استراتژی امروز | مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند

14:54 - 1400/01/21
موضوع انحلال شرکت ها به چه معناست.
  • علیرضا صبحی کمال | کارشناس آموزش بورس

یکی از سوالات رایج در بین سرمایه‌گذاران این موضوع است که اگر شرکت منحل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا تمام سرمایه‌ای که در شرکت سرمایه‌گذاری کردیم را از دست می‌دهیم؟ آیا قبل از انحلال شرکت امکان فروش سهم آن شرکت وجود دارد؟ و سوالات بسیار دیگری از این دست!

برای آشنایی بیشتر با جزئیات انحلال شرکت‌ها بهتر است تعریفی از ماده ۱۴۱ قانون تجارت داشته باشیم، طبق این قانون: اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.

برای اطلاع از اینکه آیا شرکتی مشمول ماده ۱۴۱ شده است یا خیر می‌توانید برای شرکت‌های بورسی از طریق مراجعه به سایت tse.ir و برای شرکت‌های فرابورسی از طریق مراجعه به سایت ifb.ir در قسمت نماد‌های تحت احتیاط و مشمول فرآیند تعلیق این موضوع را بررسی کنید. همچنین در سایت پرکاربرد tsetmc.ir نیز اگر نمادی مشمول فرآیند تعلیق باشد کنار نمادش یک علامت هشدار ظاهر می‌شود.

در سایت codal.ir نیز اطلاعیه‌هایی پیرامون این موضوع منتشر می‌شود. برای احتیاط بیشتر در هنگام معاملات خود حتما نمادی که قصد خرید آن را دارید از این سایت‌ها بررسی کنید که آیا مشمول این ماده هستند یا خیر!

حال اگر شرکت تصمیم به بقا بگیرد یا اقدام به کاهش سرمایه ‌کند که این کار با فروش بخشی از تجهیزات و دارایی‌های شرکت و تعدیل نیرو و... انجام می‌شود یا اقدام به افزایش سرمایه می‌کند که معمولا از آنجا که در کشور ما تورم وجود دارد ارزش دارایی‌های شرکت ممکن است تغییرات مثبتی داشته باشد، حال ارزش این دارایی‌ها دوباره محاسبه می‌شود و سرمایه شرکت افزایش می‌یابد که اصطلاحا به این موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی گفته می‌شود که معمولا شرکت‌ها این راه‌حل را برای خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ انتخاب می‌کنند اما گاهی نیز شرکت تصمیم به انحلال می‌گیرد مانند نماد فسلیر که در آبان ۹۸ موضوع انحلال این شرکت مطرح و در مرداد ۹۹ شرکت منحل شد.