توییت بازان بورسی | دلچسب‌تر تر از دیروز!

14:50 - 1400/01/21
کاربران در شبکه های اجتماعی درباره بورس و فرابورس چه نوشتند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: در تعطیلاتی که گذشت فعالان بورس، مثل بقیه روزهای هفته در صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی فعالیت خاصی درباره بورس نداشتند و اگر موضوعی هم از سوی آنها مطرح می‌شد بیشتر درباره وضعیت دلار و ارزهای مختلف و آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتد بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا در کشور هم از دیگر موضوعاتی بود که دغدغه این دسته از کاربران بود و درباره آن اظهارنظر می‌کردند. اما نکته جالب توجه این است که در تعطیلات که بازارهای مالی و بورس تعطیل است، فعالان حوزه اقتصاد و بورس ترجیح می‌دهند با نظرسنجی و پرسش‌گری، مخاطبانشان را به مشارکت در بحث‌ها دعوت کنند. برای همین هم در چند روز گذشته بازار نظرسنجی و پرسش در شبکه‌اجتماعی توییتر داغ بود.

پنج‌شنبه‌ای که گذشت داوود سوری، اقتصاددان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که خبرنگاری از او درباره ورود مجلس به بورس سوال کرده و او هم گفته است که «دوست دارم خروجشان را ببینم تا ورود!» سوری بعد از این سوالی را با دنبال‌کننده‌های خود در این شبکه‌اجتماعی مطرح کرد مبنی بر اینکه «آیا کسی موضوعی را در اقتصاد می‌تواند مثال بزند که با ورود مجلس به آن به نفع مردم ختم به خیر شده باشد؟»

اکثر کاربرانی که در قسمت نظرات برای این اقتصاددان نظراتشان را نوشته بودند مخالف حضور مجلس یا دولت در حوزه‌های مختلف اقتصاد بودند. البته لازم به ذکر است که این اولین بار نبود که درباره ورود مجلس به بورس در توییتر صحبت می‌شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره آن نظر می‌دادند و این نکته را هم باید مدنظر قرار بدهیم که شاید این بار به خاطر تعطیلات آخر هفته و نوع خاص دنبال‌کننده‌های داود سوری این موضوع خیلی در فضای مجازی دیده نشد و مورد بحث قرار نگرفت.

اما در شهریورماه که نماینده‌های مجلس درباره بازار سرمایه و بورس جلسه غیرعلنی تشکیل دادند، ورود مجلس به این حوزه یکی از سوژه‌های پربحث کاربران فضای مجازی شد. سوژه‌ای که به نظر می‌رسید به‌صورت برنامه‌ریزی شده در شبکه‌اجتماعی توییتر در حال داغ شدن و پر بحث شدن بود.

نکته مهم در زمان پرداختن به این موضوع حضور گسترده و فعال کاربرانی که ارزشی خوانده می‌شوند در فضای توییتر و حمایت آنها از مجلس در ورود به بازار سرمایه و بورس بود.

این کاربران که عمدتا از طرفداران نماینده‌های مجلس فعلی و رئیس آن یعنی محمدباقر قالیباف بودند در توییت‌هایشان از این اقدام حمایت کرده بودند. در آن زمان همچنین در طول روز هرچه از جلسه غیرعلنی بهارستان‌نشینان می‌گذشت، به تعداد این کاربران اضافه می‌شد و سعی می‌کردند در نوشته‌هایشان مانوری تبلیغاتی‌ برای رئیس مجلس هم داشته باشند.

همانطور که گفتیم پرسش‌ها و نظرسنجی‌ها در تعطیلات، بازار داغی دارد و انگار در حال باب شدن است که فعالان بازار سرمایه سوالات یا نظرسنجی‌هایی را در صفحه‌های خود مطرح کنند و از دنبال‌کننده‌هایشان بخواهند به آنها جواب بدهند. یکی از نظرسنجی‌هایی که در آخر هفته گذشته در فضای توییتر فارسی و بین فعالان بازار سرمایه و بورس مطرح شد، پرسش سعید درخشانی بود.

این کارشناس بازار سرمایه این سوال را از کاربران پرسیده بود که بازدهی یک‌سال اخیر شما در بورس چقدر بوده است؟ درخشانی چهار گزینه را پیش روی کاربران قرار داده بود؛ منفی، سربه سر، کمتر از نرخ تورم و بیشتر از تورم. در این نظرسنجی که بیش از هزار نفر در آن شرکت کرده بودند، حدود ۴۱ درصد به گزینه بیشتر از تورم رای داده بودند. حدود ۲۰ درصد هم به گزینه منفی رای داده بودند.

البته این تنها نظرسنجی آخرهفته‌ای که گذشت نبود. یکی دیگر از کاربران فعال در حوزه بورس این پرسش را با مخاطبانش مطرح کرده بود که آیا برای آموزش بورس و بازارهای مالی به کلاس آموزشی رفته‌اید یا خیر. در این نظرسنجی بیش از ۱۵۰۰ نفر از کاربران شبکه اجتماعی توییتر شرکت کرده بودند که از این تعداد حدود ۴۲ درصد گزینه خیر را انتخاب کرده بودند این به این معنی بود که در هیچ کلاس آموزشی در رابطه با بورس و بازارهای مالی شرکت نکرده‌اند. حدود ۳۷ درصد هم مدعی شده بودند که از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی درباره بورس و حوزه‌های مالی موردنظرشان کسب کرده‌اند. در نهایت حدود ۲۲ درصد هم پاسخ داده بودند که در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

از دیگر موضوعاتی که می‌توانیم به آن بپردازیم این است که چند روزی می‌شود سبدگردانی و سیگنال‌دهی کانال‌های تلگرام فعال در حوزه بورس دغدغه برخی از کاربران و مسوولان شده است. موضوعی که در روزهای گذشته برخی از فعالان حوزه بورس هم در صفحه‌های خود درباره آن نوشتند و به سهامداران تازه‌وارد شده به بورس توصیه کردند که از دادن پول به کانال‌های تلگرامی برای سبدگردانی و سیگنال‌دهی خودداری کنند چرا که راهی که می‌روند به سراب است.

آنها از تجربه‌ها و اتفاق‌هایی که در این راه برای مردم تازه وارد شده به بورس رخ داده بود نوشته بودند و این موضوع را مطرح کرده بودند که نمی‌توانید از کانال‌های تلگرامی هرچند اعضای زیادی دارند انتظار داشته باشید به‌صورت حرفه‌ای برای شما سبدگردانی انجام دهند یا به شما سیگنال بدهند. در تعطیلاتی که پشت سر گذاشتیم این موضوع باز هم سر از شبکه اجتماعی توییتر درآورد و به وضوح در گشت و گذار بین صفحه‌های فعالان حوزه بورس دیده می‌شد و توجه کاربران را به خود جلب کرده بود.

ماجرا از این قرار بود که مدیر روابط عمومی سازمان بورس در صحبت‌هایی بیان کرده بود سهامدارانی که در دام کلاهبردارانی که آنها را به خرید و فروش سهامی ترغیب کرده‌اند افتاده‌اند، می‌توانند با مراجعه به پلیس فتا و دادسرای جرائم رایانه‌ای پیگیر زیان وارد شده به خود باشند. او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته بود سیگنال‌دهی به هیچ‌وجه مورد تایید سازمان بورس نیست و تنها شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند.

به گفته مدیر روابط عمومی سازمان بورس حتی این شرکت‌ها نیز از تحلیل و برداشت‌های خود درخصوص انتخاب و پیشنهاد نماد استفاده می‌کنند. بعد از مطرح شدن این صحبت‌ها در سایت‌ها و کانال‌های خبری تلگرام، کاربران علاقه‌مند به حوزه بورس با به اشتراک گذاشتن این صحبت‌ها، این موضوع را مطرح می‌کردند که به جای معرفی کلاهبردارانی که ما را به خرید و فروش سهام ترغیب کرده‌اند به پلیس فتا، باید برویم سراغ آنهایی که مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کردند و آنها را به پلیس فتا معرفی کنیم که با سرمایه‌های مردم از همه جا بی‌خبر که برای حفظ پولشان در استرس بودند بازی کردند.

البته مثل همیشه بودند کاربرانی که با زبان طنز انتقادهای خود را در توییتر مطرح می‌کردند. آنها با بیان اینکه باید برگردیم به اوایل سال جاری تا اسم و رسم مسوولانی که مردم را بدون اینکه هیچ زیرساختی برای آموزش آنها فراهم کنند به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت کردند پیدا کنیم. عده‌ای دیگر هم از این موضوع نوشتند که باید کمپینی راه‌اندازی کنیم و با جمع‌آوری امضا از دعوت‌کنندگان مردم به سرمایه‌گذاری در بورس به پلیس فتا شکایت کنیم. و البته می‌گفتند که سند و مدرک هم موجود است.