تأخیر تحویل خودروهای سایپا تا دو ماه آینده رفع می‌شود

14:58 - 1400/01/21
رئیس مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا اختلاف نظر میان بانک مرکزی و گمرکات و در نتیجه عدم ترخیص قطعات را علت اصلی تأخیر تحویل خودروهای خودروسازی سایپا اعلام کرد و گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته و حل این مشکل تأخیرها نیز ظرف یکی دو ماه آینده رفع می‌شود.

به گزارش «دنیای بورس»، حمیدرضا خاکی رئیس مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران درباره پیگیری سوژه‌ ثبت شده مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من با عنوان (تسریع در تحویل خودروی مشتریان سایپا) درباره تأخیرهای مکرر در تحویل خودروهای این خودروسازی به مشتریان، اظهار کرد: متأسفانه در تحویل خودروها تأخیرهایی وجود دارد لکن به تعداد تمام تعهدات موجود خودرو داریم و امیدواریم تأخیرها نیز با تکمیل کاری که خواهیم داشت ظرف یکی دو ماه آینده رفع شود.

وی در خصوص علل تأخیر تحویل خودروهای خودروسازی سایپا، گفت: به علت اختلاف نظر میان بانک مرکزی و گمرکات و در نتیجه عدم ترخیص قطعات از گمرک، ما در تأمین قطعه با مشکل مواجه شده بودیم که در روزهای گذشته با پیگیری‌های انجام گرفته و با دستور دولت مشکل حل شد و قطعات به زودی ترخیص می‌شوند.

رئیس مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا درباره شائبه احتکار خودرو توسط خودروسازان، تصریح کرد: تأخیر در تحویل خودرو هیچ منفعتی برای ما ندارد و هزینه‌های مضاعفی از قبیل هزینه انبارداری،‌ بازکاری و سود تأخیر تحویل را به همراه دارد و این عیناً برای گروه زیان بوده و از سوی دیگر نرخ فروش خودرو فیکس است و باید به قیمت مصوب خودروها را به مشتری تحویل دهیم و امکان تغییر قیمت را نداریم، پس این شائبه که سایپا خودروها را احتکار می‌کند تا قیمت گران شود بی‌جهت است.

خاکی افزود: تمام همت و تلاش ما این است که خودروها را هرچه سریع‌تر به مشتریان تحویل دهیم، چون این‌طور به نفع گروه و مجموعه نیز است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله استانداردهای جدید خودروها و مشکل پلاک شدن برخی از خودروها، عنوان کرد: این مسئله به علت استانداردهای جدیدی است که سازمان استاندارد و راهور ناجا در سال ۹۹ ابلاغ کردند البته گروه این استانداردها را طی کرده و تنها مشکل موجود در خصوص خودروهای ساندرویی است که از پیش تولید شده بودند که البته این مشکل نیز با توافقی که با سازمان استاندارد و راهور ناجا داشتیم حل شد و این خودروها پلاک ۹۸ می‌شوند و به زودی تحویل داده خواهند شد.

رئیس مرکز امور مشتریان گروه خودروسازی سایپا درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ثبت نام خرید خودرو، ابراز کرد: ما از ابتدای سال تا کنون پنج دوره ثبت نام فوق العاده داشتیم که به صورت قرعه کشی برخی از متقاضیان توانستند خودرو خریداری کنند و تا پایان سال نیز با مجوزی که از سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و وزارت صمت داریم، هر ماه فروش فوق العاده خواهیم داشت.

خاکی در پایان در خصوص رابطه قیمت خودرو با قیمت ارز تشریح کرد: در تولید خودرو یک سری ارزبری مستقیم و یک‌سری ارزبری غیرمستقیم داریم که ارزبری غیرمستقیم وابستگی قیمت خودرو را به ارز زیاد کرده است؛ برای مثال پلاستیکی که در خودرو استفاده قرار می‌گیرد اگرچه ظاهراً در ایران تولید می‌شود لکن برخی از مواد اولیه آن در حوزه پتروشیمی وارداتی است و همین قیمت خودروها را به ارز وابسته‌تر می‌کند.