نظرسنجی « دنیای بورس »

پیش بینی بورس هفته | تاثیر انتخاب بایدن یا ترامپ؟

14:56 - 1400/01/21
سهامداران و فعالان بازار سرمایه حالا پس از انتخابات امریکا بازار می‌گویند نقشه ممکن است روشن‌تری در مسیر پیش رو باشد. هر چند همچنان هیجانات بازار را باید از زاویه مولفه‌های متعدد دنبال کرد.
پیش بینی بورس هفته | تاثیر انتخاب بایدن یا ترامپ؟

دنیای بورس | بورس تهران معاملات هفته گذشته را با نوسانات زیادی به پایان رساند.نوساناتی که در نهایت  رشد حدود 2/0  درصدی شاخص کل را در کارنامه این بازار ثبت کرد تا نماگر این بازار همچنان کمی پایینتر از سطح یک میلیون و 300 هزار واحد  قرار گیرد.فضای معاملات بازار سهام کشور طی هفته گذشته تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا قرار گرفته بود.این مسیر در روز چهارشنبه یعنی روز انتخابات بیشتر از روزهای دیگر مشاهده شد.

صفوف خریدی که احتمالا با گمانه زنی در مورد پیروزی ترامپ و تداوم صعود نرخ دلار تشکیل شده بود، رشد شاخص کل را به دنبال داشت. اما دیری نپایید  که در بازار ارز به دنبال پیشی گرفتن نامزد دموکرات نرخ دلار رو به نزول گذاشت  و در ادامه در روزهای بعد نیز تداوم داشت.با این حال با وجود افزایش احتمال پیروزی بایدن به عنوان رییس جمهور، هنوز هیچ نتیجه قطعی از انتخابات اطلاع رسانی نشده و این موضوع به دلیل ادعای نامزد جمهوری خواه در مورد تقلب و شیوه اخذ آرا بعید نیست کمی به درازا بکشد.

این ابهامات در نظرات کارشناسان و سهامداران نیز کاملا مشخص است.به طوری درنظر سنجی این هفته «دنیای بورس» غالب سهامداران و کارشناسان اجماع قابل توجهی در پیش بینی مسیر این هفته شاخص بورس نداشتند.با این حال با اختلافی جزئی در حالی که بیشتر سهامداران مسیر صعودی را برای بازار پیش بینی کرده اند،غالب تحلیل گران معتقدند بازار روند نزولی خواهد داشت.

کارشناسان چه پیش بینی از سهام دارند؟

صعودی: 36 درصد کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند عمومی قیمت سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی می کنند.این دسته از کارشناسان معتقدند قیمت بیشتر سهام طی هفته های اخیر به طور قابل توجهی اصلاح را تجربه کرده و سهام در قیمت کنونی نزد اهالی بازار جذاب شده است.از طرفی ابهامات ابتدای هفته نسبت به انتخابات ریاست جمهوری با توجه به افزایش قابل توجه احتمال پیروزی نامزد دموکرات رفع شده است و این موضوع از دو جنبه در بازار اثر گذار خواهد بود.

اول آنکه فارغ از اثرات عینی خروج ترامپ از کاخ سفید،بازارسهام بعد از یک دوره بسیار طولانی اصلاح قیمت سهام با خوش بینی در فضای اقتصادی و سیاسی می تواند وارد مسیر صعودی شود.چرا که حتی با ریزش نرخ دلار سطوح قیمتی  فعلی از نگاه این کارشناسان پتانسیل رشد بنیادی را دارند.علاوه بر این تقویت بازارهای جهانی فلزات به دنبال پیروزی نامزد دموکرات اثر کاهش نرخ دلار را در تعیین قیمت این نمادها می تواند خنثی کند چرا که انتظار تسهیل صادرات غالب شرکت های  این گروه نیز افزایش یافته است.

از طرفی باید توجه داشت که در بیش از سه ماه گذشته ،بازار ارز ،مسکن ،خودرو و طلا بازدهی قابل توجهی را داشتند ، در حالی که سهام مسیر اصلاح شدیدی را پشت سر گذاشت.از این رو با تعدیل نرخ ارز امکان ورود نقدینگی از سوی این بازار به بورس و تقویت مجدد تقاضای سهام نیز می رود.

از نگاه این دسته از تحلیلگران حلقه های حمایت از ورود نقدینگی از مجرای این بازارها به بورس در سطوح جذاب قیمت کنونی را گزارش های ماهانه و شش ماهه عملکرد شرکت ها تکمیل خواهد کرد.از سوی دیگربررسی برخی تخفلات احتمالی و انعکاس برخی مشکلات بازار سهام در مجلس شورای اسلامی می تواند به سهامداران در جهت ورود به بازار تا حدودی دلگرمی ببخشد.بر همین اساس انتظار این دسته از کارشناسان این است که بورس در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت کند.

 کم نوسان: 20 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را طی هفته جاری کم نوسان ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این افراد بورس بازان در یک دوراهی قرار دارند با اینکه در بیشتر ایالات آمریکا جو بایدن پیروز انتخابات بوده است اما با وجود اعتراض های دونالد ترامپ نسبت به شیوه برگزاری و ادعای تقلب هنوز نتیجه قطعی این انتخابات مشخص نیست و بعید نیست این مسیردر صورت ورود به دادگاه کمی طولانی شود.

بر همین اساس فارغ از اینکه اثرات انتخاب هر یک از این کاندیدا ها در بورس چگونه خواهد بود، اما سهامداران نمی دانند استراتژی معاملاتی خود را بر مبنای پیروزی کدام نامزد قرار دهند. از این رو احتمالا فضای احتیاط تا زمان مشخص شدن نتایج بر بازار سهام سیطره یابد.

در این میان البته برخی معتقدند حتی در صورت مشخص شدن پیروزی بایدن بازار سهام در یک مسیر فرسایشی خواهد رفت چرا که اثرات عملی انتخاب وی بر بازار ها چندان مشخص نیست و بسیاری ترجیح می دهند تا زمان مشخص شدن ابهامات در فضای سیاسی و اقتصادی بعد از انتخاب وی (با فرض پیروزی) در بازار دست به عصا حرکت کنند .از این رو روند کم نوسان توام با احتیاط سناریوی این دسته از تحلیلگران برای معاملات بورس در هفته جاری است.

نزولی : 44 کارشناسان حاضر در نظرسنجی «دنیای اقتصاد» برای بازار روند نزولی پیش بینی کرده اند. از نگاه این دسته از تحلیلگران فارغ از بازگشت خوش بینی ناشی از احتمال پیروزی نامزد دموکرات ، کاهش نرخ دلار و به تبع آن تعدیل انتظارات تورمی که به عنوان عامل اصلی صعود قابل توجه بورس از سال 97 تا اوایل سال جاری به شمار می رفت، بر سهام دلاری بورس که بخش اعظمی از ارزش بازار را تشکیل می دهد ، اثر گذار خواهد بود و این امر در کوتاه مدت بورس را در مسیر نزولی حرکت می دهد.

سهامداران چه پیش بینی از بازار سهام دارند

صعودی: 46  درصد از سهامداران شرکت کننده در نظر سنجی روند شاخص کل طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.این سهامداران معتقدند رسیدن قیمت ها بعد از اصلاح نسبتا قابل توجه اخیر و تعیین تکلیف انتخابات آمریکا (البته اگر اتفاق خاص دیگری نیفتد) موج مثبتی از تقاضا در بازار ایجاد می کند و به تدریج پول های خارج شده را به بورس باز می گرداند.ضمن اینکه مقصد نقدینگی خارج شده احتمالی از بازار ارز و سکه  نیز به احتمال زیاد بورس تهران خواهد بود. بر این اساس پیش بینی می شود ، بازار سهام کشور طی هفته جاری به مسیر صعودی بازگردد.

کم نوسان: 18 درصد از سهامدارن مزبور معتقدند روند شاخص کل طی این هفته کم نوسان خواهد بود. پارادوکس در تعیین مسیر سهام دلاری به دنبال کاهش نرخ ارز و از طرفی افزایش قیمت سهام به عنوان دو مولفه اثر گذار در تعیین مسیر قیمت سهام مربوطه در نهایت به کاهش نوسان بازار منجر خواهد شد.ضمن اینکه هنوز ابهاماتی در مورد انتخابات آمریکا وجود دارد  که آن نیز به احتیاط سهامداران منجر خواهد شد.

نزولی: 36 درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی روند شاخص کل طی معاملات این هفته را نزولی ارزیابی کرده اند. افت نرخ دلار به عنوان پیشران دوساله  قیمت سهام و به دنبال آن کاهش انتظارات تورمی مهمترین عامل در تداوم اصلاح قیمت ها از نگاه این دسته از سهامداران است .