نقشه نیمروز 30 مهر 99

تحلیل بورس امروز | بازدهی منفی

14:52 - 1400/01/21
برای دومین ماه پیاپی شاخص بورس بازده منفی داشت. حالا باید چشم انتظار هفته آینده نیز بود که ممکن است روند بازار تغییر کند.
تحلیل بورس امروز | بازدهی منفی

دنیای بورس | بازار امروز دو نیمه متفاوت داشت، در نیمه نخست و با تشکیل صف های خرید در برخی نمادهای مطرح همانند «خودرو» شاخص کل رشد 12 هزار واحدی را تجربه کرد اما در نیمه دوم و با افزایش حجم عرضه‌ها و این بار تشکیل صف فروش در نمادهای تاثیرگذاری همانند «فولاد»، نماگر بازار با افت 7 هزار واحدی تا ارتفاع یک میلیون و 412 هزار واحد پایین آمد.

جلسه غیرعلنی امروز مجلس در نوسانات امروز بازار بی تاثیر نبود.  به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این جلسه مقرر شد قیمت های دستوری از دستور کار خارج شود. شنیده ها از این حکایت دارد که قرار است علاوه بر شمش فولاد، محصولات فولادی نیز در بورس کالا عرضه شود. اگرچه اعلام این خبرها باعث شد برای دقایقی «رنج مثبت» در نمادهای فولادی شکل بگیرد اما با تداوم عرضه‌ها، بازار دوباره قرمزپوش شد، با این تفاوت که همه نمادها در صف فروش قرار نگرفتند و ارزش معاملات هم نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل قبولی داشت. با مبادله نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون سهم از شرکت ایران خودرو، این شرکت رتبه اول در بیشترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند. «خودرو» در پایان معاملات روز گذشته صف فروش چند صد میلیونی داشت اما در ابتدای بازار امروز، کار خود را با صف خرید آغاز کرد و با وجود تداوم عرضه‌ها، معاملات آن در محدوده مثبت به پایان رسید. «خساپا» نیز دیگر نماد گروه خودرو بود که حجم معاملات بالایی داشت و بیش از یک میلیارد و 500 میلیون سهم از آن داد وستد شد. در بین نمادهایی که بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساندند، با معامله 600 میلیارد تومان از واحد های«دارا یکم»، این صندوق پس از «خودرو» بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رساند. در نهایت ارزش معاملات خرد به بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسید.

برخلاف روز گذشته نوسان دلار در بازار و صرافی ملی کم بود و تا این لحظه نرخ خرید دلار در صرافی بانک ملی در کانال 25 هزار تومان و نرخ فروش در کانال 27 تومان باقی مانده است. به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهور، بخشی از پول‌های ایران که در خارج کشور مسدود شده بود آزاد شده است و قیمت حال حاضر دلار واقعی نیست. علاوه بر این موارد، نتیجه جلسه امروز هیئت مدیره بورس تهران نیز می تواند بر روند بازار در هفته آینده تاثیرگذار باشد.

در ابتدای مهرماه شاخص‌کل کار خود را با شاخص یک میلیون و 650 هزار واحدی آغاز کرد و در آخرین روز این ماه به کف کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی رسید و به این ترتیب، برای دومین ماه پیاپی، بازدهی بورس منفی بود.