نقشه نیمروز 25 آبان 99

تحلیل بورس امروز | روز پُرحادثه

14:58 - 1400/01/21
امروز را اگر چه شاخص کل با رشد بیش از 9 هزار واحدی دنبال کرد اما از دید ناظران، روند دادوستدها امروز امیدواری‌ها را دوباره به بازار مورد توجه قرار داد.
تحلیل بورس امروز | روز پُرحادثه

دنیای بورس | بعد از مدت‌ها بازار سرمایه یک روز داغ و پرمعامله را سپری کرد. در جریان معاملات امروز بیش از 6 میلیارد و 300 میلیون سهم فقط از دو نماد بزرگ خودروسازی معامله شد، شاخص کل افت و خیز زیادی داشت و تقابل سنگینی بین خریداران و فروشندگان شکل گرفت. در نهایت پیکار خرید و فروش‌ها به رشد بیش از 9 هزار واحدی شاخص کل ختم شد.

«خودرو» و «خساپا» دو نمادی بودند که امروز در کانون توجه قرار داشتند. با مبادله نزدیک به سه میلیارد و 700 میلیون سهم به ارزش تقریبی هزار و 300 میلیارد تومان، ایران خودرو رکورددار بیشترین ارزش و حجم معامله بود. بیش از دو میلیارد و 700 میلیون سهم از سایپا نیز دادوستد شد تا این خودروساز هم بتواند به ترتیب رتبه دوم و سوم در حجم و ارزش معامله را کسب کند.

اگرچه «شستا» امروز هم باز نشد اما بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز و تاثیرگذار امروز به گردونه معاملات بازگشتند و برخی نیز علی رغم اطلاعیه ناظر مبنی بر بازگشایی، در این مسیر ناموفق بودند. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) از مهم‌ترین نمادهایی بود که بعد از افشای اطلاعات با اهمیت نوع الف، به جریان معاملات بازگشت و با توجه به افت نزدیک به 10 درصدی، بیش از 2700 واحد از رشد شاخص‌کل کاست. حدود 37 درصد از فروش های امروز روی این نماد توسط سهامداران حقوقی انجام شد.  

پالایش نفت اصفهان نیز شرایط مشابهی داشت با این تفاوت که بازگشایی آن روی قیمت 1270 تومانی با افت نزدیک به 6 درصد همراه بود اما در ادامه با افزایش تقاضا، به صف خرید هم رسید. «خزامیا» نیز از جمله نمادهای دیگری بود که طبق اطلاعیه ناظر بازار با توجه به رفع تعلیق و همچنین افشای اطلاعات با اهمیت نوع الف به خاطر مجوز افزایش نرخ محصولات، آماده انجام معامله بود. در نهایت در شرایطی که سفارش‌های قابل توجهی بر روی این نماد ثبت شده بود، بازگشایی آن متوقف شد و شاید در روز کاری آتی این اتفاق رخ دهد.

اگرچه در نیم ساعت ابتدایی بازار امروز، شاخص کل رشد 20 هزار واحدی را تجربه کرد اما در ادامه و با افزایش عرضه‌ها نیمی از رشد ابتدای بازار، پس گرفته شد. با این شاخص‌کل هم‌وزن در محدوده صفر باقی ماند. بخشی از هیجان فروش در بازار امروز به نوسان گیران باز می گردد و بخشی نیز سهامدارانی هستند که تمایل داشتند با جبران بخشی از زیان خود، از بازار خارج شوند. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر در فرآیند فروش سهام عدالت مطرح شده است که این موضوع هنوز از سوی مراجع رسمی تایید نشده است.

نکته قابل تامل بازار امروز، ارزش بالای معاملات خرد بود به گونه‌ای که امروز بیش از 14 هزار میلیارد تومان توسط سهامداران خرد معامله انجام شد که بیشترین میزان در طی آبان‌ماه است و نسبت به روز گذشته، رشد صد درصدی داشته است.