماده کند.هفته آینده را با توجه به روند گذشته باید امیدوارکننده دانست.
تحلیل بورس امروز | دورنمای هفته آینده

دنیای بورس | «سبز دلچسب» بهترین توصیف برای معاملات آخرین روز کاری بوری در آبان ماه است. برای اولین بار پس از شروع ریزش بورس در مردادماه سال جاری، شاخص کل رشد بیش از 48 هزار واحدی به ثبت رساند تا سهامداران را به یاد دوران شیرین سبزپوشی بورس بیندازد. نکته مهم دیگر اینکه در معاملات امروز و در کنار رشد 3.74 درصدی شاخص‌کل، شاخص‌کل هم‌وزن نیست توانست با صعود 6700 واحدی حدود 1.8 درصد رشد کند. با احتساب چهارشنبه هفته گذشته، بورس در شش روز کاریِ پیاپی سبزپوش باقی ماند و امید به برگشت بازار را در دل سهامداران زنده کرد.

از همان ساعت 8:45 دقیقه و تشکیل صف خرید سنگین بر روی نماد «شستا»، مشخص بود که بورس امروز صعود قابل توجهی خواهد داشت. به عبارت دیگر با بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، اکنون «شستا» قطب‌نمای بازار سرمایه شده است و سهامداران از وضعیت معاملاتی آن نتیجه می گیرند که سمت و سوی بازار سرمایه به کدام جهت است.

در شرایطی که به علت صف خرید سنگین، معاملات اندکی روی «شستا» انجام شد، بار دیگر «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. در سوی دیگر نیز همانند روزهای گذشته «خودرو» بیشترین حجم معاملات را داشت. ارزش معاملات خرد امروز به بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسید که با وجود صف خریدهای سنگین، عدد قابل قبولی است.

تعداد صف‌های خرید در بازار امروز بیش از دوبرابر صف فروش‌ها بود. همچنین برای دومین روز پیاپی شاهد ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها بودیم که نشان دهنده جذاب شدن بورس برای سرمایه گذاران است. به این ترتیب پایان آبان ماه برای سهامداران خوشایند بود و این مسئله باعث شده است سهامداران همانند سال گذشته، به معاملات آذرماه خوشبین باشند.

شاخص‌کل بورس در آخرین روز مهرماه در ابتدای کانال یک میلیون و 400 هزار واحد قرار داشت و حالا در آخرین روز آبان ماه تا میانه‌های کانال یک میلیون و 300 هزار واحد رشد داشته است. با توجه به اینکه نماگر بازار از کف کانال یک میلیون و 200 هزار واحد تا ارتفاع یک میلیون و 345 هزار واحد صعود داشته است، می‌توان امید داشت ریزش سنگین بورس به پایان رسیده باشد.

امروز فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد بار دیگر بر حمایت از بازار سرمایه تاکید کرد و گفت «با تصمیمات جدید شورای عالی بورس و تقویت محرک های تقاضا و آمادگی ایجاد ثبات مستمر با عرضه اولیه ها، امیدوار به پایداری شرایط موجود در بازار سرمایه هستیم.» این مسئله در کنار کاهش نرخ سود بین بانکی و رکود در بازارهای موازی می تواند به بهبود شرایط بورس منتهی شود.

نکته مهم دیگر برای فعالان بازار سرمایه صحبت های رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. نوبخت در اولین رونمایی از اعداد مهم بودجه 1440 گفت «نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده ۱۱ هزار و پانصد تومان در نظر گرفتیم و برآوردهای اولیه برای نفت بشکه ای ۴۰ دلار است.» نکته قابل تامل دیگر اینکه نرخ دلار در بازار آزاد، صرافی بانک ملی و همچنین سامانه متشکل ارزی در کانال 25 هزار تومان قرار دارد.