تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی به کجا رسید

دو مصوبه مهم شورای عالی بورس را بخوانید

14:50 - 1400/01/21
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دو مصوبه جدید شورای عالی بورس در مورد سهام عدالت و حداکثر مالکیت در تاسیس شرکت های تامین سرمایه را اعلام کرد.
دو مصوبه مهم شورای عالی بورس را بخوانید

به گزارش «دنیای بورس»، حسن قالیباف اصل با اشاره به جلسه دیروز شورای عالی بورس و دو مصوبه جدید مربوط به فرآیند داد و ستد سهام عدالت و تاسیس شرکت های تامین سرمایه به سنا گفت: درحالی ۲۷ شرکت آماده پذیرش در بورس شده اند که طبق آیین نامه مرداد، شرکت های سرمایه گذاری استانی موظف به شناسایی و ثبت اسامی سهامداران در سامانه بودند و باید برای انتخاب هیات مدیره ، سهامداران را به مجمع دعوت کنند.

وی ادامه داد: شرکت های سرمایه پذیر هم باید سود همه سهامداران را از طریق پرداخت به انتخاب کنندگان روش مستقیم و واریز به شرکت های سرمایه گذاری استانی برای گروه مدیریت غیرمستقیم پرداخت کنند.

قالیباف اصل افزود: مصوبه دوم مربوط به اصلاح مصوبات سال ۹۱ شورای عالی بورس درباره امکان مالکیت حداکثر ۳۵ درصد سهام توسط تاسیس موسسین شرکت تامین سرمایه بود. بنابراین موسسین شرکت های تامین سرمایه سهامی عام در قالب یک یا چند گروه می توانند حداکثر ۶۰ درصد سهام یک شرکت تامین سرمایه مالک و ۴۰ درصد را پذیره نویسی کنند. همچنین امکان حضور همزمان در دو هیات مدیره شرکت های تامین سرمایه نیست.

 ٣۵ هزار میلیارد پول نزد کارگزاری‌ها مانده است | این نقدینگی منتظر است که به بازار برگردد

علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران درباره عوامل موثر در رشد شاخص طی دو روز گذشته گفت: قیمت سهام به عوامل متعدد اقتصادی و غیر اقتصادی وابسته است و تحت تاثیر تمام مولفه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد. انتظارات آتی بر روی قیمت سهام اثرگذار است بنابراین از قیمت ارز هم اثر می‌پذیرد چراکه برخی از شرکت‌ها صادراتی هستند و یا ارزش‌های جایگزینی شرکت‌ها را متاثر می‌کند.

وی افزود: رشد شاخص به عوامل سودآوری شرکت‌ها مرتبط است. انتشار عملکردهای واقعی شرکت‌ها نشان‌دهنده این است آنها وضعیت خوبی داشتند یا اینکه رو به بهبود بوده‌اند. کسی که منابع نقدی آزاد در اختیار دارد بازارها را مقایسه و تصمیم‌گیری می‌کند. بازارهای دیگر هم ریسک‌های مرتبط به خود دارند و در سطح اشباع قرار گرفتند یا اینکه سرمایه گذاری در برخی از بازارها غیر قانونی است. بنابراین مردم بازاری را انتخاب کردند که با شفافیت حداکثری نسبت به سایر بازارها، نقدشوندگی بیشتری هم دارد و کمک کننده تولید است. سرمایه گذاری در این بازار به نفع ایجاد رفاه، اشتغال و ثروت اجتماعی خواهد بود.

 اصلاح قیمت ها ادامه دارد

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا دوره اصلاح قیمت شرکت‌ها به پایان رسیده، توضیح داد: شرایط هر شرکتی با دیگری متفاوت است و اصلاح قیمت یک موضوع کلی نیست. ممکن است برخی از شرکت‌ها هنوز هم اصلاح قیمت داشته باشند. 75 درصد ارزش بازار را 35 شرکت تشکیل می‌دهند، عمده این شرکت‌ها اصلاح زیادی انجام نداده‌اند. ممکن است برخی از شرکت‌ها هم که رشد غیر منطقی داشتند اصلاحاتی را انجام داده و اصلاحات جزیی دیگری را هم نیاز داشته باشند. بنابراین نمی‌توان بطور کلی گفت همه شرکت‌ها اصلاح انجام داده‌اند و دیگر دوره اصلاح تمام شده است.

تازه ترین خبر از تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی

صحرائی درباره تخصیص یک درصد صندوق توسعه ملی هم گفت: بخش اول این اقدام یعنی فرایند تبادل در حال انجام است. انتقال یک درصد از صندوق توسعه ملی مسیر اداری دارد و باید قراردادی با صندوق تثبیت منعقد شود که این مراحل در حال انجام است.

عدم خروج نقدینگی از بورس

وی در خصوص خروج نقدینگی بعد از دست دادن کانال دو میلیون واحدی شاخص هم توضیح داد: با اینکه فروش انجام شد اما بسیاری از نقدینگی‌ها از بازار خارج نشد و وارد سایر ابزارها مانند اوراق شده و منتظر است تا به بازار برگردد البته بسیاری از این نقدینگی ها برگشته و پول‌ها نزد کارگزاری مانده‌ است. در حال حاضر 35 هزار میلیارد نقدینگی نزد کارگزاری‌ها مانده و وارد سایر ابزارها شده‌ است.

مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه در همان زمان هم که شاخص دو میلیونی بود به مردم توصیه کردیم با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند، تاکید کرد: مردم بویژه سهامداران خرد باید با مطالعه و مشورت وارد بازار شوند چراکه بورس یک بازار تخصصی است و همه دانش لازم برای فعالیت در این بازار را ندارند. اگر این مسیر برای آنها فراهم نیست با ابزارهای غیر مستقیم وارد بازار شوند.

صحرائی اضافه کرد: بارها توصیه شد پس انداز‌ها را وارد بازار کنند و برای خرید سهام از بنیادی بودن شرکت‌ها اطمینان حاصل شود. اگر مردم سهام شرکت‌های بنیادی را خریده‌اند در این شرایط نباید نگران باشند چراکه بازده سرمایه گذاری در بورس بصورت مقایسه‌ای با سایر بازارها در میان مدت بیشتر است و به وضعیت خود برمی‌گردد. مگر اینکه سهم‌هایی را بدون مطالعه در پیروی از فضای مجازی انتخاب کرده باشند و بنیاد آن شرکت‌ها مشکل داشته باشند و مشمول ماده 141 شده باشند.

راه حل رفع نگرانی مردم

وی در خصوص اینکه آیا می‌‌توان از دولت در برابر دعوت گسترده‌ای که از مردم به بورس داشته، انتظار حمایت داشت؟ توضیح داد: دولت به کسی درباره بورس تضمینی نداده و همواره اعلام می‌‌شد کسی نمی‌تواند سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند. دولت در کنار اینکه اعلام کرده در مقایسه با سایر بازارها، بازار سرمایه را انتخاب کنید. اکنون هم بطور جدی وظیفه صیانت از سهمامداران را برعهده گرفته‌ است. 

وی افزود: مقرراتی تسهیل شده که نقدشوندگی را تضمین می‌کند و توسط بازارگردانی، سهام خزانه، اوراق و ... انجام می‌شود. اگر این اطمینان ایجاد شود که نقدشوندگی تمام و کمال است، نگرانی مردم برطرف می‌شود. اعتماد مردم در ادبیات مالی نقدشوندگی است اما تمام افراد خود برای سهامداری تصمیم می‌گیرند.

صحرائی گفت: این‌گونه نیست که هر کسی بصورت تصادفی نسبت به خرید هر سهمی تصمیم بگیرد و بعد بگوید چون دولت دعوت کرده حالا باید سود را تضمین کند. دولت  اعلام کرده وظیفه صیانت یعنی قانون‌گذاری را برعهده دارد که در این زمینه اقداماتی را انجام داد از جمله معافیت‌های مالیاتی که در این بخش شرکتی در سال 99 عرضه اولیه شود به سوابق گذشته مالیاتی آن مراجعه نخواهد شد.

نقش منفی حقوقی ها واقعیت دارد؟

محسن خدابخش درباره شرایط دیروز بازار و ادعای دوباره برخی مبنی بر نقش منفی برخی حقوقی ها در تخریب روند عادی معاملات از طریق عرضه های آبشاری به بورس پرس ، گفت: چنین ذهنیتی درست نبوده و صحت ندارد. چرا که فعالان حقوقی با خرید سهام و انجام بازارگردانی به حمایت از بازار ادامه می دهند . به طور مثال ، فروش دیروز حقوقی ها در سهم فولاد مبارکه، معادل یک چهارم حقیقی ها بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر فعالان حقوقی مانند دیگر حقیقی ها در انجام معاملات ، مستقل بوده و براساس برنامه ها ، اقدام می کنند و اگر دست به فروش سهام نزنند ، متقاضیان خرید سهام با حضور در صف های طولانی ، گلایه مند شده و می گویند چرا سهام عرضه نمی شود؟ بنابراین برخی به جای تشکر از حقوقی ها در عرضه سهام شرکت های صف خرید ، مدعی می شوند که چرا سهام فلان شرکت عرضه شد ؟

 خدابخش در برابر این سئوال که عامل افزایش عرضه های در نیمه دوم معاملات دیروز چه بود به بورس پرس توضیح داد: واقعیت این است که نوسان بازار ارز و دلار ، اثر مستقیمی بر همه بازارها از جمله بازار سهام دارد و در روزهای گذشته با رشد بی سابقه ایی روبرو شد ولی هنوز فعالان بازار سرمایه در تثبیت قیمت های جدید ، تردید دارند و کاهش اندک دیروز دلار ، موجب تشدید این تردید شد.

 توضیحاتی تکمیلی مدیر نظارت بر بورس ها

 براساس این گزارش، در پی انتشار این خبر ، خدابخش در توضیحاتی تکمیلی به بورس پرس اعلام کرد: نکته اصلی نکات فوق این بود که دو قطبی کردن بازار و حقیقی و حقوقی شدن معاملات به نفع کس و گروه و کلیت بازارسرمایه نیست و باید از نگاه نادرست فاصله گرفت.

 وی ادامه داد: سازمان بورس نه تنها با عرضه های آبشاری فعالان از جمله حقوقی ها بلکه با هرگونه عرضه سهام با هدف ایجاد نوسان در قیمت ها و آشفته کردن بازار به شدت برخورد می کند و هیچ تعارفی هم با هیچ گروهی ندارد اما از سوی دیگر گلایه سهامداران حاضر در صف خرید سهام شرکت های غیر ارزنده نسبت به عرضه سهام توسط حقوقی ها هم درست نیست.

 خدابخش افزود: اگر سهمی ارزنده بوده و سهامداران با حضور در صف خرید مثلا" 100 میلیون سهمی ، خواهان آن هستند ، نباید حساسیتی به عرضه بخشی از صف خرید داشته باشند.