بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار و سکه

14:58 - 1400/01/21
درحالی در بازار ارز و سکه شاهد کاهش قیمت هاست که باید روند حرکتی امروز بازار ماند.
بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار و سکه

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: دلار در ایستگاه آخر هفته، به سوی ابتدای مرز ۲۷ هزار تومانی حرکت کرد و سکه امامی به کانال ۱۲ میلیون تومانی بازگشت. روز پنج‌شنبه، اوضاع بازار بیشتر به کام فروشنده‌ها بود؛ آنها با افزایش فروش‌های خود قیمت دلار را ۴۰۰ تومان پایین آوردند و روی مرز ۲۷ هزار تومانی قرار دادند. در بازار سکه هم ۲۰۰ هزار تومان از ارزش این فلز گرانبها از دست رفت و به قیمت ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید. افت روز آخر در بازار فلز گرانبهای داخلی موجب شد که بازدهی هفتگی آن به صفر برسد.

در بازار ارز، دلار با وجود کاهش روز پنج‌شنبه، افزایش ۷/ ۰ درصدی را تجربه کرد. اسکناس آمریکایی پنج‌شنبه دو هفته پیش با اعلام پیشتازی بایدن در انتخابات آمریکا، با قیمت ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود. در هفته‌ای که گذشت، بازار ارز برای ساعاتی حتی ارقام زیر ۲۴ هزار تومان را هم تجربه کرد، ولی سرانجام در سطحی نزدیک به قیمت بسته شده پنج‌شنبه دو هفته قبل به کار خود پایان داد.

به ‌نظر می‌رسد، بازار ارز در پی یافتن نقطه تعادلی برای انجام نوسانات کمتر طی هفته‌های آتی باشد. با این حال، این بازار چنان به روند اخبار حساس شده که بازگشت ثبات به آن کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. بازار در هفته‌ای که گذشت به خبرهای مربوط به انتخابات آمریکا، واکنش‌های شدیدی نشان داد و با توجه به صحبت‌های ترامپ، احتمال دارد که در هفته‌های جاری نیز اخبار متناقض به بازار برسد.

در کنار این، نبرد نیروهای متضاد نیز آغاز شده است. گروهی اعتقاد دارند، بایدن به راحتی به برجام بازنخواهد گشت، در نتیجه نرخ‌های فعلی را کف قیمت دلار می‌دانند. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، با تغییر وضعیت در کاخ‌سفید و پایان فشار حداکثری، باید امیدوار به افت قیمت‌ها بود.

از نظر گروه دوم، رشد قیمت دلار از شهریور تا اواسط مهر ماه بیشتر حاصل جو روانی هراس از انتخاب دوباره ترامپ بود و کنار رفتن او، به تنهایی بخشی از افزایشی‌ها را از بازار به بیرون خواهد راند.

در این میان، عده‌ای هم باور دارند، بازار ارز از لحاظ عرضه ارز در وضعیت قوی قرار ندارد و همین عامل موجب شد که واکنش کاهشی دلار نسبت به پیروزی بایدن پایدار نباشد. از نظر آنها، ایران منابع ارزی زیادی در کشورهای دیگر دارد ولی به دلیل تحریم‌ها دسترسی به آنها ندارد. ترک خوردن تحریم‌ها می‌تواند دست سیاست‌گذار را برای مدیریت قیمت دلار بیشتر باز بگذارد.

نوسانات قیمت دلار در هفته گذشته به اندازه‌ای زیاد شد که برخی معامله‌گران ترجیح دادند دیگر اقدام به خرید و فروش نکنند و بیشتر تماشاچی اتفاقات بازار باشند. از نگاه آنها، تا وضعیت بازار خبری است، باید در خرید و فروش دلار احتیاط کرد. رفت و برگشت‌های شدید قیمتی می‌تواند یکباره ضرر زیادی را برای معامله‌گران ایجاد کند.

در بازار سکه، نوسان‌گیران قصد داشتند در هفته‌ای که گذشت، ارزش این فلز گرانبها را به بالای مرز ۱۴ میلیون تومانی ببرند ولی ریزش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی مانع سنگینی بر سر راه آنها شد. طلا با اعلام خبر موفقیت یکی از واکسن‌های مورد آزمون برای پیشگیری از بیماری کرونا، نزول سنگین ۱۰۰ دلاری را تجربه کرد و این مساله موجب شد که بسیاری از خریداران از بازار سکه عقب‌نشینی کنند.

اگر در هفته جاری، قیمت دلار افزایش خاصی را تجربه نکند و اونس طلا هم زیر مرز ۱۹۰۰ دلار باقی بماند، احتمال نزول سکه حتی تا ابتدای کانال ۱۲ میلیون تومانی وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از معامله‌گران با قیمت‌های بالای ۱۴میلیون تومان اقدام به خرید سکه کرده‌اند و تمایل دارند با بالا آوردن قیمت، ضرر خود را تخفیف دهند.