نقشه نیمروز 12 آبان 99

تحلیل بورس امروز | تکرار ماجرا

14:56 - 1400/01/21
بازار سهام همچنان در انتظار برای نتیجه انتخابات امریکا امروز را با کاهش 15 هزار واحدی شاخص دنبال کرد. البته حاشیه‌هایی همچنان در بازار شنیده میشوند.
تحلیل بورس امروز | تکرار ماجرا

دنیای بورس | بازار کم رمق امروز با افت 15 هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید تا بورس با تداوم عرضه‌ها به استقبال انتخابات آمریکا برود. اما در بازار ارز، قیمت‌ها بار دیگر ساز صعودی کوک کردند به نحوی که در بازار غیر رسمی نرخ دلار تا مرز 29 هزار تومان نیز افزایش یافت.  

صرافی بانک ملی نیز در طی چند نوبت افزایش، قیمت دلار را تا کانال 28 هزار تومان بالا آورد اما در عین حال و همانند روزهای گذشته، قیمتی برای خرید دلار اعلام نکرد. هر قطعه سکه نیز دوباره تا کانال 14 میلیون تومان افزایش قیمت داشت.

اگرچه امروز شاخص کل افت 1.2 درصدی را به ثبت رساند اما شدت و قدرت عرضه ها همانند روزهای گذشته نبود. ارزش صف فروش های امروز حدود 5 هزار میلیارد تومان بود، عددی که تا چند ماه پیش به راحتی در چند دقیقه معامله میشد ولی در آخرین روز قبل از انتخابات آمریکا و در فضای تردید و دو دلی نسبت به آینده اقتصاد جهان، در برابر این میزان اندک از فروشنده ها، خریدار پرقدرتی هم حضور نداشت. ارزش معاملات خرد نیز  به حدود 4900 میلیارد تومان رسید.

در جریان معاملات امروز «خودرو» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود به ثبت رساند و نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون از سهام آن جابه جا شد. در کنار ایران خودرو، معالات نمادهای «خساپا»، «خاهن»، «خرینگ» و ...از گروه خودرو و ساخت قطعات در محدوده مثبت دنبال شد.

به غیر از این گروه، بانکی ها نیز شرایط بهتری نسبت به کلیت بازار داشتند و معاملات سهام بانک های ملت، اقتصاد نوین، پاسارگاد و پست بانک در محدوده مثبت دنبال شد در عین حال بانک دی همانند روزهای قبل با صف فروش سنگین مواجه بود. در سوی مقابل و با وجود افت قیمت سنگین، همچنان گروه پالایشی با حجم انبوه فروشنده دست و پنجه نرم می کند.

در حاشیه بازار امروز، چند خبر هم منتشر شد اما تاثیر آن در سایه برگزاری انتخابات آمریکا، محو شد. نخست آن که مجلس با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» گام مهمی برای وادار سازی آمریکا و اروپا به لغو تحریم‌ها برداشت. این خبر می تواند با واکنش کشورهای اروپایی نیز همراه شود و تاثیر جو روانی آن به معاملات روزهای آتی بازار سرمایه نیز کشیده شود.

از سوی دیگر، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس، شایعه مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا را تکذیب کرد و گفت: این طرح برای اعمال اصلاحاتی به کمیته صنعت بازگشت و چند روز آینده بررسی خواهد شد. همچنین یکی از نماینده های مجلس از کلیدخوردن طرح استیضاح یکی از وزرای دولت خبر داد، همین نماینده اوایل آبان ماه نیز از آغاز جمع‌آوری امضا برای استیضاح این وزیر گفته بود.

با این حال در شرایطی که بازار سرمایه نسبت به هر گونه خبری ایزوله شده است و واکنش نشان نمی دهد، باید منتظر ماند تا نخست نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود و بعد از آن و با فروکش کردن تب این روزها، بازار و تاثیر این دست از اخبار را بهتر و دقیق تر تحلیل کرد.