بازار ارز و سکه | پیش بینی امروز قیمت دلار

14:50 - 1400/01/21
امروز قیمت دلار متاثر از چه عواملی میتواند افزایش یا کاهش یابد.

به گزارش «دنیای بورس»، اقتصاد نیوز نوشت: مرز ۳۰ هزار تومانی در بازار ارز از اهمیت زیادی برخوردار بود، به طوریکه با شکست آن قیمت تا نزدیکی کانال ۳۲ هزار تومانی بالا رفت. در حال حاضر معامله گران ارزی باور دارند، نقطه حساس بعدی برای بازار۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان است.

معامله گران افزایشی در مورد شکست احتمالی نقطه یاد شده دو دیدگاه دارند. عده ای معتقدند، بازار چند روز در کانال 31 هزار تومان نوسانات محدودی از جنس روز سه شنبه خواهد داشت و به یکباره با یک فاند خبری افزایشی اقدام به شکست نقطه یاد شده خواهد کرد. در واقع این گروه انتظار دارند، بدون اینکه قیمت دچار نوسانات کاهشی زیادی شود،سوخت گیری به سوی قیمت های بالاتر را کلید بزند. در مقابل دسته دیگری باور دارند، دلار از الگوی رشدی تبعیت خواهد کرد که در کانال 29 هزار تومانی پشت سر گذاشت.

این گروه معتقدند، دلار قبل از ورود به کانال 32 هزار تومان یک ریزش به سمت ابتدای مرز 30 هزار تومان را تجربه خواهد کرد و پس از آن، با قدرت از کانال 32 هزار تومان عبور خواهد کرد، درست همانطور که این ارز در هفته گذشته از کانال 29 هزار تومان دچار ریزش شد و به کانال 27 هزار تومانی رفت، ولی به سرعت با بازگشت به کانال29 هزار تومان، زمینه شکست سنگین مرز 30 هزار تومانی را فراهم کرد.

در مقابل معامله گران افزایشی، کاهشی های بازار قرار دارند؛ البته کاهشی ها نسبت به قبل در مورد وقایع بازار با احتیاط بیشتری نظر می دهند. این گروه عنوان می کنند که دلار بدون حمایت بنیادی با افزایش قابل توجهی مواجه شده است. آن  ها چنین رشدی را بیشتر ناشی از عوامل روانی و جوسازی های سیاسی می دانند و اذعان دارند که دلار حتی اگر کمی بیشتر رشد کند، سرانجام دچار ریزش سنگینی خواهد شد.

البته بسیاری از آن ها، انتظار ریزش دلار از مرز 30 هزار تومان را داشتند ولی ورود قوی این ارز به کانال بالاتر، اکنون تردید آن ها در مورد افت قیمت را بالاتر برده است. با این حال، کسانی که از خرید دلار در کانال های پایین تر جا مانده اند، اطمینان زیادی برای خرید در چنین سطوح قیمتی را ندارند

دسته دیگری از کاهشی ها به اظهارات روزهای اخیر بازارساز اشاره می کنند. آن ها عنوان می کنند که بانک مرکزی طی دو روز حدود 160 میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه کرده است و در روز دوم تنها یک میلیون و پانصدهزار دلار از این میزان عرضه، تقاضای خرید پیدا کرده است.

به باور آنها، این مساله نشان می دهد که حداقل افزایش قیمت ارز از جنس افزایش تقاضا برای اسکناس آمریکایی در بازار داخلی نیست و ممکن است این رشد تحت تاثیر تقاضای حواله ای باشد. به باور آنها اگر مشکل خاصی در سمت حواله ارز وجود  نداشته باشد، به تدریجی دلارهایی که در بازار متشکل عرضه می شوند، سر کف بازار در خواهند آورد و در نتیجه قیمت دچار نزول خواهد شد.

باید در نظر گرفت که نوع عرضه بازارساز در بازار متشکل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بازارساز تنها در صورتی می تواند مدیریت نوسان بازار را به دست بگیرد که با قیمت هایی نزدیک به بازار ازاد اقدام به عرضه ارز کند. در غیر اینصورت تنها با ایجاد رانت زمینه ساز هدررفت منابع ارزی خواهد شد.

ریسک سفته‌بازی سکه و دلار

  • مسعود حقیقت طلب

 به باور بسیاری از کارشناسان در سال ۱۳۹۷ تحولات ناشی از خروج ایالات متحده از برجام، در نرخ ارز نمود یافت و پس از آنکه نرخ در آن سال به ثبات رسید، سطح نرخ ارز حقیقی در هماهنگی با مقتضیات اقتصاد ایران بود. به عبارت دیگر با کنار گذاشتن سیاست مداخله ارزی، ریال مانند گذشته بیش از حد ارزش‌گذاری نشده بود. اما وضعیت فعلی نرخ‌ها در بازار چگونه است؟

اگر واقعیت نرخ ارز در سال ۹۷ را بپذیریم و آن نرخ را با میزان تورم  دو سال گذشته تعدیل کنیم، به سطحی می‌رسیم که نرخ‌های فعلی بازار سبقت بسیار زیادی از آن گرفته‌اند. این امر نشان می‌دهد که فعالان بازار،‌ در حال پیش‌خور کردن اتفاقات آتی روی نرخ ارز هستند. همین اتفاق در بهار سال جاری برای بورس افتاد. در آن زمان نیز بسیاری از کارشناسان مستقل به خارج شدن بیش از حد بازار سهام از سطح فاندامنتال آن هشدار دادند و در نهایت نیز بازار قریب ۳۰ درصد ریزش کرد.

به نظر می‌رسد حالا این اتفاق در حال رخ دادن در بازار ارز است. از آنجا که مردم پناهگاهی برای ریال متصور نیستند هر بار به سمت یک بازار یورش می‌برند و قیمت را در آن بازار بیش از حد مبتنی بر واقعیات، افزایش می‌دهند، اما دیر یا زود آن بازار با فروکش تقاضا مواجه می‌شود.

در مورد ارز، بسیاری به این نکته اشاره دارند که پیش‌خور شدن اتفاقات آتی بیشتر مبتنی بر تداوم دوره ریاست‌جمهوری ترامپ و ادامه عدم فروش نفت و تحریم حداکثری بانکی است. به عبارت دیگر انتظارات فعالان اقتصادی روی بدترین سناریوی ممکن جا خوش کرده است.

این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان از فاصله معنادار بایدن در انتخابات ماه آتی دارد و حتی برخی پا را فراتر از پیروزی بایدن و مساله را چگونگی پذیرش ترامپ بر پایان ریاست‌جمهوری‌اش می‌دانند. هر چند همگی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به تحولات سه سال اخیر، بایدن برجام را در سطح دوره اوباما عملیاتی نمی‌کند، اما اقداماتی انجام خواهد داد تا نشان دهد قول انتخاباتی خود مبنی بر بازگشت به برجام را به انجام رسانده و متحدان خود را در دنیا بار دیگر پشت‌سر خود داشته باشد.

این اقدامات می‌تواند شامل مجوزهایی برای فروش نفت یا آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران برای تداوم گفت‌وگو‌ها ذیل برجام باشد. هر کدام از این گزینه‌ها به معنی کاهش فشار ظالمانه حداکثری است که ترامپ بر اقتصاد ایران روا داشته و بدون تردید به تغییر وضعیت موجود می‌انجامد.

اما گویا این سناریو در انتظارات فعالان بازارهای ایران نمود نیافته است و افکارسنجی‌های رسمی و غیر‌رسمی نیز نشان از آن دارد که بیشتر ایرانیان بدون توجه به نظرسنجی‌های انتخاباتی معتقد به تداوم دولت فعلی آمریکا هستند.

از این رو این احتمال بسیار قوی است که با تغییری در ماه آینده، انتظارات کنونی به‌سرعت معکوس شود و این امر باعث شود در بازار ارز نیز شاهد اتفاقی باشیم که از سه ماه گذشته در بازار سرمایه رخ داد و بازار سکه هم به تبع بازار ارز در مسیر نزولی قرار گیرد. در این صورت ساختن یک پناهگاه ریالی مناسب همراه با تغییر این انتظارات می‌تواند وضعیت باثباتی را در تمام بازارهای دارایی حداقل در میان‌مدت ایجاد کند.

گزارش دو | کاهش دامنه نوسان در بازار دلا‌ر

همچنین دنیای اقتصاد نیز در مطلبی نوشت: روز سه‌شنبه زمانی برای کوتاه شدن بازه نوسان دلار بود. اسکناس آمریکایی در این روز در دامنه‌ای ۲۰۰ تومانی تغییرات محدودی را به ثبت رساند؛ حال آنکه روز دوشنبه دامنه نوسان بازار بیش از هزار تومان بود. بازگشت آرامش به بازار در کانال ۳۱ هزار تومان، تا حد زیادی ناشی از نوع قیمت‌گذاری صرافی‌های بانکی بود که قیمت فروش دلار خود را به بازار آزاد نزدیک کردند. این امر موجب شد انگیزه بازیگران رسمی برای عرضه ارز بیشتر شود. همچنین دیروز بازارساز اقدام به عرضه ۷۸ میلیون دلار کرد که چندان مورد استقبال متقاضیان قرار نگرفت.

در چهارمین روز هفته، روند بازار ارز و سکه آرام‌تر شد؛ دلار در دامنه بسیار محدود ۳۱ هزار و ۶۰۰ تا ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان کرد و در نهایت حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود. دلار در روز چهارم هفته توانست به روند افزایشی خود ادامه دهد.

با این حال، کاهش سرعت رشد قیمتی این ارز موجب شد که کمی انتظارات صعودی بازار تعدیل ‌شود. برخی از فعالان عنوان می‌کردند عامل کاهش سرعت رشد اسکناس آمریکایی، ورود ارزهای عرضه شده توسط بانک مرکزی به بازار آزاد بوده است. بانک مرکزی روز دوشنبه اعلام کرد ۸۵ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی عرضه صورت داده است. برای بسیاری از فعالان عجیب بود که با وجود این سطح از عرضه ارز، در سومین روز هفته، قیمت دلار نوسانات افزایشی زیادی را به ثبت رساند.

عده‌ای از فعالان در آن مقطع زمانی عنوان می‌کردند بسیاری از خریداران حاضر نشده‌اند اقدام به فروش ارز خریداری شده در بازار آزاد کنند. روز سه‌شنبه عقیده متفاوتی وجود داشت و برخی از فعالان عنوان کردند که صرافی‌ها اقدام به فروش ارز خریداری‌شده در بازار کردند.

در واقع ارز عرضه شده در روز دوشنبه، در همان روز اثر خاصی بر قیمت دلار نگذاشت، ولی یک روز بعد موجب شد دامنه نوسانات کاهش پیدا کند، چرا که این ارز با تاخیر به بازار آزاد رسید. به گفته برخی فعالان، بازیگران رسمی قصد داشتند با قیمت‌های بالاتری نسبت به روز دوشنبه ارز خریداری شده از بانک مرکزی را در بازار به فروش برسانند و این امر در روز سه‌شنبه صورت گرفت.

در روزی که تغییرات قیمتی دلار کاهش یافت، سکه امامی هم نوسان زیادی را تجربه نکرد و عمدتا در اوایل کانال ۱۶ میلیون تومانی معامله شد. کف قیمت سکه در روز گذشته حدود ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و سقف قیمت نیز در حوالی ۱۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار داشت. ساعت ۴ بعدازظهر در بازار آزاد معاملات عمده، سکه با قیمت ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که ۲۵۰ هزار تومان بیشتر از روز سوم هفته بود.

دیروز طلای جهانی هم نوسان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و حدود ساعت ۴ بعدازظهر حتی زیر محدوده هزار و ۹۱۰ دلاری معامله می‌شد. به این ترتیب، می‌توان گفت دیروز طلای جهانی هم محرک خاصی برای افزایش قیمت سکه نبود و بیشتر این فلز گرانبها را تحت فشار کاهشی قرار داده بود. سکه در این شرایط با کمک رشد محدود دلار و انتظارات افزایشی معامله‌گران خود توانست بالای کانال ۱۶ میلیون تومان باقی بماند.در بازار خرد هم سکه با ارقام بالاتری نسبت به معاملات عمده به فروش می‌رفت.

به‌عنوان مثال، برخی صرافی‌ها قیمت فروش سکه به افراد عادی را بالای ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین کرده بودند. همچنین روز گذشته روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که این نهاد در دومین روز اجرای سیاست جدید ارزی حدود ۷۸ میلیون دلار ارز در بازار عرضه کرده است؛ درحالی‌که این عرضه فقط با تقاضایی در حدود ۵/ ۱ میلیون دلار توسط صرافی‌ها روبه‌رو شده است.

قیمت صرافی‌های بانکی به بازار نزدیک شد

از نگاه برخی فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب شد نوسانات بازار ارز در روز سه‌شنبه به اندازه کمتری برسد، بازی‌خوانی بازارساز و عرضه ارز با قیمت‌هایی نزدیک به نرخ بازار بود. دیروز صرافی ملی در کمترین حالت قیمت ۳۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را برای دلار ثبت کرد.

در بالاترین حالت هم صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را بسیار نزدیک به بازار آزاد و روی عدد ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان قرار دادند. این ارقام بسیار بالاتر از نرخ فروش روز دوشنبه در صرافی‌های بانکی بودند. به‌عنوان مثال، ساعت ۴ بعدازظهر عدد ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومانی بر تابلوی صرافی‌ها ثبت شده بود که هزار و ۱۰۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

گروهی از فعالان تصور می‌کردند افزایش ۶/ ۳ درصدی دلار بر روی تابلوی صرافی‌های بانکی موجب شود قیمت دلار در بازار آزاد رشد زیادی را تجربه کند. با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و حتی بازار ارز آرام‌تر شد. به‌نظر می‌رسد،‌ انگیزه عرضه ارز در نرخ‌های نزدیک به بازار برای صرافی‌ها بیشتر شده بود.

از طرف دیگر، متقاضیان کمتری برای خرید ارز ارزان روز سه‌شنبه به خیایان فردوسی مراجعه کردند. به این ترتیب، می‌توان گفت یکی از دلایل افت نوسان در روز چهارم هفته، بالا رفتن قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بود. روز دوشنبه بازارساز نرخ دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی را کاهش داد ولی در بازار آزاد قیمت‌ها با سرعت زیادی سیر صعودی گرفتند.

دو فرضیه در بازار ارز

بسیاری از معامله‌گران شگفت‌زده شدند که چرا عرضه ۸۵ میلیونی دلار در روز دوشنبه نه تنها منجر به تعدیل قیمت‌ها نشد، بلکه با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز همراه بود. فعالان ارزی دو فرضیه را مطرح کردند. گروهی باور داشتند،‌ متقاضیان زیادی در بازار وجود داشتند که عرضه ارز توسط بازارساز را بلعیدند.

با این حال، گروهی هم باور داشتند عرضه ارز توسط صرافی‌ها جذب شده است ولی آنها تصمیم گرفتند اقدام به فروش نکنند. ممکن است مسائل اداری یا تصمیم برای فروش در قیمت‌های بالاتر مانع از عرضه این ارز به بازار در روز دوشنبه شده باشد.

گروهی از معامله‌گران اعتقاد داشتند، دلار‌های عرضه‌شده توسط بانک مرکزی در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه توسط صرافی‌ها روانه بازار آزاد شدند و همین مساله منجر به آرام گرفتن قیمت‌ها شد. این در حالی بود که عده‌ای هم اعتقاد داشتند، پس از چند روز افزایش قیمت، طبیعی بود که بازار یک روز را برای استراحت و سوخت‌گیری دوباره انتخاب کند.

روز سه‌شنبه هم گفته شده بود ممکن است صرافی‌ها ارز خریداری شده در بازار متشکل را به فروش نرسانده باشند. ممکن است آنها به دلیل نیازهای ارزی خود اقدام به نگهداری ارز خریداری شده کرده باشند یا اینکه به‌دلیل اینکه حدس می‌زنند قیمت‌ها ممکن است طی روزهای آتی رشد بیشتری را تجربه کند، ترجیح داده باشند با تاخیر، اقدام به فروش کنند.

اگر چنین اتفاقی واقعا در بازار رخ داده باشد، باید انتظار افت قیمت دلار و افزایش عرضه ارز از اواخر هفته جاری را داشت. چراکه گفته می‌شود صرافی‌ها تنها تا سه روز می‌توانند ارز خریداری شده را به فروش برسانند.در این میان، رئیس کانون صرافان هم از احتمال افت قیمت‌ها خبر داد.

به گزارش افکار نیوز، کامران سلطانی‌زاده، رئیس کانون صرافان با بیان اینکه توافق رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بانک مرکزی و بانک تجارت عراق، سیگنال خوبی را به فعالان بازار ارز مخابره کرد، گفت: هر فعالیتی در مورد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در نقاط مختلف دنیا، به عمق‌بخشی به بازار ارز کمک خواهد کرد؛ این در حالی است که  این منابع آزاد شده در اختیار چرخه تأمین ارز قرار خواهد گرفت.

رئیس کانون صرافان افزود: از سوی دیگر، آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران کمک شایانی به تامین منابع مالی بانک مرکزی جهت تامین نیازهای ارزی کشور در بخش‌های مختلف خواهد کرد و بر همین اساس، آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در عراق، خبر مساعد و خوبی است و می‌توان امیدوار بود که دسترسی به منابعی که آزاد شده می‌تواند در تعدیل نرخ ارز و افزایش اعتماد فعالان و خریداران در بازار ارز کمک کند.