قابل توجه شرکت‌های بورسی | عراق: واردات ۶۰ قلم کالا ممنوع شد

15:00 - 1400/01/21
عراق اعلام کرد: واردات بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی به عراق ممنوع شد، مگر آنکه برخی از این محصولات با مجوز خاص وزارت زراعت عراق در فصول غیربرداشت به طور موقت رفع ممنوعیت روی آن صورت گیرد.

به گزارش «دنیای بورس»، اتاق بازرگانی تهران نوشت: سازمان توسعه تجارت ایران فهرست کالاهای وارداتی ممنوعه به عراق که از سوی دولت این کشور مصوب شده است را برای اطلاع تولیدکنندگان و صادرکنندگان به اتاق‌های بازرگانی اعلام کرد. بر اساس این فهرست که ۶۰ قلم کالا را در برمی‌گیرد، برخی از کالاها برای صادرات به عراق نیاز به اخذ مجوز و موافقت‌های ویژه از وزارتخانه‌های این کشور دارد در حالی که صادرات برخی دیگر از کالاها به طور خاص به این کشور ممنوع اعلام شده ‌است.

بر اساس مصوبه دولت عراق، واردات بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی به این کشور ممنوع شده ‌است مگر آنکه برخی از این محصولات با مجوز خاص وزارت زراعت عراق در فصول غیربرداشت به طور موقت رفع ممنوعیت روی آن صورت گیرد. ضمن اینکه صادرات محصولات کشاورزی تحت قوانین قرنطینه وزارت کشاورزی عراق باید صورت گیرد.

همچنین کالاهایی مانند مواد شیمیایی و گازها، کودها یا کلر نیازمند موافقت‌های خاص و ویژه هستند و دارو نیز باید برابر مصوبات ویژه وزارت بهداشت به عراق وارد شود. همچنین «سیمان» به غیر از سیمان سفید که آن هم مصوبه شورای وزیران را لازم دارد، از دیگر کالاهایی است که ورود آن به عراق ممنوع است. همچنین روغن خودرو، آهک و لباس نظامی نیز از دیگر کالاهایی است که به‌نظر می‌رسد در ایران ظرفیت تولید و صادرات آن وجود دارد، اما وارداتش به عراق ممنوع شده است.

جالب توجه اینکه در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی به عراق یک بند با عنوان «محصولات اسرائیلی» وجود دارد. برخی از کالاهای نام برده در این لیست به این شرح هستند: «داروها»، «سلاح و تجهیزات»، «مواد شیمیایی و گازها»، «کودها»، «کلر»، «مواد منفجره»، «گیاه پنبه و تمام قسمت‌های آن»، «قلمه‌های نخل و تمام قسمت‌های کف دست و محصولات آن»، «نهال نخل واشنگتن، قطعات و محصولات آن»، «گیاه حنا و قطعات آن به استثنای اصل ایرانی»، «گیاه یونجه و تمام قسمت‌های آن»، «انگور با تمام قسمت‌های آن»، «میوه‌ها و نهال‌های مانکو، گوارا و خامه آن»، «گیاه نارگیل و قسمت‌های آن، ‌الیاف میوه‌های حاوی پوست»، «نهال زیتون و هر قسمت از درختان و شاخه‌های زیتون»، «عسل با قرص موم و همچنین بسته‌ها و زنبورهای ملکه»، «مواد گیاهی مانند کاه و مواد کاهی بسته‌بندی شده برای محموله‌های وارداتی،‌ چه کشاورزی و چه غیرکشاورزی»، «نیشکر»، «گیاه و دانه‌های آن»، «حشرات زنده در تمام مراحل خود به جز انگلی و شکارچیان»،  «محصولات کشاورزی شامل گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز، خیار، بادمجان، کاهو، کلم، گل کلم، کدو سیز، هویج، شلغم، چغندر، باقلا، فلفل، سیر، هندوانه، خربزه، انار، سیب درختی ایران، انگور، کنار، ذرت، خرما، شیره خرما، عسل، مرغ زنده، قطعات یا مرغ کامل، تخم مرغ، ماهی سرد و منجمد و چربی‌های حیوانی»، «روغن‌های خودرو»، «ماهی سرد»، «مبلمان دست دوم» و «اثاثیه دست دوم».