نقشه نیمروز 21 آبان 99

تحلیل بورس امروز | رفتار بعدی بورس‌بازان

14:58 - 1400/01/21
حالا همه در انتظار هفته بعد هستند تا ببیند روند دادوستدها در پیوند با روز پایانی هفته می‌تواند از سیکل نزولی خود فاصله بگیرد.
تحلیل بورس امروز | رفتار بعدی بورس‌بازان

دنیای بورس | روند روز گذشته بورس امروز نیز تکرار شد با این تفاوت که بالا و پایین شدن شاخص کل در نهایت با رشد آن به اتمام رسید.

طبق آن چیزی که در پیش بینی بازار امروز ذکر کردیم، شاخص‌کل دلایل متعددی داشت که بتواند بعد از مدت‌ها و دوباره در روز چهارشنبه جامه سبز بر تن کند.

معاملات امروز با افزایش تقاضا با رشد بیش از 3 هزار واحدی شاخص‌کل آغاز شد اما با گذشت یک ساعت از شروع معاملات، موج جدیدی از عرضه‌ها شکل گرفت. این موج عمدتا با این بهانه شکل گرفت که این بار نیز خبری از تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی نیست.

در نتیجه این موضوع، شاخص کل دوباره قرمزپوش شد و تا ارتفاع یک میلیون و 210 هزار واحد افت داشت.  اما این پایان کار نبود چرا که موج جدیدی از تقاضا در میانه‌های بازار ایجاد شد و با  «رنج»های مثبت، صف فروش‌ها برچیده شد و کم‌کم بر سبزی بازار افزوده شد.

این روند تا انتهای بازار نیز ادامه داشت به نحوی که بسیاری از نمادهای شاخص ساز در گروه خودرو، محسولات شیمیایی، بانکی، فلزات اساسی و حتی پالایشی به صف خرید رسیدند. در انتهای بازار تعداد نمادهای که همچنان در صف فروش قفل بودند به حدود 230 سهم رسید و در مقابل نزدیک به 130 سهم نیز با صف خرید به استقبال تعطیلات رفتند.

همانند روزهای گذشته، در معاملات امروز نیز «خودرو» در کانون توجه قرار داشت و بیشترین حجم معاملات را نیز به ثبت رساند. در سوی دیگر نیز بار دیگر «دارا یکم» بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. در میان نمادهایی که در صعود 9115 واحدی شاخص‌کل  بیشترین تاثیر مثبت را داشتند، دو نماد «فملی» و «فولاد» از گروه فلزات اساسی و دو نماد «کگل» و «کچاد» از گروه استخراج کانه‌های فلزی در صدر فهرست قرار داشتند.

صعود 0.75 درصدی نماگر بازار در شرایطی است که شاخص‌کل ‌هم‌وزن نوسان خاصی نداشت که نشان می دهد جدای از وضعیت نمادهای شاخص‌ساز، تقابل خریداران و فروشندگان در کل بازار، به برتری کامل خریداران منتهی نشده است. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 7600 میلیارد تومان رسید که حکایت از روند صعودی ارزش معاملات خرد در هفته اخیرد دارد.

در جریان معاملات امروز دو خبر تاثیرگذار و مثبت نیز منتشر شد. نخست آن که با تصمیم کمیته پایش ریسک بازار ، ضریب تعدیل سهام در حساب تضمین مشتریان اعتباری به ۳۵ درصد افزایش یافت. این تصمیم از روز شنبه 24 آبان اجرایی خواهد شد.

افزایش ضریب اعتباری می تواند به افزایش تقاضا در بازار منجر شود. همچنین وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت تا حدودی خیال سهامداران را راحت کرد! به گفته فرهاد دژپسند  «اخیراً یکسری مباحثی مطرح شد که بر بازار  سهام (بورس و فرابورس) اثر گذاشت.

مثلاً اینکه قرار است نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند اما رئیس کل بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی بالا رفته و قرار است از این موضوع جلوگیری شود.» سایه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در چند روز اخیر بر روند معاملات بورس سایه انداخته بود و حالا به نظر می رسد، این مسئله فعلا عملی نخواهد شد.