توییت بازان بورسی | استیضاح وزیر اقتصاد!

14:54 - 1400/01/21
کاربران در شبکه های اجتماعی درباره بورس چه نوشتند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: آخر هفته گذشته زمزمه‌های استیضاح فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد شنیده شد. خبری که با توییت احمد نادری،‌ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تایید شد. اما یکی از محورهای استیضاح وزیر اقتصاد،‌ قرمزپوشی بورس است. نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا برای استیضاح دژپسند هستند و امضاها در حال افزایش است. نادری که این خبر را رسانه‌ای کرده تخلفات گسترده در واگذاری‌ها و به‌خصوص شرکت هفت‌تپه و نابسامانی‌های بازار ارز، بورس و سرمایه را از دلایل طرح استیضاح وزیر اقتصاد خوانده و تاکید کرده که نمایندگان از حقوق مردم کوتاه نخواهند آمد.

این خبر مهم در فضای مجازی نیز بازتاب‌های فراوانی داشت؛ به ویژه در میان بورس‌بازان چون که یکی از دلایل استیضاح دژپسند وضعیت بحرانی بازار سرمایه است. در میان پیام‌ها و مطالب کاربرانی که موافق استیضاح وزیر اقتصاد بودند، تعداد قابل‌توجهی که از قضا فعالان بازار سرمایه شناخته می‌شوند، با اسیتضاح وزیر مخالفت کردند.

کاربری به نام «آیین» خطاب به نمایندگانی که طرح اسیتضاح وزیر اقتصاد را کلید زده‌اند، گفت: «حالتون خوبه! برای دفاع از سرمایه مردم نباید دنبال برکناری دژپسند باشید. اگر کاری برای بورس نمی‌کنه ضربه هم نمی‌زنه.

 دژپسند جلوی افزایش سود بانکی ایستادگی کرده اگر دنبال این هستید که یکی رو قربانی کنید تا همه ریزش‌ها رو بندازید گردن اون شخص، این روش تکراریه.» یکی دیگر از فعالان بورسی فضای مجازی نیز اینگونه مخالفت خود را بیان کرد: «پس از شنبه بورس را باز هم منفی می‌کنند تا انتقام بگیرند.

یادتان باشد که سر رای اعتماد نیاوردن وزیر صمت در بار اول بورس را چگونه به خاک و خون کشیدند که دو ماه است ۶۰ درصد زیان به مردم وارد کرده است و ارزش بورس را به سال ۹۲ برگرداندند.»

داوود حشمتی، خبرنگار اصلاح‌طلب اما دیروز تلویحا از لغو استیضاح وزیر اقتصاد خبر داد. او بر اساس شنیده‌هایش با هشتگ «خسته نباشی دلاور مجلسی» نوشت: «شنیده شده نمایندگان استیضاح‌کننده بعد از آنکه فهمیدند روحانی در مجلس چه حرف‌هایی را ممکن است بیان کند (که دفعه قبل نگفت) طرح استیضاح را ظهر پنج‌شنبه رها کردند.»

دل‌ کندن بورسی‌ها از یک درصد صندوق توسعه ملی

یادآوری وعده واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی برای کمک به بازار سرمایه آخر هفته گذشته نیز جزو مطالب پربحث کاربران بورسی فضای مجازی به ویژه توییتر بود. روز جمعه یکی از خبرنگاران حوزه بورس خبر داد که «بانک مرکزی با واریز یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه مخالف است و علت مخالفت هم افزایش پایه پولی و تشدید تورم اعلام شده است.»

همین خبر کافی بود که فعالان بازار سرمایه دست به کیبورد شوند و درباره این سوژه تکراری و بی‌سرانجام بنویسند. مثلا «مهراد»‌ نوشت: «کاشکی از همون اول خبرش رو اعلام نمی‌کردن که بازار روش تمرکز نکنه.» کاربر دیگری نیز در اعتراض به این موضوع نوشت: «گل بود به سبزه نیز آراسته شد.

حال بازار خیلی خوبه با این تایید و تکذیبا دیگه می‌برنش تو کما.» در این میان برخی از این اتفاق ناراضی نبودند. یکی از همین افراد در بیان اعلام رضایتش از لغو واریز یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه نوشت: «بهتر. چندبرابرشو از بازار سرمایه کندن و بردن. واسه این یه درصد صد تا وکیل وصی پیدا شده بود دیگه دلالای وارد کننده میخ و آب‌پنیر از چین هم نظر می‌دادن. تئوری‌خوان‌ها هم کمتر دلواپس می‌شن. بازار سرمایه رو دستکاری نکنن فقط. بورس به خیر اینا نیازی نداره فقط شر نرسونن.»

دیگری هم نوشت: «برا خودشون! تا الان نبود از این به بعدم ‌نمی‌خواد باشه. بانک مرکزی چه‌کاره است در برابر آقای بازار؟! بازار بخواد برگرده آنقدر پول هست که برگرده. ۲۰ هزار میلیارد می‌خواستن بدن با کلی منت. ارزش معاملات خودمون همین دو ماه پیش ۲۰ هزارتا بود.» «پرویز» هم جزو آن دسته کاربرانی بود که اعتقاد داشت این رقم دردی از بازار دوا نمی‌کرد و «فقط نحسی‌اش بازار رو می‌گرفت.»

داود سوری | اقتصاددان: نه بالا رفتن شاخص بازار سرمایه تورم را افزایش می‌داد و نه پایین آمدنش! سازوکار خلق تورم را در ناترازی دخل و خرج دولت بجویید.

مهدی رباطی | رئیس هیات‌مدیره یک کارگزاری بورس: ارزش بورس بعد از کسر عرضه‌ها از سال ٩٢ به ١٧٢ میلیارد دلار رسید یعنی ٢ میلیارد کمتر از سال ٩٢، نسبت ارزش بازار به GDP براساس برابری قدرت خرید هم به 23درصد و GDP به 50درصد رسید، واضح است که بازار گران نیست ولی این‌که مجددا رشد می‌کند یا قهر سرمایه ادامه‌دار خواهد بود، وابسته به سیاست‌های اقتصادی کشور خواهد بود.

شاهین احمدی | رئیس پیشین مرکز آموزش سازمان بورس: با شروع رشد شارپی بازارهای موازی، بازار سهام منفی شد و این روند بیش از سه ماه ادامه پیدا کرد، الان که در سایر بازارها همه فروشنده‌اند، به نظر روند جدیدی در بازار سرمایه در حال شکل‌گیری است که با گزارش‌های 6 ماهه عالی، احتمالا سرعت خوبی هم خواهد یافت.

امیر فراهانی | کارشناس بازار سرمایه:  روند نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم مهر نسبت به شهریور واقعا وحشتناکه. رشد هفت درصدی تورم مهر نسبت به شهریور. البته قطعا وقتی قیمت دلار در عرض سه ماه دو برابر شده، تورم واقعی حتی خیلی بیشتر از این اعداده. نکته جالب شدت گرفتن رشد تورم همزمان با آغاز سقوط بورس از مرداد است.

 احسان مال‌اندیش | فعال بازار سرمایه: بورس کالا با اهرم عدم‌تایید معاملات با نرخ دستوری توان مقابله با فساد آشکار در این حوزه را دارد، باید منتظر ماند و دید آخر این ماجرا به کجا می‌کشه.