نقشه نیمروز 22 مهر 99

تحلیل بورس امروز | تداوم صف های خرید

14:50 - 1400/01/21
قیمت دلار همچنان نقش مهمترین محرک بازار را با خود یدک می‌کشد. در این میان اما تداوم صف های خرید در برخی نمادها همچون ایران خودرو دنبال میشود.
تحلیل بورس امروز | تداوم صف های خرید

دنیای بورس | بالا و پایین بازار امروز نتیجه خاصی در بر نداشت تا شاخص کل درجا بزند. رشد حدود 5 هزار واحدی ابتدای صبح در ادامه و با عرضه صف خرید «خودرو» به افت حدود 11 هزار واحد رسید. با این حال با بازگشایی بازار ارز و رسیدن نرخ دلار در صرافی بانک ملی به عدد 31600 تومان، حجم تقاضا دوباره در بازار افزایش یافت تا شاخص کل فقط رشد 132 واحد را به ثبت برساند.

با این حال شاخص‌کل هم‌وزن حدود 0.5 درصد کاهش یافت، نشان دهد کلیت بازار همچنان نسبت به آینده بازار ارز و تصمیمات بازارساز با دیده تردید می نگرد.  اگرچه صحبت از تزریق روزانه 50 میلیون دلار در بازار ارز مطرح شده است و از سمت عراق و کره جنوبی خبرهایی مبنی بر بازگشت ارز مطرح شده است اما صرافی بانک ملی امروز نزدیک به 1100 تومان قیمت دلار را بالا برد و این در حالی است که اختلاف نرخ خرید و فروش در این صرافی به حدود دو هزار تومان رسیده است.

به غیر از دلار که به عامل اصلی تحرکات در بورس تبدیل شده است، تداوم صف خرید برخی نمادها نیز بر جو بازار تاثیر قابل توجهی دارد. در جریان معاملات امروز صف خرید «خودرو» عرضه شد و هم زمان با این موضوع، میزان فروش‌ها در کلیت بازار افزایش یافت. در مقابل با سنگین‌تر شدن صف خرید «شپنا» و همچنین افزایش تقاضا برای ایران خودرو و تشکیل صف خرید مجدد بر روی این نماد، دوباره جو روانی حاکم بر بازار مساعد شد و شاخص توانست راه رفته را بازگردد.

همانند روز گذشته، با مبادله 2 میلیارد از سهام ایران خودرو، این شرکت بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند. «خساپا» نیز با اختلاف اندکی در رتبه بعدی قرار گرفت. در سوی دیگر پالایش نفت اصفهان بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. ارزش معاملات خرد امروز به حدود 13 هزار میلیارد تومان رسید که کمتر از دو روز گذشته است.