نقشه نیمروز 23 مهر 99

تحلیل بورس امروز | حاشیه‌های بازار

14:50 - 1400/01/21
امروز هم دوباره در روز پایانی هفته شاخص کل با افت قابل توجهی همراه شد. در این میان اما حاشیه‌ها همچنان روی دادوستدها تاثیرگذارند.
تحلیل بورس امروز | حاشیه‌های بازار

دنیای بورس | صف فروش خودرویی‌ها که در همان دقایق ابتدایی شکل گرفت، بر کل معاملات امروز سایه انداخت تا شاخص‌کل بیش از 18 هزار واحد افت داشته و دوباره به میانه های کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بازگردد.  درخواست وزارت صمت از مجلس برای قیمت گذاری خودرو 5 درصد زیر نرخ بازار مورد موافقت مجلس قرار نگرفت  و برخی صف فروش سنگین خودرویی‌ها را با این موضوع مرتبط می دانند. در حالی که تقاضای خرید برای خودروسازان به خصوص دو نماد «خودرو» و «خساپا» در روزهای اخیر بالا بود و روز گذشته نیز خبری از حجم بالای عرضه نبود، صف فروش این گروه آن هم در دقایق ابتدایی دوره پیش گشایش قابل تامل است. در هر حال با وجود این صف فروش‌ها و در حالی که دلار نیمایی همچنان در حال رکوردشکنی است، نماگر بازار بیش از یک درصد افت داشت.

در بین نمادهای پربیینده، امروز «شپنا» توانست باردیگر رکورددار بیشترین ارزش معاملات باشد به نحوی که بیش از هزار میلیارد تومان از سهام آن دادو ستد شد و عمده معاملات آن در سقف قیمتی انجام شد.

پالایش نفت تهران (دیگر نماد پرتقاضای امروز)، صندوق واسطه گری مالی یکم و پالایش نفت بندرعباس دیگر نمادهایی بودند که ارزش معاملات بالایی به ثبت رساندند. در بین نمادهایی که بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساندند باز هم «شپنا» در صدر قرار داشت و بانکی ها در رتبه های بعدی قرار داشتند. ارزش معاملات خرد به حدود 10 هزار و 800 میلیارد تومان رسید.

 

حاشیه های تاثیرگذار بازار

مجمع عمومی «شستا» در حالی امروز برگزار شد که سهامداران این شرکت، حق انتخابی نداشتند و امکان فروش سهام قبل از برگزاری مجمع نبود چرا که از 16 شهریورماه وضعیت این نماد به حالت متوقف درآمده است. در نهایت با برگزاری این مجمع، سرمایه گذاری تامین اجتماعی به ازای هر سهم 120 تومان سود تقسیم کرد. به گفته محمد رضوانی فر، مدیرعامل «شستا» سود این شرکت از طریق سجام پرداخت می‌شود و نماد هفته آتی بازگشایی خواهد شد.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس نیز از این گفت که مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی باید امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم شود، به همین دلیل به نظر می‌رسد از ابتدای آبان‌ماه شاهد بازگشایی نماد صندوق پالایشی یکم «پالایش» و انجام معاملات آن در بورس خواهیم بود.