پربازده ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند

14:58 - 1400/01/21
«ترین»‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند.
پربازده ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کدامند

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از دنیای اقتصاد، در هفته‌ای که گذشت شاخص بازار سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه با کاهش ۵ درصدی روی سطح یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحدی به کار خود در این هفته پایان داد. این درحالی است که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با توجه به آخرین روز هفته گذشته، بازار روز شنبه سبز‌پوش شد. اما باید گفت با وجود سبز شدن بازار سهام، افراد تازه‌وارد و همچنین افرادی که اطلاعات کمی نسبت به سرمایه دارند، نباید به‌طور مستقیم در بازار سرمایه‌گذاری کنند. ابزارهایی در بازار سرمایه به وجود آمده است که سرمایه‌گذاران با خیال راحت می‌توانند سرمایه خود را به آنها بسپارند. یکی از این ابزارها صندوق ETF است.

صندوق ETF نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی شما در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید. شما با خرید واحدهای ETF پول خود را در صندوقی سرمایه‌گذاری می‌کنید که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند.

عملکرد صندوق‌های ETF سهامی در هفته‌ای که گذشت

همان‌طور که ذکر شد بازار سرمایه در هفته منتهی به ۲۳ آبان بر خلاف بازار ارز و سکه که روند صعودی داشتند، منفی و روند نزولی خود را ادامه داد. اما با این وجود صندوق‌های سهامی بودند که برخلاف بازدهی منفی شاخص، عملکرد مثبتی را از خود ثبت کردند.

از جمله دو صندوق ETF سهامی بازدهی مثبتی داشتند و بقیه صندوق‌ها بازدهی منفی داشتند. صندوق امین تدبیرگران فردا با بازدهی ۹/ ۱ درصد و صندوق آوای معیار با بازدهی ۳۵/ ۰ درصد از صندوق‌های مثبت این هفته بودند. همچنین صندوق سرو سودمند مدبران با بازدهی منفی ۱۴/ ۰ توانسته در برابر کاهش ۵ درصدی بازار مقاومت خوبی نشان دهد.  اما صندوق‌هایی بودند که عملکرد خوبی در هفته گذشته نداشتند.

از جمله این صندوق‌ها باید به صندوق سپهر کاریزما با بازدهی منفی ۱۷/ ۶ و صندوق آرمان آتیه درخشان مس با بازدهی منفی ۱۷/ ۴ و بذر امید آفرین با منفی ۹۶/ ۳ اشاره کرد. در شماره پیشین این ستون و در مقایسه صندوق‌ها در برابر صندوق هستی بخش آگاه ذکر شد که بازدهی این صندوق منفی ۷۷ درصد است. این درحالی است که علت کاهش بازدهی ماهانه نمایش داده شده در وب‌سایت صندوق هستی بخش آگاه با نماد آگاس، ریزش‌های اخیر بازار نبوده، بلکه به دلیل اختلالات شرکت نرم‌افزار پشتیبان آن بوده است.

این صندوق در تاریخ ۱۸ شهریورماه سال ۹۹ تعدیل قیمت انجام داده که قیمت واحدها به یک‌چهارم کاهش یافته و در عوض تعداد واحدهای آن چهار برابر شده است. صندوق هستی بخش آگاه اولین صندوق قابل معامله در بورس است که با هدف افزایش نقدشوندگی واحدها، امکان تبدیل مبالغ خردتر به واحدهای صندوق و تسهیل معاملات برای سرمایه‌گذاران اقدام به تجزیه واحدهای خود کرده است.