توییت بازان بورسی | قیاس سهام عدالت با تتلو!

14:50 - 1400/01/21
کاربران در شبکه های اجتماعی درباره بورس و فرابورس چه نوشتند.

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای‌اقتصاد نوشت: صعود نماگر اصلی بورس تهران دوام نیاورد و شاخص کل سهام در پایان معاملات دیروز با ۱/ ۱ درصد کاهش به یک میلیون و ۵۷۹ هزار عقب‌نشینی کرد. آن دسته از فعالان بازار سرمایه که در فضای مجازی نیز حضور دارند در حالی که چند روزی از بهبود حال و روز بورس سرخوش بودند، با اتفاق دیروز گلایه‌ها را آغاز و از دور باطلی که بازار در آن گیر کرده است، انتقاد کردند.

یکی از آنان که در توییتر فعال است پرسید: «چه خبره تو این ‎بازار سرمایه؟ کسی می‌دونه به ما هم بگه وجدانن» «مهدی» نیز اعتراضش به گرانی‌های اخیر را با انتقاد از وضعیت بازار سرمایه یکی کرد و نوشت: «ضعیف‌ترین ماشین چینی رو می‌خریدیم الان ۳-۴ برابر شده بود فعلا تو باتلاق ضرر گیر کردیم. حقوقی هم از نامردی کم نمی‌ذاره فقط خدا کنه این ۸ ماه زودتر بگذره.»

کاربری با نام «فیروزه» این‌گونه لب به گلایه گشود: «قشنگ مثل فشنگ بازار دستشونه هر گروه که تمایل داشتن سبز می‌کنن هر گروه نه قرمز می‌کنن» یکی دیگر از کاربران اما همه تقصیرها را به گردن سهام عدالت انداخت و گفت: «کاری که ‎سهام عدالت با ‎بورس کرد، تتلو با موسیقی ایران نکرد!»

یکی دیگر از کاربران در فضای مجازی نوشت: «با این وضع فروش بازار فقط اینا به ذهن آدم میرسه: بایدن رئیس‌جمهور شده است، دلار به بازار تزریق و قیمت آن به ۱۵ تومن رسیده، تورم تک رقمی شده، با آمریکا به توافق رسیدیم، صادرات نفت به بالای ۲ میلیون بشکه رسیده و تحریما هم برداشته شده!»

در این میان برخی از کاربران نیز از سکوت اقتصاددانانی که پیش از این به رشد بازار سرمایه اعتراض داشتند، انتقاد کردند و از آنان می‌پرسیدند چرا اکنون که دلار ترمز بریده از هیچ کدامشان صدایی درنمی‌آید! مثلا یکی از کاربران توییتر خطاب به این دسته از اقتصاددانان نوشت: «ماشالا اقتصاددان‌ها خوب‌ دلار ذخیره کردند صداشون در نمی‌یادا. نامه نمی‌دی اشکال نداره یه توییت بزن لااقل.»

کمک صندوق توسعه چه شد؟

کاربران بورسی فضای مجازی همچنان پیگیر وعده تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه هستند و هرچند وقت یکبار در این باره سوال می‌پرسند. دیروز نیز برخی از آنان در نوشته‌های خود این وعده را یادآور شدند. مثلا «امیر» پرسید: «‌اون یک درصد کذایی صندوق توسعه برای مثلا حمایت از ‎بورس چی شد؟ فقط قرار بود بدنامیش باقی بمونه؟»

یکی از دنبال‌کننده‌هایش در پاسخ به او به کنایه نوشت: ‌«اونا فراموش کردن شما هم فراموش کن. باید باور کنیم که اینجا فقط حرف میزنن.» کاربری با نام «علی» هم گفت که آن وعده ‌‎جهت روحیه دادن‌های چهارشنبه بازار بود. «مهران» اما نوشت: «یک درصد پیشکش خودشون سهام عدالت رو تو ساعت معاملات حداقل نفروشند.» «نوشین» هم تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سرمایه را «وعده سر خرمن» نامید.

بورسی‌ها چشم‌انتظار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر بازار سرمایه ایران نیز جزو پربحث‌ترین مطالب بورسی این روزهای فعالان این بازار در فضای مجازی است. دیروز یکی از کاربران توییتر این بحث را کلید زد و نوشت:‌ «الان بورس جوری شده که باید گفت تا انتخابات آمریکا بازار در «نمی‌دونم‌ترین» حالت ممکن خودش به سر می‌بره!» بعد از این توییت سایر کاربران نیز به میدان آمدند و در این باره نوشتند.

مثلا «فرزان» نوشت: «این ذهنیت مزخرف رو یک سری‌ها گفتن بعد یک سری دیگه تکرار کردن در نهایت برای بازار شد سوگیری.» کاربری به نام «علی» اما معتقد است: «‎در هر صورت با اومدن جفتشون یه چیز دیگه که تا حالا تحریم نکردن؛ مثل اکسیژن یا نور آفتاب ایران رو تحریم می‌کنن بورس میره برای قله‌های بالاتر... (و سهامداران دچار یک خوشحالی تلخ می‌شن)»

«یوسف» نیز از سهامداران و فعالان بازار سرمایه خواست ‌زیادی به نتیجه انتخابات آمریکا وزن ندهند و کار خودشان را بکنند. چرا که به گفته او طی این یکی دو سال بازار سرمایه اتفاقات از این دست زیاد دیده است.

امیرعلی سیاح | پژوهشگر اقتصادی: ‌پارسال ساعت‌ها بحث می‌کردیم چطور باید خلق پول بانکی را مهار و ‎نقدینگی را فریزکرد که خطر حمله به بازارارز حداقل شود. چی‌ فکر می‌کردیم چی‌ شد! از بهار۹۹ اول با دستکاری سودبانکی، سپرده‌ها را هل‌داد به سمت بورس بعد بورس را هم پوکاند همه را هل‌داد به طرف ارز. مثل گاوی که وارد بلورفروشی می‌شه خسارت زد.

محمدمهدی زاهدی | نماینده کرمان در مجلس: سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد معدود کارگزاری‌هایی که سهام عمده حقوقی‌ها در آنجا مدیریت می‌شود، گزارش دهد.

رحمان بابازاده | مدیرعامل کارگزاری فارابی: ‌شما که با اشاره کردن به متن یک‌ مصاحبه- تایید نشده-و برداشت دلخواه خودتان از متن فوق- بدون هیچ تایید دیگر از مصاحبه شونده-و انتشار آن در رسانه‌ها، هوچیگری می‌کنید و سابقه تکراری دارید؛ آیا واقعا نمی‌دانید: عرضه ‎سهام عدالت با کنترل و تایید نهاد نظارتی انجام می‌شود.

گلناز میرسلیمانی | کارشناس بازار سرمایه: ‌واقعا بازار بعد از این همه ریزش مثل مجروح جنگی تازه بهبود یافته به کوچکترین اتفاق‌ها حساس شده. از دیروز تا امروز که اتفاق بنیادی بدی نیفتاد. باور کردنش سخته اما با بی‌تدبیری کارگزاری‌ها در فروش سهام عدالت و رنج‌های منفی شاهد شروع منفی بازار هستیم. ولی به نظر بهتر میشه.

امیر فلاحی | فعال بازار سرمایه: ‌اقتصاد خوانده‌‌ای داشتیم که در لایو اینستاگرامی به دوربین زل می‌زد و می‌گفت بازدهی دلاری ‎بورس تهران در بازه 10 ساله ۲۰۰ درصد بوده و با اختلاف در جهان اوله. در حالی‌که با آمار امروز و نرخ دلار، بازدهی 10ساله دلاری بورس تهران منفی شده است. ای‌کاش برخوردی با دروغگو‌ها انجام می‌شد.