نقشه نیمروز 11 آبان 99

تحلیل بورس امروز | برگشت به عقب

14:54 - 1400/01/21
امروز بازار سهام دوباره با افت معنادرای شاهد ریزش 26 هزار واحدی شاخص بود. چرا تحلیلگران همه چیز را موکول به انتخابات 2020 امریکا میدانند.
تحلیل بورس امروز | برگشت به عقب

دنیای بورس | روی محافظه‌کارانه و در عین حال سردرگمی سهامداران باعث شد امروز حجم عرضه‌ها بر تقاضا پیشی بگیرد و در نهایت شاخص‌کل بورس افت 26 هزار واحدی را تجربه کند. در نتیجه این موضوع، نماگر بازار تا ارتفاع یک میلیون و 279 هزار واحدی پایین آمد تا کف دیگری ایجاد کرده باشد.

پیش از شروع معاملات امروز، «خودرو» به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شد و در غیاب ایران خودرو، دیگر غول خودروسازی کشور توانست حجم و ارزش معاملات بالایی به ثبت برساند. با مبادله بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون سهم از سایپا، ایران شرکت بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند و در بین نمادها با بیشترین ارزش معاملات، بعد از «دارا یکم» رتبه دوم را به دست آورد.

 در گروه خودرویی ها، معاملات «خپارس» نیز قابل تامل بود. پارس خودرو با توجه به دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات، یک روز متوقف بود و امروز بازگشایی آن با افت نزدیک به 12 درصدی همراه بود. با این حال بعد از بازگشایی با استقبال سهامداران مواجه شد و در قیمت 630 تومان به صف خرید رسید.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با صدور بخش‌نامه‌ای مجوز افزایش قیمت 53 درصدی روغن‌ موتورهای دیزلی و 40 درصدی روغن‌ موتورهای بنزینی را برای مصرف داخلی این محصولات صادر کرد. این خبر باعث بهبود در شرایط معاملات روانکارها شد به گونه‌ای که برخی از نمادهای این گروه «شبهرن» و «شسپا» به صف خرید رسیدند.

در شرایطی که روز گذشته تعداد صف های خرید و فروش به تعادل نسبی رسیده بود اما امروز نزدیک به 390 نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند و این در حالی است که تنها 60 نماد در سقف قیمتی خود معامله می شدند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به حدود 5400 میلیارد تومان رسید که نشان دهنده اوج محافظه کاری در بین سهامداران است.

با توجه به شرایط این چند روز بورس به نظر نمی رسد فردا نیز اتفاق خاصی رخ بدهد، تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی، افزایش سقف مجاز خرید سهام در صندوق های درآمد ثابت و افزایش اعتبار سهامداران و اعمال بازارگردانی بر روی نمادهای مختلف نیز تا بدین جا تاثیر قابل توجهی نداشته است. به نظر می رسد شروع هر گونه اتفاق قابل ملاحظه‌ای به بعد از برگزاری انتخابات آمریکا موکول شده است.