استراتژی امروز | مهمترین نکته که سهامداران باید بدانند

14:50 - 1400/01/21
مهمترین نکته که امروز باید سهامداران بدانند.
  • علیرضا صبحی کمال | کارشناس بازار سرمایه

یکی از مباحث بسیار پرکاربرد که تقریبا هر فعال بازار سرمایه باید با آن آشنا باشد و در معاملات خود آن را رعایت کند موضوع خرید پله‌ای است.

به‌عنوان مثال فرض کنید که شما به روند صعودی یک سهم در بلند مدت اطمینان داشته و قصد سرمایه‌گذاری در آن سهم را به دید بلند مدت دارید اما در مورد روند کوتاه مدت ممکن است کمی شک کنید و احتمال یک اصلاح قیمتی را در نظر بگیرید؛ اما اگر شما از احتمال اصلاح قیمتی چشم پوشی کنید ممکن است تمام سرمایه خود را وارد سهم کرده و بعد در کوتاه‌مدت سهم اصلاح قیمتی کند و شما متضرر شوید اما برای اینکه ریسک سرمایه‌گذاری خود را کم کرده و احتمال ضررهای زیاد را کم کنید می‌توانید به‌صورت پله‌ای اقدام به خرید سهم کرده و در اصطلاح میانگین کم کنید (averaging down). در خرید پله‌ای شما می‌توانید سرمایه خود را در دو یا سه پله با وزن‌دهی‌های مختلف در هر پله وارد سهم کنید.

با یک مثال بیشتر با خرید پله‌ای آشنا شویم:فرض کنید می‌خواهیم ۱۰۰۰ برگ سهم در قیمت ۱۰۰۰تومان خریداری کنیم اگر قیمت سهم بعد از خرید به ۸۰۰ تومان برسد بدون در نظر گرفتن کارمزد معاملات ما ۲۰ درصد ضرر کردیم و در صورتی که دوباره قیمت بتواند به ۱۰۰۰ تومان برسد ما سر به سر می‌شویم.

اما فرض کنید که ما می‌خواهیم در دو پله با وزن‌های یکسان این سهم را خریداری کنیم، به‌عنوان مثال ۵۰۰ برگه سهم در قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری می‌کنیم و ۵۰۰برگ سهم نیز در قیمت ۸۰۰ تومان. کاملا مشهود است که در این مثال نقطه سر به سر ما کاهش یافت و به قیمت ۹۰۰ تومان رسید