برنامه جدید ایران برای تهاتر نفت با کالا

راه حل بانک مرکزی برای تامین ارز وارداتی ها

14:52 - 1400/01/21
عبدالناصر همتی گفته است: تهاتر موثرترین روش تامین ارز کالاهای وارداتی در شرایط تحریمی فعلی است.
راه حل بانک مرکزی برای تامین ارز وارداتی ها

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: تلاش می‌کنیم در نیمه دوم امسال با شیوه تهاتر نفت را صادر و کالاهای اساسی را وارد کنیم. همچنین همتی در ادامه نوشته است:

  • روش تهاتر یکی از شیوه‌های کلاسیک مقابله با تحریم ها و توسعه تجارت خارجی کشور هاست.
  • در شرایط حاضر که آمریکا برای جلوگیری از مبادلات پولی و بانکی ایران انواع تصمیمات را مد نظر قرار داده، تهاتر کالا با نفت می تواند گره‌گشا باشد.
  • با توجه به پیشینه انجام برنامه تهاتر کالا در کشورمان، برنامه موجود در ابعادی بزرگ تر و در دو مرحله اجرا می‌شود که مرحله نخست آن شامل تامین کالاهای اساسی و مرحله دوم آن شامل کالاهای ضروری و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خواهد بود.

به گزارش «ایرنا» عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در نشست روسای بانک مرکزی کشورهای عضو منا (MENA) به صورت ویدئو کنفرانسی همچنین گفته است: ایران برای دریافت منابع اضطراری از صندوق بین‌المللی پول به منظور مقابله با ویروس کرونا درخواست کرده است. انتظار می‌رود صندوق بین المللی پول به سرعت و بدون هیچ‌گونه تبعیض و تاثیرپذیری از لابی‌گری‌های سیاسی و یا فشارهای دیگر کشورها از جمله آمریکا به این درخواست قانونی پاسخ دهد.

بیماری کووید ۱۹ به بسیاری از کشورها آسیب رساند و ایران بیشتر از بسیاری از کشورها آسیب دید، اما باوجود تحریم‌های شدید آمریکا و وضعیت دشواری که کشور با آن روبرو بود، ایران موفق شد این مسئله را مهار کند و سیاست‌های اقتصادی خویش را پیش ببرد.