نقشه نیمروز 20 آبان 99

تحلیل بورس امروز | احتمال فردا

14:58 - 1400/01/21
بازار امروز در کوش و قوسی تنها به افت اندک شاخص رضایت داد و با این وجود صف فروش بسیاری از نمادها جمع شد. آیا روز پایانی هفته را می توان با امیدواری پشت سر گذاشت.
تحلیل بورس امروز | احتمال فردا

دنیای بورس | بالا و پایین بازار امروز در نهایت به افت 3251 واحدی شاخص‌کل منتهی شد، با این وجود صف فروش بسیاری از نمادها جمع شد و رنگ پایانی اغلب نمادهای شاخص‌ساز نیز سبز بود. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به بیش از 6400 میلیارد تومان رسید که مشابه روز گذشته است با این حال همچنان بیش از 300 سهم صف فروشی به ارزش 4 هزار میلیارد تومان داشتند.

با برطرف شدن محدودیت معاملات روزانه در بازار سرمایه، بازار امروز با صعود شاخص‌کل کار خود را آغاز کرد. حجم تقاضا به قدری بالا رفته بود که بتواند نمادهای پر عرضه‌ای همانند «حکشتی» را که مدت‌هاست در صف فروش قفل شده است، به مرز تعادل برساند.

در نتیجه افزایش تقاضا در بازار، شاخص کل در یک ساعت ابتدایی رشدی نزدیک به 8 هزار واحد را به ثبت رساند. اما این روند تا پایان بازار ادامه نداشت چرا که با موج دوم عرضه‌ها، دوباره نمادهای مختلف به صف فروش رسیدند و آن‌هایی که در محدوده مثبت کار خود را آغاز کرده بودند نیز دوباره قرمزپوش شدند. در نهایت با فزونی عرضه‌ها نسبت به تقاضا، شاخص کل دوباره محدوده منفی بازگشت.

امروز بیشترین حجم و ارزش معاملات به گروه خودرویی ها اختصاص داشت. بیش از یک میلیارد و 780 میلیون سهم از نماد «خساپا» دادوستد شد تا این سهم بعد از مدت‌ها بتواند عنوان بیشترین حجم معامله را از آن خود کند. بیش از یک میلیارد و 600 میلیون سهم از نماد «خودرو» نیز معامله شد تا ضمن کسب رتبه دوم در حجم معاملات، بیشترین ارزش معاملات را نیز به نام خود ثبت کند.

معاملات هر دو نماد در دقایق پایانی بازار امروز در محدوده مثبت دنبال شد با این تفاوت که حقوقی‌های ایران خودرو امروز نقش پررنگی در جریان معاملات نداشتند اما نزدیک به 40 درصد خریدها در سایپا توسط حقوقی‌های این سهم انجام شد.  در جریان معاملات امروز وضعیت گروه محصولات شیمیایی و بانکی نیز بهبود یافته بود اما در مقابل پالایشی‌ها که همچنان با حاشیه صندوق پالایشی یکم درگیر هستند، وضعیت مناسبی نداشتند و قرمزپوش باقی ماندند.

در گوشه و کنار بازار امروز چند حاشیه دیگر نیز وجود نداشت. نخست آن که به گفته حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس « با توجه به توقف طولانی مدت نماد معاملاتی "شستا"، سازمان به شرکت بورس اوراق بهادار تهران اعلام کرد تا هر چه سریعتر این نماد و سایر نمادهای متوقف را تعیین تکلیف کند.» نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بیش از دو ماه است که متوقف شده و هنوز تاریخ دقیقی برای بازگشایی آن اعلام نشده است.

همچنان در فضای مجازی بحث تغییر در نرخ سود سپرده‌های بانکی مطرح است. امروز نیز  گمانه‌زنی هایی درباره احتمال افزایش نرخ سود سپرده بانکی مطرح شد. روی کاغذ افزایش نرخ سود سپرده بانکی می تواند به ریزش بورس دامن بزند. همچنین در شرایطی که برای دومین روز برخی سهامداران تجمعات اعتراضی به وضعیت بورس برگزار کردند، نایب رئیس مجلس از عملکرد سهامداران حقوقی و سازمان بورس انتقاد کرد و گفت «سهامداران حقوقی که عمده بازار سرمایه را در اختیار دارند، به صورت عامدانه تلاش کردند تا با خروج از بازار سرمایه به تعهدات خود عمل نکنند و امیدوارم دستگاه قضا با ورود جدی به این موضوع بتواند اوضاع را سر و سامان دهد.»

همه این موارد در شرایطی است که بازار سرمایه همچنان در حال ریزش است و در مقابل و با وجود بهبود چشم انداز اقتصادی ایران، مظنه ها در بازار ارز و طلا بار دیگر صعودی شده است.