نقشه نیمروز 10 آبان 99

تحلیل بورس امروز | روز خاص سهام

14:54 - 1400/01/21
امروز اگرچه بازار بالاخره رنگ مثبت به خود دید اما بازگشایی برخی نمادها، بازار امروز را خاص کرد. با این وصف باید در انتظار ماند و دید چه اتفاقاتی در دو روز آینده می‌افتد.
تحلیل بورس امروز | روز خاص سهام

دنیای بورس | بالاخره انتظارها به پایان رسید و شاخص‌کل بورس توانست بعد از مدت‌ها رنگ سبز به خود ببیند و در نتیجه رشد بیش از 17 هزار واحدی، بار دیگر به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی باز گردد. اگرچه بازار امروز بالا و پایین زیادی داشت و در چند برهه از زمان حجم عرضه‌ها افزایش یافت با این حال در سوی دیگر تقاضای مناسبی هم در بازار وجود داشت و اجازه نداد بازار دوباره یکدست قرمزپوش شود. بازگشایی برخی نمادها با افت سنگین همراه بود و در سوی دیگر برخی نمادهای تاثیرگذار همانند «فولاد»، «وبملت»، «وبصادر» و ... با صف خرید به کار خود پایان دادند که می تواند اتفاق امیدوارکننده‌ای باشد.

 بازگشایی‌های خاص

یکی از اتفاقات قابل تامل در بازار امروز به بازگشایی برخی نمادها باز میگردد. «لپارس» از اواخر مردادماه به صف فروش نشسته بود و این صف فروش تا به امروز ادامه داشت، اما در بازگشایی امروز و با افت نزدیک به 50 درصد، پارس الکتریک به جریان معاملات بازگشت و معاملات آن نیز به تایید ناظر بورس رسید. افت «لپارس» آن قدر سنگین بود که به تنهایی بیش از 1300 واحد از رشد شاخص‌کل کم کرد. کاشی سعدی نیز دیگر نمادی بود که بازگشایی آن با افت 50 درصدی همراه بود.

با توجه به افت قابل توجه در قیمت این دو نماد، هر دو با صف خرید به کار خود پایان دادند و به نظر می رسد بعد از مدت‎ها معاملات این دو سهم به تعادل رسیده باشد. بعد از این دو نماد، بازگشایی دو نماد دیگر با افت نزدیک به 20 درصد همراه بود. پارس سرام بعد از افزایش سرمایه و سرمایه گذاری شاهد بعد از افشای اطلاعات با اهمیت، با افت نزدیک به 20 درصد باز شدند  و هر دو نیز تا پایان بازار صف فروش قابل توجهی داشتند.

در بازار امروز نمادهای خودرویی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند به گونه ای که «خساپا» بعد از بازگشایی با شکوه و رشد 10 درصدی با مبادله بیش از 870 میلیون سهم، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و «خگستر» نیز در رتبه دوم قرار داشت. در بین نمادهایی که بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند، همچنان «دارا یکم» صدرنشین بود و «شپنا» در جایگاه دوم قرار داشت. با توجه به صف خریدی که در میانه های بازار بر روی نماد شرکت پالایش نفت اصفهان ایجاد شد، جو کلی گروه پالایشی نیز مثبت بود.

بعد از چند روز روزه سکوت صرافی بانک ملی نیز شکسته شد و این صرافی نرخ دلار را اعلام کرد. اگرچه نرخ فروش دلار میانه های کانال 27 هزار تومان اعلام شده بود اما در مقابل صرافی بانک ملی خریدار دلار نبود و برای آن نرخی اعلام نکرد. مسئله ای که می تواند بیانگر احتمال افت بیشتر نرخ دلار در روزهای آتی باشد. در پایان معاملات امروز بیش از 260 سهم با صف فروش به کار خود پایان دادند و این در حالی است که 140 سهم نیز در پایان بازار صف خرید داشتند. مقایسه این دو عدد بیانگر نزدیک شدن بازار به شرایط تعادل است.