تحلیل تکنیکال | شاخص این هفته به کدام سمت میرود

14:58 - 1400/01/21
تحلیل تکنیکال شاخص کل و شاخص هم وزن بررسی شد.

سطوح حمایتی قدرتمند

  • شکور علیشاهی | تحلیلگر بازار سرمایه

روند کلی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، نزولی برآورد می‌شود. این شاخص طی هفته گذشته حدود ۴/ ۵ درصد کاهش داشت و از محدوده یک میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۷۱ واحد به محدوده یک میلیون و ۲۲۱ هزار و ۷۴ واحد رسید. مهم‌ترین اتفاق در چند روز کاری گذشته، شکسته شدن محدوده حمایتی یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد به سمت پایین بود.

در حال حاضر این سطح قیمتی که قبلا به‌عنوان حمایت مهم از آن صحبت به میان می‌آمد، به سطح مقاومتی مهمی تبدیل شده است که شاخص برای عبور از آن به سمت بالا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. با توجه به وضعیت کل بازار و بررسی تکنیکال سایر صنایع به نظر می‌رسد حرکت نزولی تا محدوده یک میلیون واحد یا حتی ۹۲۰ هزار واحد نیز ادامه داشته باشد.

البته محدوده‌هایی که به آنها حمایت می‌گوییم می‌توانند مانع ریزش بیشتر قیمت‌ها شوند که قدرتمندترین این محدوده‌ها عبارتند از یک میلیون و ۱۷۳ هزار واحد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد. این محدوده‌های حمایتی هر کدام به نوبه خود، بسیار قدرتمند و امید بسیار زیادی برای متوقف کردن ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

در این میان حمایت‌هایی با قدرت کمتر نیز وجود دارند که روند نزولی را با مشکلاتی روبه‌رو خواهند کرد. فعلا فعالان بازار و تحلیلگران تکنیکال، امید بسیار زیادی به محدوده حمایتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد تا یک میلیون واحد بسته‌اند و این سطوح قیمتی را به‌عنوان پایان ریزش شاخص معرفی می‌کنند. توجه داشته باشید که پایان ریزش بازار به معنای حرکت صعودی نخواهد بود.

برای اینکه از تبدیل روند نزولی به روند صعودی مطمئن شویم، علاوه بر شکسته شدن محدوده‌های خط روند نزولی کوتاه‌مدت و میان‌مدت به سمت بالا، شاخص کل باید از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با حجم زیاد، به سمت بالا عبور کند. هر چند از لحاظ تکنیکال هنوز احتمال وقوع سناریوی کاهش قیمت‌ها از احتمال اتفاق افتادن سناریوی افزایش قیمت‌ها بیشتر است اما با توجه به حضور شاخص کل در منطقه اشباع فروش که ناحیه‌ای است که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت‌ها به آن منطقه می‌رسیم، احتمال پایان ریزش قیمت‌ها یا حداقل اصلاحی در روند نزولی وجود دارد.

اصلاح قیمتی در یک روند نزولی به معنای تشکیل روند صعودی در میان‌مدت یا بلندمدت نیست و تنها نوساناتی رو به بالا به شمار می‌آید. در صورت اصلاح در روند نزولی، شاخص کل بورس اوراق بهادار می‌تواند تا محدوده یک میلیون و ۳۶۵ هزار واحد افزایش داشته باشد. در این مسیر مقاومت‌های یک میلیون و ۲۴۰ هزار واحد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد، به‌عنوان سطوح مقاومتی مهم، می‌توانند مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شوند.

در سناریویی با احتمال کمتر، افزایش قیمت در قالب حرکت اصلاحی می‌تواند تا ناحیه قیمتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نیز ادامه داشته باشد و بعد از آن شاخص کل وارد اصلاح زمانی شده و بین این محدوده و سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد روندی خنثی را در پیش گیرد.

در سناریویی با احتمال بسیار کمتر، شاخص کل محدوده‌های یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را به سمت بالا شکسته و به دنبال هدف یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد می‌گردد که علاوه بر مقاومت‌های یاد شده، محدوده یک میلیون و ۶۸۰ هزار واحد نیز به‌عنوان سطح مقاومتی در این سناریو معرفی می‌شود.

احتمال رخداد این سناریو حداقل در کوتاه‌مدت بسیار کم است. برای صحبت کردن و ایجاد سناریو برای رسیدن به محدوده سقف قبلی یعنی سطح ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد نمی‌توان در حال حاظر اظهار نظر کرد.

تحلیل تکنیکال | شاخص این هفته به کدام سمت میرود1
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها

احتمال کم سقوط بیشتر بازار

  • مهدی طیبی | تحلیلگر

در یک نگاه ساده و کلی‌نگر به چارت شاخص‌کل بورس و شاخص هم‌وزن در‌می‌یابیم که ریزش اخیر، اصلاحی بوده است از موج صعودی قدرتمندی که از اسفند ماه ۹۷ آغاز شده بود و ۱۷ تا ۱۸ ماه ادامه یافت؛ یعنی از زمانی‌که شاخص‌کل ۱۶۰ هزار واحد و شاخص هم‌وزن ۲۷ هزار واحد بود.

در حال‌حاضر هر دو شاخص در بازه‌ای سه ماهه، تقریبا به یک میزان اصلاح کرده‌اند؛ بدین معنا که هر دو کمتر از ۵۰درصد فیبوناچی از صعود مورد اشاره را اصلاح کرده و هر دو روی میانگین یک ساله خود قرار دارند. با توجه به مولفه‌های بنیادی و نیز اندیکاتورهای روزانه و هفتگی، به‌سختی بتوان پایین دوباره‌ای برای بازار متصور بود و انتظار می‌رود میانگین یک‌ساله نقطه تغییر مسیر و آغاز ریکاوری بازار باشد.

مزیت شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص‌کل بر روی نمودار، تشکیل واگرایی مثبت بین قیمت و اندیکاتورهاست؛ بدین معنا که در آخرین فاز ریزش، بر روی نمودار مقدار شاخص هم‌وزن کف بسیار پایین‌تری ثبت کرده اما اندیکاتورها نتوانسته‌اند به کف قبلی باز‌گردند که ترجمه آن، تضعیف سمت عرضه است.

علت این تفاوت ایجاد شده در شاخص‌کل و شاخص هم‌وزن را باید در عرضه‌های دولت و سهام‌عدالت در سهم‌های بزرگ جست‌وجو کرد که موجبات انتقال نقدینگی برخی حقیقی‌ها به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط را فراهم کرد. نکته آخر آنکه شاخص گروه‌هایی همچون دارو، غذا، قند، رایانه، لاستیک و کانی‌های غیرفلزی نیز شرایط مشابه و همگرایی بالایی با شاخص هم‌وزن دارند و می‌توانند مورد‌توجه باشند.

تحلیل تکنیکال | شاخص این هفته به کدام سمت میرود11
تحلیل تکنیکال | حمایت ها و مقاومت ها