نقشه نیمروز 17 آبان 99

تحلیل بورس امروز | دسته‌بندی در بازار

14:56 - 1400/01/21
انتظارات جدیدی از تاثیر تعیین تکلیف انتخابات 2020 امریکا بر بازار سهام ایران می‌توان برآورد کرد. تحلیلگران اما تحلیل‌های جدیدی در این خصوص ارایه داده اند.
تحلیل بورس امروز | دسته‌بندی در بازار

دنیای بورس | سبزپوشی بورس در روز چهارشنبه، حالا با احتمال پیروزی بایدن جای خود را به افت 28 هزار واحدی داد تا دوباره نماگر بازار به میانه های کانال یک میلیون و 200 هزار واحد بازگردد. طبق سفارشاتی که در دوره پیش گشایش در سامانه معاملات چیده میشد به نظر می رسید بازار به دو دسته دلاری و غیردلاری تقسیم شده است و سهام غیردلاری روند صعودی خواهند داشت.

در مقابل از همان ابتدای دوره سفارش‌گیری، برای نمادهای گروه فلزات اساسی و پالایشی صف فروش سنگین چیده شد. شواهد از این حکایت داشت که بازار روند متعادلی خواهد داشت. با شروع بازار برخی نمادهای تاثیرگذار به صف خرید هم رسیدند، برای مثال «خودرو» در نیم ساعت ابتدایی بازار صف خرید چند صد میلیونی داشت اما در ادامه بازار با جو سنگین عرضه‌ها، ایران خودرو هم به محدوده منفی بازگشت.

با معامله حدود یک میلیارد و 900 میلیون سهم، «خودرو» رکورددار بیشترین حجم و ارزش خرید شد. دیگر غول خودروسازی نیز وضعیتی مشابه ایران خودرو داشت به گونه‌ای که با معامله یک میلیارد از سهام سایپا، «خساپا» در رتبه دوم بیشترین حجم معامله قرار گرفت.گروه بانکی نیز از دیگر گروه های پرمعامله امروز بود.

اگرچه در دقایق ابتدایی بازار نمادهای مطرحی همانند «وبصادر» و «وبملت» در محدوده مثبت معامله می شدند اما در ادامه و با افزایش عرضه‌ها، اغلب نمادهای این گروه به صف فروش رسیدند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به حدود 4300 میلیارد تومان رسید و در پایان بازار نزدیک به 430 سهم، گرفتار صف فروش بودند.

هیجان فروشنده‌ها در بازار سرمایه همانند هیجانی فروشی است که امروز در دیگر بازارهای موازی نیز وجود داشت. صرافی بانک ملی امروز نرخ فروش دلار را 24500 تومان اعلام کرد و این در حالی است که همانند روزهای گذشته، این صرافی خریدار دلار نبود و برای آن قیمتی اعلام نکرد. با توجه به افت دلار، مظنه‌ها در بازار طلا نیز نزولی باز شد به نحوی که هر قطعه سکه طرح جدید 12 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شد.

اما باید به یاد داشت که با شروع فاز صعودی دلار از مرز 20 هزار تومان تا محدوده 32 هزار تومان، بر خلاف دیگر بازارها، بورس در فاز اصلاحی قرار داشت. در نتیجه انتظار می‌رود با فروکش کردن تب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بورس به مدار تحلیلی بازگردد. این تب و هیجان در صورتی زودتر فروکش خواهد کرد که نتیجه انتخابات آمریکا قطعی شده و یکی از دو طرف حاضر به قبول شکست باشد. در غیر این صورت و اگر روند این انتخابات به درازا بینجامد، باید انتظار نوسان بیشتری در بازارها داشته باشیم.